مدیر جهاد کشاورزی کوثر خبر داد

آغاز برداشت استراتژیک ترین میوه شهر گیوی با برند كيفيت ملی

مدير جهاد كشاورزي شهرستان کوثر گفت: كار برداشت محصول" به"، استراتژیک ترین میوه شهر گیوی با برند كيفيت ملی از سطح 187 هکتار درختان بارور باغات این شهر آغاز شد.
کد خبر: ۸۷۵۲۷۷۶
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱

خیبر علی جلیلی طی گفتگوی اختصاصی با خبرنگارکوثرخبردر خصوص برداشت محصول "به" در شهر گیوی اظهار کرد: پيش بيني مي شود در سالجاري بیش از 215 تن "به" (هیوا) از باغات (درختان باروز) شهر گیوی برداشت شود.

مدير جهاد کشاورزي کوثر گفت: سالانه بيش از 650 تا 700 تن "به" مرغوب و آبدار از باغات شهر گیوی برداشت مي شود و این درحالی است که بنا بر سرمازدگی بهاره در سال جاری این آمار تولید کاهش چشم گیری داشته است.

جلیلی افزود: بيش از 187 هکتار از باغات شهر گیوی به توليد "به" اختصاص يافته که ميانگين توليد درهر هکتار بيش از 10 تن است.

وي با بيان اينکه "به" هاي توليدي در گیوی از نظر شکل و طعم متفاوت و درگونه هاي متفاوت هستند اين ميوه را سرشار از ويتامين و بسيار مقوي اعلام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کوثر در ادامه گفت: برگ سبز اين ميوه بصورت جوشانده براي گرفتگي قلب و عروق، هسته ژله اي آن براي رفع سرفه و ميوه فيبر دار آن براي هضم غذا بسيار موثر و مفيد است.

اين مسئول "به" را محصول استراتژيک شهرستان کوثر نام برد و از توسعه مکانيزه باغات "به" کوثر و تبديل کشت سنتي و معيشتي به توليد تجاري و مدرن خبرداد.

جلیلی ياداور شد: باغات محصول "به" شهر گیوی از اهميت خاصي برخوردار است؛ چرا که این محصول در شهرهاي استان هاي اطراف، تهران و حتي اصفهان بصورت ویژه عرضه مي شود.

مدیر جهاد کشاورزی کوثر با بیان اینکه گیوی رتبه نخست تولید به در سطح استان را دارد افزود: سطح زیر کشت "به" در سطح استان 453 هکتار است که شهر گیوی 9 درصد این میزان سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است؛ درحالی که گیوی از لحاظ تولید و کیفیت میوه به رتبه نخست استانی را دارد.

به گفته وي، با توجه به شدت وزش باد مدت دار در زمان باروری درختان، حاکم بودن شدت گرمای بیش ازحد(47درجه)، کاهش آبهای سطحی و سرمازدگی بهاره، تولید محصول"به" امسال در مقايسه با شرایط معمولی با بیش از 50 درصد كاهش از نظر حجم و اندازه روبروست.

به گزارش کوثرخبر، شهر گيوي در كنار رودخانه کیوی چاي يكي از شاخه‌ هاي رودخانه قزل اوزن قرار دارد و به همين دليل اطراف شهر و رودخانه را باغ هاي ميوه در برگرفته است.

وسعت باغ هاي اين شهر 450 هكتار است و درختان سيب، زرد‌آلو، گيلاس، آلبالو و گلابي در آن باغها جا خوش كرده‌اند و 187 هكتار آن نيز باغ هاي "به" است.

هر چند وسعت باغ ها و تـوليد اين محصول در گيوي چشمگير نيست امـا آنچـه اين شهر را به عنوان شهر هيوا (به) مطرح كرده عطر، رنگ و طعم ميوه هاي به اين شهر است.

حاجي آقاكيشي، ملسي، آجي شيرين و ترش انواع "به‌"هاي گيوي است كه دراين ميان حاجي ‌آقاكيشي رقم خاص شهر گيوي است كه آبدار، ترد و بسيار خوشمزه مي باشد و از نظرانبارداری نیزرقم آجي شيرين و برای تهیه مربا نیز رقم به ترش استفاده می شود.

باغداران گيوي از توليد و درآمـد خود راضي‌ و براي توسعه باغ هاي خود بسيار مشتاق هستند. گيوي، مركز شهرستان كوثر را شهر هيوا مي‌نامند. میوه " به" را در زبان آذري هيوا مي‌گويند.

نتیجه تصویری
نتیجه تصویری

نتیجه تصویری

ا


ارسال نظرات