کاشت و پرورش موفق آمیز گیاه لوفا توسط گروه جهادی فداییان عدالت

اشتغالزایی برای پنج خانواده بصورت دائمی و شریک کردن سه تا از این خانواده ها (که اجرای این سه پروژه را به عهده گرفته بودند) در سود حاصله یکی از اهداف اجرایی گروه جهادی فداییان عدالت بوده است.
کد خبر: ۸۷۵۵۴۰۹
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی گروه جهادی تبلیغی فداییان عدالت، بعنوان یک گروه جهادی که رسالتش محرومیت زدایی از مناطق محروم با جذب کمک های خیرین است مدت زیادی در این اندیشه بودیم که چه کسب و کاری می توان در روستاها رواج داد تا هم خود مردم از لحاظ اقتصادی توانمند شوند و هم از محل درآمد آن بتوان امکانات عمومی روستا را ارتقا داد و به این ترتیب نیاز به جذب کمکهای مالی خیرین به حداقل ممکن برسد.

گزینه های متعددی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت که هر کدام بنا به دلایلی از دستور کار خارج شد تا اینکه خدای متعال کاشت لوفا را سر راهمان قرار داد. مطالعات و تحقیقات گسترده ای در مورد سودآوری و تامین بازار و امکان سنجی کشت لوفا در منطقه ی مورد نظر، صورت گرفت و بالاخره به این نتیجه رسیدیم که لوفا علاوه بر اینکه پرورشش برای کشاورزان منطقه (بخاطر شباهتش با خیار و تجربه زیاد خیارکاری اهالی این منطقه) کار دشواری نیست از توجیه اقتصادی بالایی نیز برخوردار بوده و چه در مرحله تولید و چه در فراوری بسیار اشتغالزا می باشد و به این ترتیب لوفا را برای تحقق مقصودمان گزینه بسیار مناسبی دیدیم.

مشکلات عدیده ای بر سر راهمان قرار گرفته بود از جمله ناشناخته بودن این گیاه از سوی قریب به اتفاق مهندسین کشاورزی و گیاهپزشکان و نبود یک منبع آموزشی فارسی، ریسک ناسازگاری لوفا با شرائط آب و هوایی منطقه و در نتیجه عدم پذیرش این ریسک از سوی سرمایه گذاران و خیرین و نیز از سوی کشاورزان منطقه برای به عهده گرفتن اجرای پروژه و ده ها مشکل دیگر.

ولی خدا را شکر به حول و قوه الهی و تلاش دوستان، کشاورز و سرمایه گذار خیر اندیش و ریسک پذیر برای این کار پیدا شد و توانستیم در سه تا از روستاهای شهرستان عنبرآباد پروژه کاشت آزمایشی گیاه لوفا را کلید بزنیم. در طول اجرای این پروژه سنگین و نفس گیر نیز چندین مشکل جدی پیش آمد که هیچ کدام نتوانست انگیزه مان را برای ادامه راه از ما بگیرد. به هر حال با زحمت و تلاش شبانه روزی دوستان جهادی و کشاورزان عزیزی که مسؤولیت اجرای این سه پروژه را به عهده گرفته بودند گلهای زیبای لوفا به ثمر نشست و برداشت از اواخر خرداد شروع شد و خستگی را از تنمان بیرون کرد.photo_2016-09-29_06-15-32

محصول برداشت شده را می توانستیم بصورت خام و قبل از فراوری بفروشیم و یا زحمت فراوری و بازاریابی آن را نیز به جان بخریم و سود بیشتری ببریم. کمر همت بستیم و تن به خام فروشی ندادیم و از مرداد ماه، کارهای مقدماتی فراوری لیف گیاهی لوفا (که خواص منحصر به فردی در لایه برداری و بهبود گردش خون و… دارد) را شروع کردیم. این مرحله نیز کار آسانی نبود؛ هیچ تجربه ای در این خصوص نداشتیم و تک تک افرادی که در ایران این کار را انجام می دادند هر کدامشان یک جای کارشان می لنگید و غالبا محصولاتشان هیچ استانداردی نداشت. خیلی این در و آن در زدیم تا بتوانیم محصولاتی را تولید کنیم تا از هر نظر ویژه باشند و بالاخره به لطف الهی موفق شدیم باکیفیت ترین و زیبا ترین محصولات را با نازلترین قیمت تحویل بازار دهیم!

الحمدلله اجرای پروژه تاکنون برکات خیلی زیادی داشته از جمله:

  • اشتغالزایی برای پنج خانواده بصورت دائمی و شریک کردن سه تا از این خانواده ها (که اجرای این سه پروژه را به عهده گرفته بودند) در سود حاصله
  • اشتغالزایی مقطعی در طول اجرای پروژه و بکار گرفتن تعداد قابل توجهی از جوانان منطقه
  • تصمیم بر اختصاص نصف سود حاصل از یکی از سه مزرعه برای ساخت مسجد روستا
  • تصمیم بر ترویج حساب شده و با پشتوانه کاشت لوفا در بین قشر محروم و ضعیف منطقه در سال آینده
  • تشکیل کارگروه تخصصی کاشت و فراوری گیاه لوفاimg_3956
  • در نظر گرفتن یک سایت تخصصی برای لوفا برای آموزش کاشت لوفا و فروش محصولات تولیدی
  • آموزش عملی پرورش لوفا به چند کشاورز در طول اجرای پروژه تا بازویی توانمند برای ترویج در سالهای آینده باشند
  • آموزش گام به گام فراوری لوفا و اشتغالزایی در این زمینه
  • تولید با کیفیت ترین و شکیل ترین لیف های گیاهی با نازلترین قیمت با نام «روژین لوفا» و رقابت با نمونه های خارجی موجود در بازار
  • و …

ان شاء الله که ادامه کار نیز به همین خوبی پیش برود و سال های آتی در ترویج و توسعه این کسب و کار در بین قشر محروم و ضعیف این منطقه موفق باشیم و تاثیر خوبی در بهبود وضعیت معیشت اهالی منطقه و رفع محرومیتها داشته باشیم.

ارسال نظرات