یک روانشناس در گفتگو با«بسیج»مطرح کرد

لزوم حساسیت مسئولان به شیوع مصرف قلیان در دختران

دکتر عابدین گفت: مصرف گسترده دخانیات و به تازگی استعمال قلیان توسط زنان و دختران جوان که سازندگان و مادران نسل بعدی ایرانی هستند حساسیت و توجه خاص و فوری را از سوی معماران و مهندسان جامعه می طللبد.
کد خبر: ۸۷۶۲۶۰۷
|
۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

دکتر علیرضا عابدین روانشناس و جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به شیوع مصرف قلیان در میان دختران و آسیب های ناشی از آن بیان داشت: هر جامعه ای برای حفظ اقشار مختلف از آسیب های موجود حساسیت های خاصی نسبت به سازندگان نسل بعدی یعنی زنان و دختران نشان می دهد.

وی افزود: مصرف گسترده دخانیات و به تازگی استعمال قلیان توسط زنان و دختران جوان که سازندگان و مادران نسل بعدی ایرانی هستند حساسیت و توجه خاص و فوری را از سوی معماران و مهندسان جامعه می طللبد؛ متاسفانه قلیان، تبلیغات منفی سیگار را در ایران به خود ندیده و هنوز باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد مانند اینکه چون دود قلیان از آب می گذرد آسیب کمتری از سیگار دارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه استفاده از قلیان در منازل شیوع بیشتری نسبت به مصرف سیگار در بین دختران و زنان دارد خاطر نشان کرد: والدین با نگاه انتقادی کمتری به استفاده از قلیان برخورد می کنند یعنی متاسفانه دختران با استفاده از چارچوب های نرم تر و الگوبرداری از بزرگتران خود با فراغ بال بیشتری به این قضیه روی آورده اند به این معنا که هم اجازه این کار و هم الگو دارند.

وی درخصوص چرایی گرایش زنان به استعمال قلیان تصریح کرد: این کار در دختران یک نوع تظاهر بیرونی و نوعی عصیان است. یعنی با این کار می خواهند اظهار وجود کنند و باید اذعان کنیم این گونه عاملیت پیدا کردن از سوی دختران در غایت موجب آسیب رساندن به خودشان می شود در واقع یک نوع خود زنی است و دودش به چشم کل جامعه خواهد رفت.

دکتر عابدین در توضیح دلایل گرایش دختران به استفاده از دخانیات مخصوصاً قلیان ادامه داد: امروز دختران به دلیل الگوبرداری های نامناسب و بی اطلاعی از ضرر های آن با اقداماتی مذبوحانه راه کج را می روند و رو به اقدامات سخیفی همچون مصرف قلیان آورده اند.

ارسال نظرات