خادمی در گفتگو با «بسیج»:

قراردادهای جدید نفتی خسارت‌بارترین طرح بعد از پیروزی انقلاب خواهد بود/از کرسنت عبرت نگرفتیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق قراردادهای جدید نفتی اگر پیمانکار افزایش تولید بدهد، تشویق می‌شود اما اگر کاهش تولید داشته باشد جریمه نمی‌شود.
کد خبر: ۸۷۴۶۸۵۸
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،دولت با وجود مخالفت فراوان منتقدان قصد دارد قراردادهای جدید نفتی را اجرایی کند.روز گذشته خبر ابلاغ عدم مغایرت قراردادهای نفتی با قوانین از سوی مجلس به دولت اعلام شد تا دولتی‌ها موفق شوند قراردادهای جدید نفتی را اجرایی کنند.

اصرار عجیب و غریب دولت به اجرای قراردادهای جدید نفتی موجب شده موضوع خسارت فراوان این قراردادها فرسایشی و اجرای این طرح مشمول گذر زمان شود. عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود رئیس مجلس شورای اسلامی قراردادهای جدید نفتی  ICP را بدون مشکل دانسته و آن را اعلام کرده است، گفت: من نیز این موضوع را شنیده‌ام اما اجرای چنین قانونی که دارای اشکالات فراوانی است بی‌شک به زیان کشور بوده و بهتر است بدون بررسی دقیق و حل مشکلات اساسی آن اجرا نشود. دولت می‌خواهد به زور IPC را اجرا  ‌کند.

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی بدون اصلاح ساختاری و رفع ایرادات آن بی‌تردید از روی لجبازی است و اگر این قراردادها کورکورانه و از روی لجاجت عملیاتی شود بی‌شک سرنوشت آن به سرنوشت قرارداد تاریخی کرسنت خواهد انجامید و تاسف بار است که خسارت کرسنت برای مسوولان درس عبرتی نشده است و به جای اینکه ابعاد مختلف قراردادهای جدید نفتی را مورد بررسی قرار دهند تک بعدی به قراردادهای جدید نفتی پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه در کجای دنیا قراردادی با سقف باز و ایجاد روزنه‌هایی برای برون‌رفت از مشکلات احتمالی به نفع طرف مقابل آن در نظر گرفته می‌شود، گفت: در قراردادهای جدید نفتی طوری توافق شده است که اگر پیمانکار افزایش تولید بدهد، تشویق می‌شود اما اگر کاهش تولید داشته باشد جریمه نمی‌شود؛ قراردادهای جدید نفتی خسارت‌بارترین طرح بعد از پیروزی انقلاب خواهد بود

خادمی قراردادهای جدید نفتی را مصداق بارز حرکت شتابان کشور به سمت خام‌فروشی منابع ملی عنوان کرد و افزود: متاسفانه به جای تکیه بر توان داخل و توجه به ایجاد ارزش‌افزوده روی کالاهای نهایی، خام‌فروشی در کشور تثبیت می‌شود.

خادمی بیان داشت: وزارت نفت از طریق قراردادهای جدید نفتی، شرکت‌های بزرگ نفتی را حاکم بر سرنوشت سرمایه ملی نفت خواهد کرد علی رغم تذکرات متعددی که به وزیر نفت داشته ولی همچنان به آرای خود پایبند هستند و درصدد اجرایی کردن قراردادهای جدید نفتی برآمده‌اند که سرنوشت خسارت باری را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

ارسال نظرات