محمود کریمی فاضل در گفتگو با«بسیج»:

اصل در مداحی خلوص است

پیر غلام حسینی گفت: مداح باید با تمام مقاتل و کتب تاریخی آشنایی کافی و دقیقی داشته باشد تا بتواند حقایق عاشورا را به درستی به مردم انتقال دهد اگر روضه ای به دروغ خوانده شود قطعاً اثر منفی دارد.
کد خبر: ۸۷۵۴۹۴۸
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶

محمود کریمی فاضل مداح و روضه خوان اهل بیت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به مسئولیت سنگین مداحان و روضه خوانان و همچنین نقش خلوص و تواضع آنان در تاثیرگذاری بر مردم اظهار داشت: از اصول اولیه کار یک مداح و روضه خوان این است که اخلاص داشته باشد، خلوص در کار تاثیر شگرفی در بیانات، اشعار و روضه های یک مداح دارد؛ اصل در مداحی خلوص است مداح باید خلوت داشته باشد که حتی از جلوتش هم بهتر باشد تا بتواند مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه دقیق اساس کار مداحان را تشکیل می دهد خاطر نشان کرد: مداح و روضه خوان باید درباره تاریخ دقیق اسلام شناخت کافی داشته باشند؛ معرفت و شناخت مداحان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مطالعه دقیق به روضه خوان شناخت می دهد تا برای هر قشری از جامعه چگونه مداحی کند.

این پیر غلام حسینی ادامه داد: مداح باید با تمام مقاتل و کتب تاریخی آشنایی کافی و دقیقی داشته باشد تا بتواند حقایق عاشورا را به درستی به مردم انتقال دهد اگر روضه ای به دروغ خوانده شود قطعاً اثر منفی دارد و همچنین تحریف در تاریخ یا مقاتل از گناهان بزرگ است.

مداح اهل بیت در پایان درخصوص ایجاد بدعت های جدیدی در عزاداری ها و نیز بدعت های شعری و ایجاد شبهه برای مردم گفت: متأسفانه بدعت های شعری بر مبنای تخیل بوده و در اصل محتوای مقاتل دخالت می کنند؛ من برخی از شعرهای معاصر را قبول ندارم، زیرا محتوا و حقیقت ندارند و با محتوای مقاتل فاصله زیادی دارند لذا شعرهای قدیمی  مانند اشعار آقای سازگار، ذاکر و نیّر را می پسندم.


ارسال نظرات