دکتر ابهری در گفتگو با«بسیج»مطرح کرد

عواقب شوم مصرف قلیان برای دختران

مدرس دانشگاه گفت: رسانه ها باید ضمن آشنا سازی افراد به ویژه بانوان با زیان های قلیان، عواقب شوم این حرکت ضد فرهنگی و آینده تلخی را که در انتظار قلیان کش ها به خصوص بانوان می باشد را به آنها گوشزد کنند.
کد خبر: ۸۷۵۸۰۴۱
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

دکتر مجید ابهری جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به شیوع مصرف قلیان در بین دختران و آسیب های آن اظهار داشت: مصرف قلیان دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر است.

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر مشاهده می شود که در بسیاری از سفره خانه ها، رستوران ها و همچنین مراکز تفریحی قلیان کشی در میان خانم ها رایج شده است، این عادت زشت زیانی 150 تا 200 برابر سیگار را برای زنان دارد، تنباکوهایی که الان در بازار وجود دارند اغلب به علت وجود اسانس های مختلف دارای قارچ های زیان آور و 80 درصد آن هم به دلیل داشتن مواد مخدر مخصوصاً آنفتامین ایجاد وابستگی می کنند.

دکتر ابهری خاطر نشان کرد: بعضی از دختران برای عقب نماندن از قافله امروزی بودن و برخی دیگر به خاطر کنجکاوی و یا بزرگ نشان دادن خود قلیان می کشند؛ این گروه ها باید بدانند قلیان دروازه ورود به مواد مخدر بوده و زیان های آن نیز غیر قابل جبران است.

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به بیماری های ناشی از مصرف قلیان یادآورشد: تپش قلب، کبودی لب و لکه ها، فساد دندان ها، بیماری های ریوی و قلبی، تنگی نفس و اعتیاد از اصلی ترین عوارض مصرف قلیان ها در افراد هستند و حتی می توان گفت زیان های فرهنگی آن به لحاظ شکستن جایگاه و شخصیت زنان بسیار بیشتر از زیان های جسمی آن است.

مدرس دانشگاه گفت: زنان که وظایف مهم مادری و همسری را در جامعه دارا هستند با این حرکت، الگوی منفی را برای دیگران و جوان تر ها می سازند و باید این نکته برای آنها روشن شود که قلیان کشیدن هیچ اعتبار و ارزشی به افراد اضافه نمی کند.

دکتر ابهری در خاتمه عنوان کرد: بنابراین رسانه ها باید ضمن آشنا سازی افراد به ویژه بانوان با زیان های قلیان و بیان واقعیت ها برای آنها، عواقب شوم این حرکت ضد فرهنگی و آینده تلخی را که در انتظار قلیان کش ها به خصوص بانوان می باشد را به آنها گوشزد کنند.

ارسال نظرات