مدیر گروه سم‌شناسی و داروشناسی دانشگاه تربیت مدرس:

پیشرفت‌های دارویی به بدنه تحقیقات و پژوهش کشور بازمی‌گردد/ توفیقات کشور در زمینه دارو ربطی به برجام ندارد

مدیر گروه سم‌شناسی و داروشناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: دسترسی به دارو قبل و بعد از برجام هیچ فرقی نکرده است؛ توان داخلی همواره قادر بوده کمبودها را به‌خوبی برطرف کند.
کد خبر: ۸۷۶۲۰۸۱
|
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، بهرام دارایی، مدیر گروه سم‌شناسی و داروشناسی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: از مسئولان شنیده‌ایم که می‌گویند پس از برجام در وضعیت دارو گشایش‌هایی شده است و قول‌هایی برای آینده داده‌اند درصورتی‌که اکنون پس از اجرایی شدن برجام، وضعیت دارو مشابه قبل از اجرایی شدن آن است.

 

مدیر گروه سم‌شناسی و داروشناسی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: یکی از مشکلات در صنعت دارو، تحریم‌های بانکی بود که موجب می‌شد واردات دارو از کانال‌های دیگری انجام شود، بنابراین قیمت تمام شده دارو بسیار گران می‌شد؛ اما در امر تحریم‌های بانکی نیز با اجرایی شدن برجام اتفاق خاصی نیافتاد، قبل از برجام نیز شرایط به همین صورت بوده و اکنون نیز به همین گونه ادامه پیدا می‌کند.

 

وی با بیان اینکه برجام در بحث دارو و تجهیزات معجزه‌ای نکرده، گفت: بعد از انقلاب اسلامی، بیشتر تحریم‌ها در زمینه نظامی و دارویی بوده است و همه شرکت‌های دارویی تحریم شدند زیرا اکثر شرکت‌های دارویی در اختیار شرکت‌های چند ملیتی قرار داشتند درصورتی‌که بعد از انقلاب اسلامی، داروسازی در کشور ملی شد.

 

دارایی، با بیان اینکه توان داخلی، شرکت‌های داروسازی را ملی کرد و تنها طی چند سال گذشته به دلیل بسته شدن راه‌های مالی قدری محدودیت به وجود آمد، افزود: با تکیه بر توان نیروهای متخصص خود، سهم تولید داخلی طی چند سال گذشته بیشتر شد و در تولید مواد اولیه، خودکفایی تا حدود ۵۰ درصد بالاتر رفت و ساخت دارو تا ۹۸ درصد در داخل صورت گرفت.  

 

مدیر گروه سم‌شناسی و داروشناسی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: دسترسی به دارو قبل و بعد از برجام هیچ فرقی نکرده است؛ توان داخلی همواره قادر بوده کمبودها را به‌خوبی برطرف کند؛ تحقیقات بر روی تولید اقلام خاص دارویی برای بیماری‌های خاص و داروهای جدیدی که در دنیا تولید می‌شود نیز زمانبر است.

 

وی ادامه داد: در سطح دارو و فناوری تا چند سال پیش بسیاری از نسخه‌هایمان برگشت می‌خورد و اقلام زیادی از داروها موجود نبود اما اکنون داروهای اصلی، داروهای بیماریهای خاص، داروی کسانی که بیماری‌های مزمن مثل دیابت و پُرفشاری و غیره دارند همواره تامین شده است.

 

دارایی، با اعتقاد براینکه پیشرفت‌ها و توفیقات در زمینه دارو ربطی به برجام ندارد و به بدنه تحقیقات و پژوهش کشور بازمی‌گردد، افزود: مسئولانی که ادعا می‌کنند بعد از اجرایی شدن برجام مشکلات حل شده و دسترسی به دارو و تجهیزات بیشتر شده است، دقیقا با عدد و آمار بگویند چه چیزی بیشتر شده است؟!

ارسال نظرات