آیت الله حسینی زنجانی:

امام حسین (ع) با از خود گذشتگی، مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دادند

امام حسین (ع) با از خود گذشتگی، مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دادند و از ترس از مرگ که یکی از مهمترین ویزگی های نفس است گذر کردند.
کد خبر: ۸۷۵۷۹۳۵
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، آیت الله حسینی زنجانی مرجع عاليقدر جهان تشيع در ویژه برنامه آغاز دهه اول ماه محرم در دانشگاه زنجان گفت: از خودگذشتگی مقدمه رسیدن به توحید است، لازمه رسیدن به عقل، گذر کردن از نفس و خواهش های نفسانی است.

وی افزود: امام حسین علیه السلام با از خود گذشتگی، مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دادند و از ترس از مرگ که یکی از مهمترین ویزگی های نفس است گذر کردند.

این مرجع در ادامه خاطرنشان کرد: در روایتی از امام حسین علیه السلام می خوانیم " اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْمَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ (به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى شوند) ".

آیت الله حسینی زنجانی اظهار داشت: معرفت به امام حسین علیه السلام باب نوحید است. فلذا اگر ادعای توحید داریم، باید امتحان پس بدهیم. چرا که امتحان اصل اساسی راه توحید است.

آیت الله حسینی زنجانی در ادامه تصریح کرد: خداوند هرکه را دوست داشته باشد، او را فقیه در دین قرار می دهد. فلذا امام حسین علیه السلام از جناب حبیب بن مظاهر به عنوان فقیه یاد می کنند.

وی در ادامه گفت: اولین پیامد تفقه در دین که لازمه توحید است، پی بردن و پرداختن به عیوب خویشتن در عوض عیب جویی از دیگران است که در سلوک عارفانه به آن یغضه گفته می شود.

این مرجع در ادامه به بیان و تعریف مفهوم زهد پرداختند و تشریح کرد: زهد در دنیا نوعی تفکر و اندیشه است که نتیجه نیل به توحید است.

آیت الله حسینی زنجانی خاطر نشان ساخت: برخی فکر می کنند که زاهد بودن یعنی دنیا را رها کردن. در حالی که این گونه نیست و معنای زهد عدم وابستگی به تعلقات دنیایی است، نه اینکه از آن بهره ای نبریم و به عنوان مثال پلشت و بی نظم باشیم و از لباس های نامناسبی استفاده کنیم.

ارسال نظرات