رئیس شبکه دامپزشکی ابهر:

دامداری های سنتی بیشتر در معرض شیوع بیماری های دامی قرار دارند

تعداد دامداری های سنتی در کشور بسیار بیشتر از دامداری های صنعتی است و این موضوع مشکلات بسیاری در حوزه بهداشت و پیشگیری بیماری های دامی به وجود می آورد.
کد خبر: ۸۷۶۰۷۸۲
|
۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر با اشاره به اینکه دامداری در تمام روستاها به شکل سنتی است، گفت: شبکه دامپزشکی ابهر و سلطانیه با یک مدیریت اداره می شود و موجب تعامل اداری در دو فضای اداری ابهر و سلطانیه است که در مجموع تعداد 16 نفر نیروی فنی و اداری دارد و به 118 روستای دارای سکنه در چهار شهر ابهر، سلطانیه، هیدج و صائین قلعه خدمت رسانی می کند.

امیرعلی کلانتری افزود: در حال حاضر تعداد 55 مرغداری گوشتی با ظرفیت یک میلیون و 800 هزار قطعه، 8 مرغداری تخمگذار به ظرفیت 433 هزار قطعه، 12 مرغداری مادر گوشتی به ظرفیت 546 هزار قطعه تحت نظارت این شبکه بوده و علاوه بر این تعداد 15 هزار و 600 راس گاو و گوساله، 175 هزار راس گوسفند و بز در سطح روستاها و دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی شهرستان تحت نظارت این اداره وجود دارد.

وی اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر به فعالیت یک کشتارگاه صنعتی طیور و یک شرکت بسته بندی و قطعه بندی گوشت، یک واحد تولید پودر پروتئین هیدرولیزه شده و بیش از 100 واحد عرضه کننده گوشت قرمز و سفید و فرآورده های غذایی خام دامی نیز نظارت دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر افزود: از دی سال 1394 کشتارگاه دام ابهر - خرمدره پس از چهار سال با انجام اصلاحات گسترده بازگشایی شد و با تولید گوشت بهداشتی تحت نظارت شبکه دامپزشکی به مردم این دو شهر خدمت رسانی می کند.

کلانتری ادامه داد: دامپزشکی از جمله دستگاه هایی است که بیشترین واگذاری امور به بخش خصوصی را دارد و در حال حاضر چهار مرکز خدمت رسانی دامپزشکی به شکل تمام وقت و نیمه وقت مشغول به فعالیت بوده و 2 واحد داروخانه و 2 مرکز واکسیناسیون نیز در این شهرستان وجود دارد و علاوه بر این 12 نفر از همکاران در واحدهای تولیدی اعم از کشتارگاه و مزارع مرغ مادر بر تولیدات نظارت دارند.

کلانتری درباره واکسیناسیون های انجام شده سال جاری در سطح شهرستان ابهر گفت: این شبکه با استفاده از توان همکاران دولتی و خصوصی طی 6 ماه نخست سال 95 تعداد 345 هزار نوبت سر دام را علیه بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام مایه کوبی کرده است، ضمن آنکه حجم بالایی از عملیات واکسیناسیون و پیشگیری به طور مستقیم از طریق مراکز بخش خصوصی در واحدهای دامداری و مرغداری اجرا می شود که نقش حائز اهمیتی در پیشگیری از شیوع بیماری های دامی دارد.

وی در زمینه تعداد دامداری های صنعتی و مزیت دامداری های صنعتی نسبت به دامداری های سنتی خاطر نشان کرد: متاسفانه تعداد دامداری های سنتی در کشور بسیار بیشتر از دامداری های صنعتی است و تمامی روستاها به صورت سنتی مشغول دامداری هستند و این موضوع مشکلات بسیاری در حوزه بهداشت و پیشگیری بیماری های دامی به وجود می آورد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر افزود: دامداری هایی که به شکل صنعتی اداره می شوند با رعایت توصیه های بهداشتی با عملیات دامپزشکی همکاری می کنند ولی در روستاها به دلیل رعایت نکردن کامل ضوابط بهداشتی و نیز ورود و خروج دام بدون رعایت ضوابط، در برخی مواقع شاهد بروز مشکلات و بیماری هایی هستیم و این موضوع توان بسیار زیادی از دامپزشکی برای کنترل آن می گیرد.

وی اضافه کرد: شیوع بیماری تب برفکی امسال در سطح روستاها تلفات و خسارت های بسیاری را وارد کرد درحالی که این بیماری در دامداری های صنعتی مشکلی ایجاد نکرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر با بیان اینکه خدمات دامپزشکی محدود به واکسیناسیون و درمان دام و طیور نمی شود، خاطر نشان ساخت: خدمات ادارت دامپزشکی و دامپزشکان بخش خصوصی بسیار گسترده و متنوع تر از درمان دام و طیور است و سلامت و امنیت غذایی مردم در بخش غذا با منشا دامی، از مزرعه تا سفره تحت نظارت دامپزشکی است.

کلانتری افزود: کارشناسان این شبکه از تمامی مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد خام دامی در سطح شهر بازدید کرده و بر بهداشت این مواد نظارت مستقیم دارند.

وی یادآورشد: در 6 ماه نخست سال پیش، 900 بازدید انجام شد که در پی آن 375 کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف کشف و معدوم شده است.

کلانتری خاطرنشان کرد: در جریان بازدیدها 15 مورد تخلف کشف و در نهایت چهار مورد از آنها منجر به صدور رای قضایی شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار