با محوریت «ادبیات» در کتابخانه مرکزی اردبیل:

برگزاری دومین نشست کتاب خوان تخصصی استان

دومین نشست کتاب خوان تخصصی استان اردبیل با محوریت «ادبیات» در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۴۷۰۱۵
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در نشست کتاب خوان تخصصی «ادبیات» که همزمان با 27 شهریور، روز شعر و ادب فارسی و سالروز گرامیداشت مقام استاد شهریار و با حضور طاهر شریفی معاون سیاسی امنیتی استاندار، شفیع شفیعی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، محمد پورقلی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ، آقازاده عضو شورای اسلامی شهر اردبیل و رئیس شورای اسلامی استان، امیر رجبی رئیس حوزه هنری، رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه های عمومی، تنی چند از چهره های برجسته فرهنگی و شماری از نویسندگان، شاعران، کتابدوستان و اعضای کتابخانه های عمومی برگزار شد، پنج کتاب مطرح حوزه ادبیات توسط کتاب خوانان معرفی و مورد اشاره قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، معاون سیاسی امنیتی استاندار اردبیل طی سخنانی کوتاه، به آثار بزرگان فرهنگ و ادب ایران از جمله عارف بزرگ، مولانا اشاره کرد و گفت: اگر مثنوی معنوی را چون دریایی در جهان ادبیات و عرفان در نظر بگیریم، دیوان شمس اقیانوس بیکران این جهان است.

طاهر شریفی با طرح این پرسش که چرا ورود محتوایی به دیوان شمس بسيار دشوار است، افزود: هر کس ادبیات را با دیوان شمس آغاز کند در بحر عرفان مولانا غرق می شود.

در ادامه این نشست، پنج کتاب خوان حاضر به ارائه کتب مورد نظر خود پرداختند:

امير رجبي- نويسنده و پژوهشگر با معرفی کتاب: «شرح مثنوی معنوی» نوشته کریم زمانی

شرحی است بر تمام 6 دفتر مثنوی مولانا به زبان ساده و روشن ، و نیز مستند.مشتمل بر 6 جلد (شرح ابیات ) بعلاوه جلد هفتم ( فهرست راهنما)که شامل آیات ، احادیث ، کشف الابیات و معانی لغات است.

دکتر فاطمه جوادي- شاعر و فعال فرهنگی با معرفی کتاب: «حکایت در...» اثر حمیده رییس زاده ( سحر )

حمیده رییس زاده (سحر) از شاعران مطرح شعر سپید ترکی آذربایجان می باشد که با انتشار آثارش از دهه های چهل و پنجاه صدای مستقلی در شعر آذری ایران محسوب می شود. «حکایت در» تنها مجموعه فارسی این شاعر است که به سبک شعر های کلاسیک او ، عموماً در قالب غزل ، پرداخته است. او را به خاطر روح غنایی حاکم بر آثار عاشقانه اش ستوده اند . «حکایت در» در سال 78 منتشر شده و در کتابخانه های عمومی استان موجود می باشد.

شهريار نعمتي- استاد دانشگاه با معرفی کتاب: «با چراغ و آینه» اثر دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی

آقای دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه، درکتاب خود شکل گیری شعر معاصر را معرفی و بررسی کرده است. مولف به مطالعه عوامل موثر سیاسی اجتماعی انقلاب مشروطه و اثر آن بر شعر فارسی و ترجمه می‌پردازد. همچنین به نقش تحولات و دگرگونی در نهادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی بر شکل گیری شعر معاصر و انواع ادبی آن اشاره دارد.

نویسنده کتاب، آگاهی، شناخت و آزادی اندیشه مردم را عامل اصلی ایجاد حکومت مشروطه می داند. وی در بخشی از کتاب علت دگرگونی و تاثیر گذاری محسوس ادبیات مشروطه بر شعر و ادب فارسی را این گونه بیان می کند:« ادب مشروطیت، از کجا آغاز می شود؟ از آنجا که فکر مشروطیت آغاز می شود. فکر مشروطیت از کجا آغاز می شود؟ از فرمان عدل مظفر؟- نه. از هنگامی که جامعه ایرانی از حالت بستگی و انزوا بیرون آمد و دانست که جز او، و جز شیوه زندگی و حکومت او، شیوه های دیگری برای زندگی و حکومت وجود دارد. از مقایسه زندگی خویش با جوامع دیگر به فکر آزادی دست یافت».

افسون به نژاد- شاعر و فعال فرهنگی با معرفی کتاب: «چراغ ها را من خاموش میکنم» اثر زویا پیرزاد

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم نام رمانی ایرانی به قلم زویا پیرزاد است که توسط نشر مرکز به چاپ رسیده است. این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۸۰ منتشر شد و تا کنون بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شده است.

داستان در دهه ۱۳۴۰ در محله بوارده آبادان رخ می‌دهد. راوی این داستان, زنی ارمنی است به نام `کلاریس آیوازیان` که در این داستان، از روابط خانوادگی خویش، فرزندان دو قلو و دنیای عاطفی آنها و از همسایه‌هایی سخن می‌گوید که اینک در آبادان ـ در خانه‌های سازمانی ـ زندگی می‌کنند. تلاش برای انس گرفتن با محیط، بن مایه دیگر این داستان است. موضوع اصلی این داستان یکنواختی زندگی یک زن خانه دار و خستگی از این روند و دل بستن به مرد همسایه ای که فکر می کند دنیای بهتری برای او به ارمغان خواهد آورد و در موازات آن گریزی زده می شود به اوضاع سیاسی آن موقع و تفکرات اجتماعی مردم آن سالها.

وحيد ضيائي- شاعر و منتقد ادبي با معرفی کتاب: تاریخ تحلیلی شعر نو اثر شمس لنگرودی

کتاب فوق، تاریخ جامعه شناختی یک دوره از شعر نوین ایران (1284-1357) است که با استناد به قریب به تمام کتاب‌ها و نشریات حاوی شعر نو هفتاد و اندی سال مورد بررسی نوشته شده است. تقسیم‌بندی کتاب در چهار جلد، تقسیمی است تاریخی، و مبتنی بر سه مقطع از تاریخ که از شعر نو ایران تحولی رخ داده است.

تدوین کتاب بر اساس سال است و در بررسی وضع شعر نو هر سال، نخست فهرستی از کتاب‌های منتشره و نشریات شعر نو آن سال داده شده است، و سپس مهمترین کتاب‌ها، همراه با نقدهای مطرح، ذیل نقد و نظر آن کتاب آورده شده است. بدین ترتیب مجموعه حاضر اگرچه تاریخ تحلیلی شعر نو در ایران است ولی سه مجموعه دیگر، یعنی کتاب‌شناسی شعر نو ، نشریات هفتاد سال شعر نو، و فهرست هفتاد سال نقد بر شعر نو فارسی را شامل می‌شود که جای نسبتا خالی آنها نیز احساس می‌شد.

ارسال نظرات