شهردار زنجان:

پیمانکاران قوی برای اجرای پروژه سبزه میدان اندک است

با توجه به وسعت پروژه سبزه میدان پیمانکاران قوی برای اجرای این طرح اندک است.
کد خبر: ۸۷۵۲۷۴۷
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، شهردار زنجان در نشست خبری طرح سبزه میدان گفت: طرح سبزه میدان به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های شهر زنجان در خرداد ماه سال 94 با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مقامات ارشد استانی رونمایی و مراسم کلنگ‌زنی آن با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

حبیب یگانه افزود: طرح سبزه‌ میدان به دلیل وسعت و اهمیت برای اجرا به مسابقه گذاشته شد و انتخاب پیمانکار نیز از طریق اعلام فراخوان تعیین شد.

وی اظهار داشت: مدت زمان پیش‌بینی شده برای تهیه طرح ابتدایی چهار ماه بود و پیمانکار باید در این مدت نسبت به تهیه نقشه‌های فاز یک اقدام می‌کرد که نتوانست به تعهدات خود عمل کند ضمن اینکه مقرر شده بود مبالغ کارشناسی شده املاک واقع این طرح نیز در مدت یک سال نخست توسط سرمایه‌گذار پرداخت شود که این موضوع نیز عملی نشد.

حبیب یگانه تصریح کرد: با توجه به عدم اجرای تعهدات شریک و حجم، وسعت و حساسیت پروژه با پیگیری‌ها و تشکیل جلسات متعدد با حضور مقامات استانی و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور فرصت مازاد بر قرارداد به سرمایه‌گذار داده شد و بر خلاف اخطاریه‌های شهرداری، شریک نسبت به انجام تعهدات اقدام نکرد و بر این اساس قرداد فی مابین در خرداد ماه امسال لغو شد.

شهردار زنجان خاطر نشان ساخت: با توجه به وسعت پروژه سبزه میدان پیمانکاران قوی برای اجرای این طرح اندک است و به منظور تسهیل در اجرای آن مقرر شد تا پروژه به فازهای کوچکتری تقسیم و از ظرفیت پیمانکاران بیشتری برای آن استفاده شود.

وی اجرای این پروژه مطابق مجوزهای شورای اسلامی شهر را در سه فاز عنوان کرد و گفت: عرصه‌هایی که نیاز به تملک ندارند به شکل پیمانکاری آغاز و در اولویت نخست نسبت به اجرای فاز یک اقدام می‌شود و به موازات آن تصمیمات لازم برای اجرای فازهای بعدی و تملک پلاک‌های واقع در طرح اتخاذ می‌شود.

حبیب یگانه گفت: انعقاد قرارداد برای طراحی فاز یک طرح سبزه‌میدان با شرکت مهندسان مشاور گروه ایجاد انجام شده و بر اساس آن پرداخت مبالغ کارکرد پیمانکار به شکل 25 درصد نقدی و دست‌کم 75 درصد غیرنقدی از محل تهاتر با املاک شهرداری در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر مشاور مربوطه در حال تکمیل نقشه‌های فاز یک است.

یگانه با اشاره به اهمیت موضوع ترافیک در بافت مرکزی شهر بیان کرد: قراردادی با مشاوران ترافیک و ژئوتکنیک منعقد شده تا تردد شهروندان در شهر با مشکل مواجه نشود و نسبت به اجرای زیرگذر در خیابان زینبیه نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

شهردار زنجان سیاست‌های کلی شهرداری برای اجرای پروژه سبزه‌ میدان را اجرای فضای شهری با در نظر گرفتن احیای بافت مرکزی و تاریخی و حفظ ابنیه با ارزش، تقویت گردشگری با محوریت اصل پیاده‌مداری و احیای فضای سبز با الگوی باغ ایرانی، عدم بارگذاری و تمرکز فضای تجاری بیش از حد و جلوگیری از ساخت و ساز در ارتفاع، لکه‌گذاری‌های کاربری فرهنگی و تأمین پارکینگ عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح اولیه این پروژه در مساحت 9 هکتاری بافت مرکزی و تاریخی شهر پیش‌بینی شده بود گفت: در حال حاضر پروژه به دلیل برخی مشکلات از جمله تملک واحدهای تجاری، مسکونی و اداری به کمتر از این مقدار کاهش یافته است.

یگانه محوطه پیش‌بینی شده برای فضای شهری طرح سبزه میدان را 8.5 هکتار برشمرد و افزود: 130 متر مربع زیربنا برای پروژه طراحی شده و مبلغ سرمایه‌گذاری برای ساخت و سازهای این طرح نیز 3 هزار 500 میلیارد ریال است که تأمین همه این مبلغ از عهده شهرداری خارج است و باید با مشارکت سرمایه‌گذار انجام شود.

حبیب یگانه به مشکل تملک اراضی در محدوده این طرح اشاره کرد و گفت: با اطلاع‌رسانی از طریق نشریات محلی 70 درصد مالکان نسبت به انتخاب کارشناس رسمی دادگستری برای ارزیابی املاک اقدام کردند که در موضوع قیمت‌گذاری کارشناسی تفاوت فاحشی با قیمت‌های واقعی وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه تا 15 روز آینده نسبت به تهیه اسناد فراخوان اجرای پروژه در فاز نخست اقدام می‌شود بیان کرد: محدوده فاز یک، دو هکتار بوده و زیربنای ساخت و ساز در آن تا 60 هزار متر مربع در نظر گرفته شده است که پیش‌بینی می‌شود اجرای این فاز بین یک هزار و 200 تا یک هزار و 500 میلیاردر ریال هزینه نیاز داشته باشد.

یگانه با اشاره به اینکه در محدوده طرح سبزه‌میدان بین 12 تا 13 متر گودبرداری انجام می‌شود ابراز کرد: با توجه به وجود سفره‌های آب زیرزمینی در این محدوده از نظرات مهندسان ژئوتکنیک و خاک و پی نیز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده نسبت به انتخاب پیمانکار فاز نخست اقدام می‌شود بیان کرد: حداکثر زمان برای اجرای فاز یک 2 سال است و با توجه به اینکه فازهای این پروژه به شکل مستقل از یکدیگر تعریف شدند، پس از انتخاب پیمانکار برای این فاز، مراحل دوم و سوم نیز مورد اقدام قرار می‌گیرند.

حبیب یگانه تصریح کرد: تملک املاک محدوده سبزه میدان به یک هزار و 800 میلیارد ریال نیاز داشت و در حال حاضر 145 پلاک تجاری و 45 پلاک مسکونی درگیر تملک هستند که بخشی از این تملکات از طریق تهاتر انجام می‌شود و این ظرفیت در فاز دو وجود دارد که به شکل سرمایه‌گذاری انجام شود.

شهردار زنجان خاطر نشان ساخت: در این پروژه دو سینما به ظرفیت 100 تا 150 نفر در زیرزمین تعبیه شده و طراحی گالری‌های هنری بزرگ برای برپایی نمایشگاهها از ویژگی‌های فرهنگی این طرح است.

ارسال نظرات