پایتخت طبیعت و گردشگری استان نیازمند فضای موزه ای

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از نیاز مبرم کهگیلویه و بویراحمد به فضای موزه جدید یاسوج خبر داد.
کد خبر: ۸۷۴۹۶۹۰
|
۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴

مسعود شفیعی در گفتگو با بسیج با اشاره به گذشته و پیشینه تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: این استان در زمینه میراث تاریخی یکی از مناطق با قدمت و پیشینه بالای تاریخی در کشور محسوب می‌شود.

معاون میراث فرهنگی ادار‌ه‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: به همین دلیل باید در خصوص ایجاد زیرساخت‌هایی مانند موزه‌ها برای نگهداری اشیای تاریخی در استان همت و عزم بیشتری داشته باشیم.

وی به پیشرفت موزه در حال ساخت استان اشاره کرد و گفت: امسال 3 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی برای موزه در حال ساخت استان مصوب شده که در کل برای تکمیل موزه به اعتبار 5 میلیارد تومانی نیاز است. 

این مسؤول در میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که اگر تأمین اعتبار لازم صورت گیرد موزه در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 3 هزار و 622 شیء تاریخی در استان داریم.

شفیعی با بیان کمبود فضا برای نگهداری این اشیای تاریخی گفت: به همین دلیل فقط امکان نمایش 300 قطعه این اشیای تاریخی وجود دارد و به عبارتی در حدود 92 درصد از اشیای تاریخی ما با فضای فعلی قابلیت در معرض نمایش گذاشتن را ندارند. 

این مسؤول بیشتر اشیای تاریخی استان را مربوط به دوره ساسانی تا دوره اسلامی دانست و گفت: به دلیل کمبود فضا این اشیا بیشتر در مخزن نگهداری می‌شوند. 

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد مساحت کل موزه استان در شهر یاسوج را به متراژ 9 هزار متر مربع ذکر کرد و گفت: زیربنای این موزه نیز به میزان 2 هزار و 700 متر مربع است که کار ساخت از سال 86 آغاز شده است.

وی به مکان نگهداری اشیایی تاریخی استان درحال حاضر اشاره کرد و گفت: این مکان 130 متر مربعی در سال 80 ایجاد شده و برای نمایش اشیای تاریخی استان فضای بسیار محدودی است.

این مسؤول گفت: همواره مراجعه‌کنندگان زیادی برای رؤیت اشیای تاریخی استان از جمله قشر دانش‌آموزی و دانشجویی داریم که امید است با تکمیل فضای جدید موزه در شهر یاسوج بتوانیم جوابگوی مراجعه‌کنندگان و دوست‌داران تاریخ کهن استان باشیم.

ارسال نظرات