مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان :

به دنبال تولید آثار فرهنگی از نقش زنان در جنگ تحمیلی هستیم

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان با تاکید بر این که زنان در چهارده حوزه ی دفاع مقدس نقش داشتند، تصریح کرد:به دنبال این هستیم تا برای معرفی تک تک این شیر زنان کارهای ویژه فرهنگی انجام دهیم تا شاید بتوا ...
کد خبر: ۸۷۵۲۷۶۳
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
به گزارش  " خبرگزاری بسیج در کرمان" سرهنگ مهدی ابوالحسنی  در خصوص نقش زنان در دفاع مقدس گفت: نقش زنان در دفاع مقدس بسیار تاثیرگذار و مهم بوده است، تا کنون بر اساس کارهای پژوهشی که انجام داده ایم چهارده حوزه ی تاثیر گذار نقش زن در دفاع مقدس را استخراج کرده ایم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان ادامه داد: طبق پژوهشهای انجام شده، زنان در ۱۴ حوزه دفاع مقدس نقش داشته اند برای مثال وقتی به یک شهید نگاه می کنیم حداقل سه زن به او وابسته بوده اند که از جمله می توان به مادر شهید، همسر و فرزند دختر شهید اشاره کرد.

ابوالحسنی با تاکید بر نقش موثر زنان در جبهه های جنگ ابراز داشت: وقتی یک رزمنده در جبهه شرکت می کرد دل مادر و همسرش نگران او بوده است اما با تمام اضطراب ها زندگی را در نبود هسرشان مدیریت می کردند بنابراین اگر زنان از حق مادری، همسری و فرزندی خود نمی گذشتند هیچ رزمنده ای در جنگ نمی توانست حضور پیدا کند .

وی در ادامه به چهار گروه از زنان ایثارگر اشاره کرد  و بیان داشت: نقش همسری جانباز، مادری جانباز و فرزند دختری جانباز، نقش همسری شهید، مادری شهید و فرزند دختر شهید،نقش همسری آزاده، مادری آزاده و فرزند دختری آزاده، نقش همسری رزمنده، مادری رزمنده و فرزند دختری رزمنده از جمله زنان تاثیرگذار و ایثار گر هستند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان افزود: علاوه بر زنان ایثارگر،گروه سیزدهم، زنانی هستند که خود به عنوان رزمنده در جبهه های جنگ شرکت داشتند و در کسوت پرستاری یا در روزهای اول جنگ خود اسلحه به دست گرفتند..

ابوالحسنی گروه چهاردهم را زنان پشتیبان جنگ خواند و خاطر نشان کرد: این زنانی عموما در جمع آوری کمک ها ، بسته بندی، خیاطی دوخت و دوز و یا تامین مایحتاج رزمنده ها در پشت جبهه های جنگ فعالیت داشتند، به عنوان مثال زنان  گردان نانوای خانوک شهر کرمان، که بخشی از نان مورد نیاز لشکر ۴۱ ثارالله را تامین می کردند و تقریبا هفته ای یک کامیون نان از منطقه ی خانوک به جبهه های جنگ فرستاده می شد.

وی ادامه داد: نقش پشتیبانی زن در جبهه های جنگ بسیار پر رنگ بوده است اگر با این منظر نگاه کنیم زنان بسیار نقش آفرین بوده اند و متاسفانه کمتر به آن توجه شده است .

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان با تاکید بر این که باید به نقش زنان توجه بیشتری داشت، تصریح کرد:برای معرفی تک تک این شیر زنان کارهای ویژه انجام دهیم تا شاید بتوان قدر کمی از نقش بزرگ زنان را به جامعه ی امروزی عرضه کنیم.

ابوالحسنی تشریح کرد: تا کنون توانسته ایم سه کتاب با عنوان شاهدان حماسه اولین مجموعه ی خاطرات زنان رزمنده ، یاس های ماندگار مجموعه خاطرات زنان شهیده و کتاب همرنگ صبح که مجموعه خاطرات مادران دو شهید و همسران جانباز استان کرمان با عنوان کتاب های منظومه ی عشق به چاپ برسانیم.

وی در خصوص سایر اقداماتی که قرار است در جهت معرفی نقش زن در دفاع مقدس انجام گیرد، توضیح داد: از جمله کارهایی که مجموعه فرهنگی ثارالله و بنیاد حفظ آثار و ارزش های مقدس در حال انجام دادن است، مصاحبه با همه ی مادران شهدای در قید حیات بوده است و به دنبال آن مصاحبه با مادران آزادگان، رزمندگان و جانبازان همسران و فرزندان خانواده ی شهدا هستیم که بی شک می تواند زیر ساخت تولید دهها اثر فرهنگی ، فیلم مستند، کتاب و … شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات