یک متخصص پزشکی ورزشی:

مصرف الکل باعث کاهش قدرت و استقامت عضلانی می‌شود

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: تصور اینکه الکل باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود اشتباه است و کسی که الکل را به مدت طولانی مدت مصرف کند قدرت عضلاتی وی به شدت کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۸۷۶۱۵۱۴
|
۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، وحید سبحانی، متخصص پزشکی ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس کمیته پزشکی فدراسیون بیماران خاص با اشاره به مضرات الکل برای ورزشکاران اظهار کرد: علی‌رغم اینکه مصرف الکل در کشور از نظر عرف و شرع ممنوع است، اما تبلیغات سویی مبنی بر مفید بودن الکل برای قلب ورزشکاران می‌شود که که بر اساست تحقیقات صورت گرفته این فرضیه رد شده است.

 

این متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه وابستگی یکی از مضرات الکل است، گفت: در پی  قطع مصرف الکل فرد دچار افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، افزایش فشار خون و غیره می‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا الکل می‌تواند قدرت عضلات را افزایش دهد؟ تصریح کرد: الکل ممکن است اثرات موقت سودمندی داشته باشد و انرژی را افزایش دهد اما قطعاً مضرات دراز مدت زیادی دارد.

 

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون بیماران خاص تشریح کرد: حداکثر وزنه‌ای که فرد می‌تواند یکبار بلند کند را قدرت عضلات می‌گوییم، مثلاً کسی که اسکوات می‌زند می‌تواند یک وزنه 100 کیلویی و یا 80 کیلویی را بالای سرش ببرد که قدرت عضلات وی تلقی می‌شود.

 

سبحانی، تأکید کرد: تصور اینکه الکل باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود اشتباه است و کسی که الکل را به مدت طولانی مدت مصرف کند قدرت عضلاتی وی به شدت کاهش خواهد یافت.

 

وی افزود: البته ممکن است بعد از مصرف الکل فرد به طور موقت و کاذب احساس کند انرژی بیشتری پیدا کرده زیرا انرژی در اختیار عضله است، اما این انرژی به سرعت ازبین می‌رود و اثرات سوء آن ظاهر می‌شود.

 

این متخصص پزشکی ورزشی در پاسخ به اینکه آیا الکل استقامت قلب را افزایش می‌دهد؟ آن را کاملاً غلط دانست و متذکر شد: استقامت قلبی عروقی به معنای آن است که قلب پمپاژ کند و عضلات بتوانند اکسیژن خون پمپ شده را بردارند و هر چقدر این فرآیند سرعت بیشتری داشته باشد استقامت قلبی عروقی بالاتری خواهد داشت در حالیکه که الکل باعث پمپ قلب و یا برداشت اکسیژن عضلات از خون نمی‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: البته نظری وجود داشت که بیان می‌کرد الکل باعث افزایشHDL  یا افزایش چربی خون شود و اثرات مفیدی روی قلب داشته باشد که این موضوع هم زیر سوال رفته و رد شده است.

 

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون بیماران خاص با اشاره به افزایش تبلیغات سوء الکل مبنی بر داشتن آثار مثبت آن تأکید کرد: متأسفانه در کشور ما مصرف الکل افزایش یافته است در حالیکه در کشورهای غربی که در سال‌های قبل اثرات مفیدی برای الکل ذکر می‌شد در حال حاضر این موضوع زیر سوال رفته و کارشناسان بر آن متفق‌القول نیستند.

 

سبحانی، گفت: الکل در دراز مدت باعث مشکلات کبدی از جمله هپاتیت، انواع سرطان‌ها، مشکلات کاهش قدرت و استقامت عضلانی و تحلیل عضلانی می‌شود.

 

وی در پایان از ورزشکاران خواست به تبلیغات سوء رسانه‌های غربی که بعضی از سودجویان مبنی بر مفید بودن الکل انجام می‌دهند اعتنایی نکنید و سعی کنید با روش‌های درست ورزشی سالم انجام دهید.

ارسال نظرات