رئیس ستاد اجرایی فرمان امام:

تا قرارداد آزادگان بسته نشود یاران را شروع نمی‌کنیم؛ هم توان داریم هم پول/ قراردادی برای یاران جنوبی امضاء نشد؛ فقط تفاهم مطالعاتی کردیم/ هیچوقت کارگر خارجی‌ها نمی‌شویم

مخبر گفت: با اینکه آزادگان میدان بزرگی است اما از نظر فنی یکی از ساده‌ترین میادین برای توسعه است.
کد خبر: ۸۷۵۸۱۸۲
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج،  روز جاری نشست خبری محمد مخبر ریس ستاد اجرایی حضرت امام (ره) در خصوص میادین نفتی یاران، آزادگان و فعالیت های اقتصادی آن ستاد برگزار شد. محمد مخبر در این نشست خبری به توضیحات جامعی در خصوص امادگی ستاد برای انجام پروژه های چون اکتشاف، برداشت و بهره وری میدان نفتی آزادگان توضیحات مبسوطی دادند که در ادامه از نظر می گذرد. مخبر در این خصوص اظهار داشت:


لازم است در ابتدا توضیحاتی در خصوص فعالیت های نفتی گروه اقتصادی ستاد اجرایی حضرت امام ارائه کنم. در دولت یازدهم میدان نفتی یاران شمالی در حورالهویزه در اختیار ستاد قرار گرفت. میدانی هم مرز با کشور عراق، پر از میدان مین و قاچاقچی هایی که از نیزارهای آنجا برای عبور کالاهای قاچاق استفاده می کردند. میدانی که هیچ شرکت خارجی ای حاضر به فعالیت در آن نبود. البته الان که منطقه را امن کرده ایم و کار به پایان رسیده است، عروس خوبی شده و خواستگار زیادی دارد.

وی افزود:  همانطور که مطلعید 45 درصد نفت تولیدی ایران سنگین و نیمه سنگین است که به قیمت ارزانی در حال صادر کردن می باشد. به وزیر نفت پیشنهاد ساخت پالایشگاه بنزین با خوراک نفت سنگین را دادیم که مورد موافقت قرار گرفت. قرارداد آن با وزارت نفت بسته شد که قرار است 300 هزار لیتر بنزین خروجی آن باشد. این پالایشگاه قرار است در جاسک بنا شود. فاینانس چینی فاز اول آن نیز قطعی شده است. فاز اول 40 ماه زمان میبرد که 2.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در آن صورت خواهد پذیرفت. برای فاز 2 نیز 7.5 میلیارد دلار سرمایه نیاز است که می توان بخش عمده آن را از سود فروش بنزین تولیدی در فاز یک بدست آورد.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که این پالایشگاه دارد بحث محیط زیست است که مذاکراتی با اروپایی ها برای واردات تکنولوژی بعمل آمده و تقریبا نهایی شده است.

 ** کشوری که هیچ نفتی ندارد برای کشوری که 100 سال است نفت صادر می‌کند عملیات اکتشاف انجام می‌دهد!

مخبر اضافه کرد: ما هر کجا احساس کردیم که ضرورتی برای نظام است، ورود کردیم و به حل مسئله پرداختیم. هم اکنون بیش از 250 نخبه با مدرک PHD در ستاد مشغول هستند که جز سرمایه های غیر قابل محاسبه ستاد محسوب می گردند. ما چه به لحاظ مدیریتی، چه از لحاظ خلاقیت و تکنیکی متکی به داخل هستیم. میزان اتکار به سرمایه مالی داخلی نیز بخش عمده فعالیت های ستاد رو پوشش می دهد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اظهار داشت:  در بحث نفتی، درد این است که کشوری که هیچ نفتی ندارد به کشوری که بیش از 100 سال نفت به دنیا صادر میکند می آید و برای آن کشور عملیات اکتشاف انجام می‌دهد. 9 سال قبل وقتی وارد ستاد شدن این دغدغه برای من وجود داشت و به سمت ایجاد شرکت E&P حرکت کردیم. فعالیت های خوبی با جذب افرادی چون مهندس نوذری بعمل آمد. تا اینکه توانستیم میدان یاران شمالی را در دولت یازدهم برای اکتشاف و بهره برداری از وزارت نفت بگیریم.

وی گفت: به زنگنه گفته بودم که یک میدان مشترک را به ستاد بدهد. زنگنه هم گفت یاران شمالی را می توانیم بدهیم، که پس از مطالعه مشخص شد یکی از سخت ترین میداین حاضر در کشور به ستاد پیشنهاد شده ولی برای اثبات اینکه ما می توانیم در حوزه E&P ورود پیدا کنیم، این میدان را پذیرفتیم و حتی پیشنهاد یاران جنوبی را هم دادیم که زنگنه مخالفت کرد.

وی ادامه داد: یاران شمالی طی مطالعات بعمل آمده نیاز به 668 میلیون دلار سرمایه داشت که با 580 میلیون دلار به پایان رسید. 90 میلیون دلار کمتر از قیمت مطالعاتی شده؛ همچنین اگر وزارت نفت، تاخیرات خود را بپذیرد، 5 ماه نیز زودتر از موعد به پایان رسیده است.

 

** IPC می‌گوید ما باید کارگر خارجی‌ها شویم/ تا قرارداد آزادگان بسته نشود، یاران جنوبی را شروع نمی کنیم


رئیس ستاد اجرایی فرمان امام  در پاسخ به پرسشی درباره توان فنی شرکت‌های ایرانی، گفت:  در یاران شمالی از 142 شرکت استفاده کردیم که صرفا سه شرکت خارجی و آن هم در حد مشاوره بوده است. یعنی 139 شرکت ایرانی این پروژه سنگین را انجام دادند. قرار داد سقف بسته بود. Open Capex نبود. تمامی سرمایه مورد نیاز توسط خودمان تامین شد. روش قرارداد نیز بیع متقابل بود. زیبنده کشور نبود که خارجی‌ها لیدر شوند و ایرانی‌ها پیمانکار دست دوم باشند.

وی افزود: 1700 متر حفر چاه افقی داشتیم و برای مقایسه رکورد حفاری افقی شرکت روس‌نفت که روزانه 5 هزار بشکه اکتشاف نفت دارد 2 هزار متر است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام  تصریح کرد: بحث در IPC این است که من کارگر خارجی ها شوم یا خارجی ها کارگر من. IPC می گوید من باید کارگر خارجی‌ها شوم. در حالیکه ایران امروز غیر از ایران 30 سال پیش است و ظرفیت‌های زیادی ایجاد شده است.

مخبر تأکید کرد:  وقتی آزادگان را به ستاد بدهند، کلی شرکت پیمانکار نفتی (Oil service company) ایرانی در حال رشد نیز تقویت می شوند و بعد از چند سال این ما رقیب توتال و شل و دیگر شرکت های نفتی خارجی در دنیا خواهیم بود. می گویند برای انجام آزادگان نه توان دارید و نه پول. در حالیکه هم توان داریم و هم پول.

وی ادامه داد:  وقتی یاران شمالی را به ستاد دادند، یاران جنوبی در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفت. در حالیکه پیچیدگی میدان یاران شمالی بیشتر بود، هم اکنون میزان پیشرفت یاران شمالی 95 درصد و یاران جنوبی 12 درصد است. در یاران شمالی عملا سودی نصیب ستاد نشد. هدف ستاد سودآوری هم نبود. هدف پر کردن خلأ های کشور بوده است.

 

**خارجی‌ها برای تأمین مالی میدان آزادگان صف کشیده‌اند

مخبر در ادامه گفت: روز گذشته هم برای یاران جنوبی قراردادی به امضاء نرسید. بلکه صرفا یک تفاهم نامه برای بررسی قرارداد منعقد شد. 4 ماه وقت مطالعه است. اگر به جمع بندی رسیدیم و تفاهم کردیم، قرارداد می بندیم.

وی تاکید کرد: مسلما تا قرارداد آزادگان با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بسته نشود، ما یاران جنوبی را شروع نمی کنیم. ما حاضریم آزادگان را با هر مدل قراردادی انجام دهیم.

مخبر تصریح کرد: روح IPC، لیدری خارجی ها در کشور است که ما زیر بار آن نمی‌رویم. ما هیچوقت کارگر خارجی‌ها نمی‌شویم. خارجی ها باید کارگر ما شوند.

وی در خصوص مسائل فنی و مالی آزادگان گفت: برای میدان آزادگان 7 میلیارد دلار نیاز اولیه است که تامین ان برای ما بسیار آسان است. هم اکنون خارجی ها در صف برای فاینانس آن هستند. از لحاظ فنی هم ازادگان یکی از ساده ترین میادین نفتی است و هیچ پیچیدگی تکنولوژی ای برای ما ندارد.

** خدمات 2500 میلیارد تومانی بنیاد برکت به مناطق محروم در سال گذشته

در ادامه آقای مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام گزارش جامعی از فعالیت های خدماتی و اقتصادی این ستاد ارائه کردند. وی گفت:

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به دو شاخه تقسیم می شود. گروه اقتصادی و بنیاد برکت

وی در تعریف بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت برای محرومیت زدایی و توانمند سازی اقتصادی و اجتماعی در مناطق محروم کشور تشکیل شده است. مجموعه فعالیت های خدماتی سال گذشته ستاد فرمان حضرت امام 2500 میلیارد تومان بوده است.

مخبر در خصوص شرح این فعالیت ها ادامه داد: 265 طرح اقتصادی با مشارکت مردم با درصد سهام 51% ستاد صورت گرفته که ستاد سهام خود بیش از 120 شرکت را پس از مشارکت و رسیدن به بهره وری را به صورت اقساط به شریک مردمی خویش واگذار کرده است.

وی گفت: در بنیاد برکت در 5 سال گذشته 165 هزار فرصت شغلی بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شد.

مخبر در ادامه اظهار داشت: همچنین حضرت آقا از ستاد خواستند که در زمینه ساخت مدرسه و آبادانی مناطق محروم نیز وارد شود که بنیاد طرح ایجاد 1000 مدرسه و آباد شدن هزار نقطه محروم کشور را در حال پیاده سازی است.

تا قرارداد آزادگان بسته نشود یاران را شروع نمی‌کنیم؛ هم توان داریم هم پول/ قراردادی برای یاران جنوبی امضاء نشد؛ فقط تفاهم مطالعاتی کردیم/ هیچوقت کارگر خارجی‌ها نمی‌شویم 


وی اضافه کرد: با سازمان نوسازی مدارس برای ساخت هزار مدرسه تفاهم شد که قرارداد 950 مدرسه منعقد و بیش از 800 مدرسه تاکنون تحویل گردید که ان شاء الله تا پایان سال همه این هزار مدرسه ساخته خواهد شد. 950 مدرسه قرارداد شده شاکل 5100 کلاس درس خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین به غیر از آن هزار مدرسه اعلام شده، 110 مدرسه جدید دیگر نیز هم اکنون در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است.

در ادامه مخبر به شرح فعالیت های آبادانی ستاد پرداخت و گفت: در خصوص آبادانی مناطق محروم، 4 هزار روستا مورد هدف قرار گرفت که تاکنون هزار روستا به آبادانی کامل رسیدند و هر گونه درخواستی من جمله ساخنه مدرسه خانه بهداشتف ایجاد راه، مسکن محرومین و ... بوده است به انجام رسیده است. درصد انجام فعالیت عمرانی در این هزار روستا صد در صد بوده است. 3000 روستای باقی مانده بین سی تا هفتاد درصد نیازشان مرتفع شده و پیشرفت داشته اند.. برای این 4 هزار روستا، ده هزار پروژه قرارداد مستقیم منعقد شده که 3600 پروژه تاکنون افتتاح شده است. از این ده هزار پروژه، 700 پروژه مراکز فرهنگی بوده که 486 مورد آن ساخت مسجد بوده است. برای این 700 مرکز فرهنگی بیش از 70 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی اضافه کرد: 130 مرکز بهداشتی و خانه بهداشت ساخته شده و با در حال ساخت است که 88 مورد آن در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

وی گفت: 7630 واحد مسکن محرومین تعریف شده که 2533 واحد تکمیل 100 درصدی شده است. ان شاء الله این 7630 واحد مسکنی به ده هزار واحد مسکن، ارتقاء می یابد.

وی افزود:  تاکنون 204 هزار نفر در روستاها بیمه شدند و 20 هزار کودک یتیم را از طریق کمیته امداد زیر پوشش قرار داده ایم.


مخبر تصریح کرد: از دیگر خدمات مردمی ستاد در سال جاری می توان به یک هزار جهیزیه، پرداخت 41 هزار نسخه بیماران صعب العلاج اشاره کرد. همچنین 2800 زوج نابارور شناسایی شدند که درمان 1100 زوج درمانشان آغاز گردیده است. در عید غدیر امسال طبق خبری که به بنده دادند، نتیجه 110 زوج مثبت بوده که از الطاف امیرالمومنین علی (ع) بوده است که 24 فرزند متولد شده اند.

وی گفت: طی تفاهمی که با وزیر بهداشت داشته ایم تکمیل ساخت 11 بیمارستان در دستور کار قرار گرفت که بعضی از آن ها 25 سال نیمه تمام بوده است. 4 بیمارستان تمام شده و تا پایان سال 4 بیمارستان دیگر تکمیل خواهد شد.

تا قرارداد آزادگان بسته نشود یاران را شروع نمی‌کنیم؛ هم توان داریم هم پول/ قراردادی برای یاران جنوبی امضاء نشد؛ فقط تفاهم مطالعاتی کردیم/ هیچوقت کارگر خارجی‌ها نمی‌شویم



مخبر در ادامه اظهار داشت: ما در حوزه خدمات Hi-Tech نیز وارد شدیم و از پیشگامان ارائه خدمات Telemedicine محسوب می گردیم. در این خدمت، در دورترین نقطه کشور تخت خاصی در مرکز بهداشت قرار میگیرد که وقتی بیمار بر روی آن بخوابد، تمامی علائم حیاتی وی مشخص می گردد و پزشک در تهران می تواند، آن را معاینه کرده و برای درمان وی نسخه تجویز کند. پایلوت این طرح برای 340 هزار نفر در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: از دیگر فعالیت های ستاد، در راستای مبارزه با آلودگی هوا و ریزگردها، هزار هکتار از مراتع اطراف تهران تبدیل به جنگل شده است که بیش از 130 هکتار آن مربوط به مسگردآباد، 500 تا 600 هکتار مربوط به اخگر اباد و مابقی در ده سید لواسان می باشد. این شرح کوتاهی بود از فعالیت های خدماتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که بخش عمده آن در بنیاد برکت صورت گرفته است.

مخبر در ادامه اظهار داشت:  در خصوص فعالیت های اقتصادی نیز باید بگویم از سه سال پیش که اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است در ستاد یک مثلث اجرایی ترسیم شد که در سه ضلع آن اینگونه نوشته شده است:


1- کارهایی که مطابق اقتصاد مقاومتی است
2- منطقه محروم
3- غلبه با اشتغال زایی

تا قرارداد آزادگان بسته نشود یاران را شروع نمی‌کنیم؛ هم توان داریم هم پول/ قراردادی برای یاران جنوبی امضاء نشد؛ فقط تفاهم مطالعاتی کردیم/ هیچوقت کارگر خارجی‌ها نمی‌شویم 


وی اضافه کرد: الان بیش از 85 درصد فعالیت های اقتصادی ستاد مطابق با اقتصاد مقاومتی است. و 6 هلدینگ کشاورزی، دارویی، مخابرات، ساخت و ساز، صنعتی و نفت در گروه اقتصاد مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: تمامی این هلدینگ ها برای مردمی کردن اقتصاد فعالیت می کنند و برای این امر سه رویکرد در حال پیاده سازیست.


1-    عمدتا با بخش خصوصی و مردمی همکاری می کنیم
2-    سهام پس از رشد و پویایی آن فعالیت به مردم بصورت اقساط واگذار می شود
3-    ظرف 2 سال آینده، همه شرکت های در بورس حضور خواهند داشت تا مردم نیز بتوانند در سود فعالیت های اقتصادی ستاد، شریک شوند.

وی افزود: طبق بررسی که ما انجام دادیم شرکت های SME و دانش بینان عامل اصلی پیشرفت در کشورهای صنعتی بوده اند. به همین منظور موسسه دانش بنیان برکت را راه اندازی کردیم.

 

** ایجاد 300 هزار شغل و 300 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم


در ادامه مخبر به شرح فعالیت ها در زمینه دارو پرداخت و گفت: در بحث دارو، الان 95 درصد نیاز دارویی کشور در داخل تامین می شود ولی 40 درصد قیمت تمام شده داروها مربوط به آن 5 درصد داروی خارجی است. به همین منظور شهرک دارویی 200 هکتاری در کردان ایجاد کردیم که هم اکنون 4 شرکت خارجی برای احداث کارخانه در آنجا، زمین گرفته اند که هدف ما تامین 5 درصد داروی خارجی وارداتی در داخل کشور است.

وی اظهار داشت: هم اکنون یکی از شرکت های دارویی ستاد که داروهای ضد سرطان تولید می کند، سالانه 70 میلیارد تومان سود به مردم می رساند چرا که دارویی که مشابه خارجی آن بیش از 3 میلیون قیمت داشته است، به قیمت حدود 500 هزار تومان تولید و عرضه می گردد.

مخبر تصریح کرد: باید این نکته مهم را اشاره کنم که بجز 14 درصد سهامی که در شرکت مخابرات داریم، هیچ کدام از شرکت های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اصل چهل و چهاری نبوده و تاسیسی بوده است.

وی تاکید کرد: روند واگذاری شرکت ها به بخش مردمی هم به اینگونه بوده که در سال 92 تعداد شرکت های فعال ستاد 104 شرکت بوده و این رقم در سال 93 به 85 شرکت، در سال 94 به 62 شرکت و تا پایان امسال به 60 شرکت خواهد رسید. بعضی از شرکت های واگذار شده تا 800 میلیارد تومان در سال گردش مالی و سود 250 میلیارد داشتند و در این شرکت ها 700 تا 800 کارمند لیسانس و فوق لیسانس مشغول فعالیت بودند. مبین نت را می توان یکی از این شرکت ها دانست.

وی افزود: تاکنون در کل ستاد 300 هزار شغل ایجاد شده که با پروژه های در حال انجام 300 هزار فرصت شغلی دیگر بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

وی گفت: تاکنون 265 شرکت در ستاد تاسیس شده که 3000 متقاضی در بخش خصوصی برای مشارکت 9 هزار میلیارد تومانی به ستاد پیشنهاد داده اند که عملا ظرفیتی در ستاد برای این همه مشارکت مردمی وجود ندارد.

مخبر در پایان تاکید کرد: ما تنها مجموعه اقتصادی ای هستیم که در سال دو تفریق حسابرسی داریم. سیستم جامع مدیریتی در ستاد حاکم است بطوریکه اگر یک چک ساده در یکی از شرکت ها صادر شود، من در رایانه خودم مطلع می شوم. یک سامانه جامع شفاف سازی فرآیندها و شفاف سازی اطلاعات را در ستاد اجرایی اجرا کردم.

منبع: مشرق
ارسال نظرات