خبرهای داغ:
رونمایی از کتاب «دستان کوچک، نقشهای بزرگ»

گلایه «چمران» از انبار کردن نقاشی بزرگان

چمران در مراسم رونمایی کتاب «دستان کوچک، نقش‌های بزرگ» گفت: در زمانی که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بودم نقاشی های بزرگان جمع آوری شده بود و قرار بود به موزه دفاع مقدس داده شود اما هیچ وقت نشد و در انبارها مانده است.
کد خبر: ۸۷۵۲۹۳۶
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «دستان کوچک، نقشهای بزرگ» منتخب نقاشی‌های دو دوره مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان با موضوع آزادسازی خرمشهر با حضور مهدی چمران و گلعلی بابایی و جمعی از اهالی ادبیات و فرهنگ در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی رونمایی شد.

 

* چمران: هنوز نانوشته ها و ناگفته‌های بسیاری از دفاع مقدس باقی است

رییس شورای اسالمی شهر تهران، در این مراسم با اشاره به وجود توأمان جنبه ی فرهنگی و حماسی در این کتاب، گفت: هنوز نانوشته ها و ناگفته‌های بسیاری از دفاع مقدس باقی است. البته حق مطلب هرگز آنطور که واقعاً بوده امکان توصیف ندارد. آن روحیه ها را نه با قلم و نه با فیلم و نه هنرهای تجسمی نمی توان به طور کامل به دیگران ارائه و القا کرد، اما می‌توان به آن نزدیک شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در زمانی که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بودم نقاشی های بزرگان جمع آوری شده بود و قرار بود به موزه دفاع مقدس داده شود اما هیچ وقت نشد و در انبارها مانده است. خاطرم هست با آقای ناصر پلنگی تعدادی از نقاشی ها را در موزه خرمشهر به نمایش گذاشتیم وحتی خودمان به تنهایی نورپردازی کردیم سال گذشته که به خرمشهر رفته بودم به موزه رفتم و دیدم همان نقاشی های قدیمی ست و هیچ نو نشده اند؛ انشاالله آثار نو و به روز در نمایشگاه ها به نمایش گذاشته شوند.

مهدی چمران همچنین با یادآوری خاطره دیدار با رهبر معظم انقالب و تشویق نویسندگان از سوی ایشان به خلق آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس، افزود: امیدوارم در مسیر هنر و ادبیات دفاع مقدس که بهترین مضامین و عالیترین نمونه های آثار معنوی و جهانی را دارد، آثاری همچون «دستان کوچک، نقشهای بزرگ» هر چه بیشتر به ثمر بنشیند.

 

* بابایی: «دستان کوچک، نقشهای بزرگ» مصداق تلاش هنرمندانه برای زنده نگه داشتن یاد حماسه 8 سال دفاع مقدس رزمندگان است

در بخش دیگری از این مراسم گلعلی بابایی، از مدیران باتجربه و نویسندگان پیشکسوت دفاع مقدس گفت: امروزه یکی از راه‌های انتقال فرهنگ دفاع مقدس همین زبان کودکانه است که برای بچه‌ها قابل هضم‌تر است. اما متأسفانه در کشور ما برای خلق چنین آثاری زمینه فراهم نیست و متولیان فرهنگی هم کمتر به این موضوع بها می دهند. هنرمندانی داریم که به سادگی می توانند فرهنگ دفاع مقدس را به بچه ها نشان دهند.

به گفته بابایی: کتاب «دستان کوچک، نقشهای بزرگ» مصداق تلاش هنرمندانه برای زنده نگه داشتن یاد حماسه 8 سال دفاع مقدس رزمندگان است.

* مقیسه: نقاشی کودکان جنگ راوی صادق آن چیزی است که بر ما گذشته است

همچنین مقیسه معاون فرهنگی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ناشر این اثر، نیز در این مراسم با بیان این که نقاشی یکی از ابزارهای متناقض بیان برای کودک است، گفت: کودکان می خواهند احساساتشان را نسبت به وقایع بیرونی ابراز کنند، از این رو جنگ موضوع اصلی نقاشی بسیاری کودکان نسل گذشته است. نقاشی کودکان جنگ راوی صادق آن چیزی است که بر ما گذشته است. به نظرم این نقاشیها هم ارزش تاریخی دارد و هم واجد ارزش تحقیق و علمی است.

مقیسه افزود:این کتاب یک یادگار است از جانب همه کسانی که برای انتشارش زحمت کشیده اند و امیدوارم قدمی باشد در راه جمع آوری نقاشی های کودکان در طول دوران دفاع مقدس.

 در این مراسم آذر خزاعی سرچشمه، گردآوردنده «دستان کوچک، نقشهای بزرگ» به مراحل خلق، آماده سازی و انتشار این اثر اشاره کرد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها