یک کارگر بسیجی، مخترع جوان استان اصفهانی مطرح کرد

اختراع مجموعه بار گذاری سطحی قطعات به روش آلتراسونیک

علیرضا عباسی گفت: ترک های ناشی از خستگی یا خوردگی، در حین سرویس هر قطعه در مراکز صنعتی بزرگ به وجود می آیند که این مجموعه بارگذار به این عمل کمک شایانی خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۵۷۱۶۳
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج کارگری کشور، نقص هایی مانند ترک های ناشی از خستگی یا خوردگی، در حین سرویس هر قطعه در مراکز صنعتی بزرگ به وجود می آیند ؛ بنابراین، برای آشکارسازی نقص ها در مرحله ساخت و همچنین برای آشکارسازی و مشاهده نرخ رشد آن ها در حین عمر کاری هر قطعه یا مجموعه، باید وسایل قابل اعتمادی در اختیار باشد. در این راستا، با استفاده از اصول محرز فیزیکی، شماری از سیستم های بازرسی بوجود آمده اند که بدون تغییر یا تخریب قطعات و مجموعه های مورد آزمون، دانسته های لازم جهت ارزیابی کیفیت ماده یا قطعه را به دست می دهند.

علیرضا عباسی  مخترع جوان استان اصفهان بیان کرد: هنگامي كه از مقاومت فلز صحبت مي گردد، منظور نسبت مناسبی بين مقاومت و تافنس (شکست فلز) است که دو روش معمول جهت افزايش مقاومت و تافنس به روش های استفاده از آلياژهاي مخصوص و عمليات حرارتي و یا روش تغییر شکل شدید پلاستیک و تبديل ميكرو ساختار کریستال های سطح به نانوكريستال (جهت افزایش دقت عمل)، موجود است، لذا این روش می تواند جایگزین روش های مرسوم قبلی باشد، که داراي انرژي پايين ، بدون نياز به عمليات حرارتي و بدون محدوديت اندازه است.

وی افزود: از مزیت های این روش نسبت به روش قبل می توان به افزایش صافی سطح فلز، افزایش سختی سطح ،کاهش تنش پسماند ، افزایش استحکام خستگی و جایگزینی به جای فرآیند عملیات حرارتی اشاره کرد.

 عباسی همچنین تصریح کرد: این قطعه  به راحتی بر دستگاه تراش نصب می شود و انجام عملیات بر روی قطعات بدون محدودیت اندازه و جنس قابل انجام است.

وی درباره کاربرد این روش می افزاید:  این فرایند در صنعت به خصوص صنعت فولاد می تواند جایگزین عملیات حرارتی و استفاده از آلیاژهای مخصوص باشد و استفاده از این روش بر قیچی های برش و غلطک های خط نورد و همچنین در بانداژ مخلوط کن های آگلومراسیون ذوب آهن اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

ارسال نظرات