خبرهای داغ:
عضو شورای بسیج مهندسین همدان خبر داد

فعالیت 4 گروه جهادی مهندسین کشاورزی در همدان

عضو شورای بسیج مهندسین همدان گفت: اردوهای جهادی مهندسین کشاورزی همدان در قالب 4 گروه متشکل از کارشناسان حوزه دام برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۶۳۷۰۵
|
۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، اعضای بسیج مهندسین کشاورزی همدان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌زدایی از روستاها، بالا رفتن مهارت کشاورزان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر با حضور در روستاها و آموزش صحیح به روستاییان در امور کشاورزی و دام روستاییان را با به‌روزترین آموزش‌های کشاورزی آشنا کردند.

این طرح که به عنوان طرح همگام با کشاورز است از دو سال گذشته آغاز گردیده است و از کارشناسان کشاورزی به عنوان مربی در روستاها استفاده می‌شود.

جهت مطلع شدن از وضعیت اجرایی طرح با مهندس محمد شهبازی مسئول اجرایی طرح و عضو شورای بسیج مهندسین همدان مصاحبه‌ای صورت گرفت.

عضو شورای بسیج مهندسین همدان گفت: این طرح در قالب اردوهای جهادی در روستاهای بخش مرکزی همدان همچونمرتع بلاغ، باغچه، امزاجرد، قهاوند، آقداش و حیران انجام شده است.

وی اظهار کرد: این اردوها در قالب 4 گروه که متشکل از 4 خواهر و 4 برادر از کارشناسان حوزه دام به انجام رسید.

شهبازی اظهار کرد: در این طرح‌ها سعی شده است کار شناسایی امور دام، مسائل بهداشتی جایگاه دام و شیر، پرواربندی، زنبورداری، پرورش مرغ بومی،پرورش قارچ، فناوری استفاده از ضایعات کشاورزی و غنی‌سازی کاه به روستاییان آموزش داده ‌شود.

وی این طرح ها را بسیار موثر در صرفه جویی در هزینه های جاری در امور کشاورزی روستاها دانست و اظهار کرد: با استفاده از غنی‌سازی پروتئین کاه را افزایش و با استفاده از ضایعات کشاورزی 80 درصد هزینه جاری دامداری‌ها کاهش پیدا کرده است.

مسئول اجرایی طرح اردوهای جهادی کشاورزی افزود: در روستاهایی همچون نیشر مباحث پرورش مرغ بومی، ماکیان، شترمرغ به روستاییان آموزش داده شد تا حداقل بتوانند مرغ‌های بومی خود را نگاه‌داری کنند.

وی اظهار کرد: در روستای عبدالرحیم که از توابع قهاوند و قطب پرورش زنبورداری است حدود 200 نفر در این خصوص آموزش داده شدند.

شهبازی افزود: در روستاهایی همچون کوزره، روستای خیرآباد، روستای دشته، آموزش‌هایی در خصوص پرورش دام و گوساله به روستاییان داده شد.

وی افزود: ازجمله مهم‌ترین روستایی که در امر پرورش بلدرچین و تخم بلدرچین فعال است قهاوند است که در این زمینه در این روستا فرهنگ‌سازی شده است.

عضور شورای بسیج مهندسین ادامه داد: در واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی توانستیم از ضایعات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی هم استفاده کنیم زیرا قبلاً خیلی از این ضایعات بیهوده بیرون ریخته می‌شد و آلودگی‌های محیط زیستی ایجاد می‌کرد.

وی در پایان بیان کرد: الان جنگ ما در روستاها است ما باید با حضور در روستاها به ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان کمک کنیم و در این زمینه بسیج با پرداخت وام به روستاییان کمک شایانی به آنان کرده است.

این روزها شاهد مهاجرت بیش از حد روستاییان به شهر هستیم و به نوعی زنگ خطر آن به گوش می رسد امید است با اجرای چنین طرح ها و آموزش صحیح به روستاییان، گام موثری در جلوگیری از محرومیت زدایی روستاها و تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات