مطلب ارسالی مخاطبان:

نقدی بر یازدهمین جشنواره آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر

جشنواره آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر تنها جشنواره در استان اردبیل می باشد که که از سال 85 شروع شده و هرساله به طور مستمر برگزار شده است.
کد خبر: ۸۷۵۶۳۴۶
|
۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر به نقل از نیریمیز، تحلیل زیر توسط یکی از مخاطبین گرامی به سایت ارسال شده است که با کمی جرح و تعدیل منتشر می شود.

جشنواره آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر تنها جشنواره در استان اردبیل می باشد که که از سال 85 شروع شده و هرساله به طور مستمر برگزار شده و سال به سال بر رونق و تنوع برنامه ها و شکل برگزاری آن به همت مسئولین وقت و مردم شهرستان افزوده شده است اما متاسفانه امسال نتوانست انتظارات را آن چنان که باید و شاید برآورده سازد که این امر موجبات ناراحتی مردم و گردشگران را فراهم آورد که به اختصار به چند مورد از معایب جشنواره امسال می پردازیم.

زمان جشنواره

انتخاب 25 و 26 شهریور به هیچ عنوان زمان مناسبی برای برگزاری جشنواره نبود چرا که در این زمان احتمال تحولات جوی غیره منتظره خیلی بالاست کما اینکه امسال شاهد بارش باران در مراسم اختتامیه بودیم که باعث قطعی برنامه نیز شد و موجب شد برنامه اختتاحیه در ساعت 4 روز جمعه تمام شود و جای برنامه های شاد و با تنوع سالهای قبل که تا هشت شب ادامه داشت احساس شود.

همچنین در ایام آخر شهریور معمولا کمتر گردشگری از استان های دور دست در استان و شهرستان حاضر می شوند تا از این جشنواره استفاده کنند و در عمل انتخاب آخر شهریور با اهداف جشنواره که همانا شناسایی پتانسیل های گردشگری منطقه و بولاغلار برای گردشگران و سرمایه گذاران است منافات دارد همچنین در آخر شهریور بیشتر مردم وقت خود را صرف انجام امورات مربوط به ثبت نام سال تحصیلی جدید و خرید ملزومات درسی می کنند از نکات دیگر همزمانی جشنواره امسال با جشنواره فطیر و پنیر مشگین و غذا و آش ارومیه بود که این امر به نوبه خودش در کاهش بازدید کنندگان و شرکت کنندگان جشنواره تاثیر گذاشت.

مکان جشنواره

مکان در نظر گرفته شده برای جشنواره امسال خود بزرگترین عامل ایجاد ترافیک بود علی رغم اینکه امسال گردشگر کمتری نسبت به سال های قبل در بولاغلار حاضر بود ولی به جهت اینکه زمین جشنواره در جای نامناسب قرار داشت موجبات ایجاد ترافیک را فراهم می ساخت همچنین نحوه چینش غرفه ها به جهت کمبود فضا نزدیک به هم بود و در رفت و آمد مردم مشکل ایجاد کرد.

تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره

بزرگترین عیب جشنواره امسال در تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره بود که برخی از آنها عبارتند از طراحی ضعیف و پوستر جشنواره که چندین اشتباه فاحش در طراحی آن صورت گرفته بود من جمله نبود نام استان اردبیل در پوستر که برای کسانی که در سایر استان های دوردست بودند تشخیص اینکه شهرستان نیر کجای ایران قرار دارد سخت بود.

ترجمه غلط عبارت آش، نبود لوگوی جشنواره و عدم استفاده از نماد غذای سنتی به عنوان بخشی از جشنواره، تیزر جشنواره آش ضعیف تهیه شده بود و هیچ مشخصه ای که نشان از شور و شوق در جشنواره را داشته باشد به همراه نداشت. تایم خیلی کمی داشت در ابتدای شروع تیزر بجای استفاده از نام شهرستان نیر فقط به عبارت نیر بسنده شده بود که این از نظر نوشتار اداری غلط بوده و با عنوان جشنواره همخوانی ندارد همچنین از هیچ یک از ادارات یا نهادهایی که در برگزاری جشنواره همکاری داشتند نام برده نشده بود از همه اینها بگذریم تیزر جشنواره فقط چهار روز قبل از شروع جشنواره پخش تلویزونی شده آن هم روزی دونوبت 18 ثانیه ای که در مقایسه با تیزر جشنواره مشکین واقعا هیچ بود.

دیر آماده شدن دعوتنامه های جشنواره دیگر زمانی برای ارسال دعوتنامه ها نگذاشته بود و اگر هم ارسال می شد شخص دعوت شده زمان لازم برای برنامه ریزی و حضور در جشنواره را نداشت، بنرهای جشنواره هم چهار روز قبل جشنواره در سطح شهر نصب شدند در کل می توان گفت از نظر تبلیغات ضعیف بود.

مراسم افتتاحیه

مراسم افتتاحیه بر اساس اعلام قبلی قرار بود ساعت 10 صبح روز پنجشنبه شروع شود که به لحاظ آماده نبودن سن جشنواره با تاخیر یک و نیم ساعته شروع و در مقابل دیدگان همه و نماینده محترم مجلس جناب مهندس بدری بنر پشت سن که هیچ نشانی از استحکام و نصب درست نداشت به راحتی براثر ورزش یک باد آرام کنده شد و به هوا رفت و موجب شد نیم ساعتی هم از زمان افتتاحیه صرف آماده کردن جایگاه شود که مهندس بدری به نشانه اعتراض به وضعیت موجود، مکان جشنواره را ترک کردند عدم استفاده از شاعر نامی شهرمان در برنامه افتتاحیه که هر سال از شعرهای زیبای ایشان بهره مندمی شدیم. نه تنها هیچ گونه تنوع و نوع آوری در افتتاحیه دیده نمی شد بلکه نسبت به سالهای قبل از همه لحاظ در سطح پایینی قرار داشت و هیچ نشانی از جشنواره که بتواند با برنامه های شادش موجب خوشحالی مردم را فراهم سازد نداشت.

مراسم زود هنگام و خارج از برنامه اختتامیه

مراسم اختتامیه با نظر مسئولین جشنواره به جهت احتمال بارش باران، زودتر از زمان اعلام شده شروع شد ولی این کار هم نتوانست جلوی قطع مراسم اختتامیه توسط باران شود.

در مراسم بی روح اختتامیه از هیچ کدوم از شخصیت های شهرستانی و شوراهای اسلامی شهر برای اهدای جوایز نفرات برتر جشنواره استفاده نشد موسیقی عاشیقلار تنها با یک نفر اجرا داشت و تنها به 4 نفر جایزه داده شد در حالی که سال قبل به 8 نفر در دو بخش غذا و آش جایزه داده شد در حالیکه امسال بخش غذا به کلی فراموش شده بود.

از نکات حایز اهمیت عدم حضور مدیرکل میراث فرهنگی و یا معاون ایشان در این مراسم بود.

وعده ها و آمارها

قبل از شروع جشنواره مسئول میراث فرهنگی در مصاحبه ای اعلام داشت که 20 استان در این جشنواره حضور خواهند داشت که در عمل حضور 6 استان محقق شد و گفته شده بود که هفتاد غرفه زده خواهد که در عمل 60 غرفه شد آن هم در شرایطی بود که تعداد متقاضیان به چهل و پنج نفر هم نمی رسید و مجبور شدند برای سرپوش گذاشتن به موضوع برای هر استان شرکت کننده دو غرفه داده شود و غرفه های خالی دیگر را به غرفه های نامرتبط با جشنواره چون فروش خیار شور و تخمه و لواشک فروشی و بستنی فروشی و لباس اختصاص دهد.

از معایب دیگر جشنواره امسال می توان به پایین بود سطح سیستم صوتی نسبت به سال قبل، عدم اجرای برنامه های شاد و باتنوع همچون موسیقی و نمایش طنز و همنین کم توجهی و بی توجهی به شخصیتهای ادبی و هنرمندان شهرستان در عرصه ادب و موسیقی و نمایش برای ایجاد فضای فرهنگی و شاد و مفرح - نارضایتی میهمانان دعوت شده از نحوه اسکان و پذیرایی.

ارسال شده توسط مخاطبین سایت


 

ارسال نظرات