معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان خبر داد:

تشکیل کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه گیلان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان گفت: بمنظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از تولیدات علمی و ارائه اطلاعات نادرست کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه گیلان تشکیل شده است.
کد خبر: ۸۷۶۴۱۴۷
|
۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

دکتر سید ضیاالدین میرحسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، با اشاره به تشکیل کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه گیلان اظهار کرد: تولید علم یکی از رسالت های مهم دانشگاه ها و مراکز علمی کشور است و به موازات سرمایه گذاری برای تولید علم باید در حفظ این دستاوردها نیز تلاش جدی انجام شود.

وی با بیان اینکه امنیت تولیدات علمی به مراتب از زمینه سازی برای تولید آن مهم تر است گفت: بدینوسیله می توان از ورود خدشه به اعتبار دانشگاه و تولیدکنندگان واقعی علم جلوگیری کرد. اگر چه مصادیق تخلفات پژوهشی در دانشگاه ها و موسسات علمی کشور اندک است با این حال وجود یک کارگروه بررسی این تخلفات ضروری به نظر می رسد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان ادامه داد: به همین منظور در راستای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از تولیدات علمی و ارائه اطلاعات نادرست و با اهداف صیانت از مالکیت فکری، رعایت حقوق مادی پژوهشگران، ارج نهادن به اصول اخلاق علمی، پایبندی به آن در جامعه ی علمی و جلوگیری از تضعیف اعتبار علمی، کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه گیلان تشکیل شده است.

میرحسینی با اشاره به اینکه هرگونه سوء استفاده از تولیدات علمی و ارائه اطلاعات نادرست تخلف پژوهشی محسوب می شود گفت: سوء رفتارهای پژوهشی مانند عدم داشتن تخصص و صلاحیت در موضوع پژوهش، عدم رعایت منافع ملی در کلیه مراحل انجام پژوهش، استفاده خلاف واقعیت از عناوینی مانند دکتر، کارشناس ارشد، استاد، دانشیار، استادیار و… در آثار پژوهشی، هرگونه حذف و تغییر در نشانی اصلی نویسنده یا نویسندگان مقالات علمی است

وی یادآور شد: عدم تعهد و مسئولیت نسبت به ذینفعان مانند عدم رعایت ترتیب درج اسامی بر اساس سهم هر یک از نویسندگان، سوء استفاده از منابع مالی تخصیص داده شده جهت انجام پژوهش، عدم اعلان نام مرکزی که پژوهش در آنجا انجام شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان جعل داده ها را مانند جا به جا کردن نتیجه های یک بررسی با نتیجه های بررسی دیگر، داده سازی و استفاده از داده های مشابه عنوان کرد و گفت: تحریف داده ها مانند بیان ادعا یا پدیده ای که واقعی نباشد، دستکاری عمدی در روند تحقیق است.

میرحسینی سرقت علمی را مانند ارائه مقاله چاپ شده دیگران در سمینار های داخل یا خارج کشور، کپی برداری غیرقانونی از منابع پایان نامه دیگران عنوان کرد و گفت: اجاره ی علمی ا منظور این است که پژوهشگری به جای آنکه خود به انجام پژوهش بپردازد افرادی را برای این منظور به کار گیرد و خودش در فعالیت پژوهشی چندان تلاش نکند سپس بعد از تحویل کار یا دخل و تصرف اندکی در پژوهش صورت گرفته آن را به نام خود منتشر نماید.

وی عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی و مسئولیت پژوهش انجام شده را مانند عدم درج اسم اساتید راهنما و مشاور پایان نامه در مقاله مستخرج از پایان نامه خواند و افزود: همپوشانی انتشارات به معنای این است که پژوهشگر داده های مقاله پیشین خود را با اندکی تغییر در متن، در مقاله ای با عنوان جدید به چاپ برساند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با بیان اینکه خرید و فروش آثار پژوهشی ضبط، خرید، فروش و سوء استفاده از سخنرانی های افراد بدون اجازه آنها را از تخلفات پژوهشی دانست و گفت: جعل هویت به معنای جعل امضا و تهیه گواهی پذیرش جعلی جهت اخذ امتیازات مربوطه، انتشار آثاری با اسامی جعلی یا با اسامی افرادی دیگر بدون اجازه آنهاست.

به گفته ی میرحسینی پس از ابلاغ دستورالعمل و آئین نامه بررسی تخلفات پژوهشی از طرف وزارت علوم و پس از مشخص شدن اعضا کارگروه و صدور حکم توسط رئیس دانشگاه تاکنون چهار جلسه کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی تشکیل و ضمن تحلیل شرایط همه پرونده های رسیده به این کمیته پس از دریافت نظرات کارشناسی به کمیته انظباطی اعضای هیات علمی دانشگاه جهت اتخاذ تصمیم مناسب ارسال شد.

ارسال نظرات