نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری:

خداوند مخالف کار اقتصادی و ثروت نیست

خداوند مخالف کار اقتصادی و ثروت نیست، بلکه آن چه که از نظر قرآن منفور است بهره گیری از ثروت به منظور برتری طلبی بر دیگران است.
کد خبر: ۸۷۶۶۰۳۶
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در یازدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم راه روشن گفت: بلای گریبانگیر جامعه ما صرف هزینه های نجومی برای اجناس مارک دار خارجی در عوض خرید کالاهای مشابه داخلی با همان کیفیت است.

حجه الاسلام و المسلمین دولابی افزود: یکی از نشانه های مستکبرین در قرآن، اشرافی گری است.

وی اظهار داشت: اشرافی گری یعنی اینکه نگاه انسان به ارزش و کرامت انسانی بر پایه ثروت و مادیات باشد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه سی و نهم سوره عنکبوت العنكبوت، خاطر نشان ساخت: خداوند در این آیه می فرماید: " وَقَارُونَ وَفِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَلَقَدْ جَاءَهُم مُّوسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ وَمَا كَانُوا سَابِقِين"َ ( ﻭ ﻗﺎﺭﻭﻥ ﻭ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻫﺎﻣﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻧﻴﺰ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﺮﺩﻳﻢ ]. ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻮﺳﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﺁﻭﺭﺩ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺗﻜﺒﺮ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﭘﻴﺸﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ [ ﺑﺮ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﻗﻀﺎ ﻭ ﻗﺪﺭ ﻣﺎ ] ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ [ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺑﮕﺮﻳﺰﻧﺪ].

وی تشریح کرد: خداوند مخالف کار اقتصادی و ثروت نیست، بلکه آن چه که از نظر قرآن منفور است بهره گیری از ثروت به منظور برتری طلبی بر دیگران است.

حجه الاسلام والمسلمین دولابی افزود: خداوند در این آیه قارون را مستکبر خطاب می کند. چرا که قارون از ثروت خود برای تفاخر بر دیگران در عوض کمک به فقرا بهره می برد. استکبار یعنی خود بزرگ بینی و فراموش کردن خداوند. در آیه بعدی عذاب این استکبار و تفاخر مطرح می شود.

وی در ادامه تشریح کرد: خداوند در آیه ۷۹ سوره قصص درباره قارون می فرماید: "فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ"( [ﻗﺎﺭﻭﻥ] ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﻗﻮﻣﺶ ﺩﺭﺁﻣﺪ ؛ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻯ ﻛﺎﺵ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﺭﻭﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺑﻮﺩ، ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺍﺳﺖ.)

حجه الاسلام دولابی تصریح کرد: خداوند در این آیه حسرت خوردن بر فقدان مال دنیا را ویژگی دنیاطلبان و در آیه بعدی نهی از تفاخرات دنیوی را از خصائص عالمان معرفی می فرماید.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به آیه هشتاد و دوم سوره مبارکه قصص، تشریح کرد: طبق این آیه شریفه عاقبت اشرافی گران هلاکت است و خانه آخرت برای کسانی است که به دنبال برتری جویی بر دیگران نباشند.

وی ضمن خاطرنشان کردن مضمون حدیثی از مولای متقیان، گفت: طبق فرموده ایشان حتی تفاخر بر بند یک کفش نیز مصداق این آیه است.

حجه الاسلام دولابی ضمن تاکید بر اهمیت خرید کالای داخلی بر تقویت تولید ملی، اظهار داشت: بلای گریبانگیر جامعه ما صرف هزینه های نجومی برای اجناس مارک دار خارجی در عوض خرید کالاهای مشابه داخلی با همان کیفیت است و این چیزی جز تفاخر نیست.

وی با اشاره به اینکه دنیای غرب مصداق بارز حاکم بودن اندیشه مبتنی بر اشرافی گری است، تصریح کرد: دنیای غرب هیچ ارزشی بر مردمان فقیر و پابرهنه جهان سوم قائل نیست و به همین دلیل برای خود حق توحش در این کشور ها قائل است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطر نشان ساخت: در اندیشه اسلامی،معیار ارزش و کرامت انسانی تنها تقواست و از نظر قرآن پابرهنگان باتقوا محبوبیت دارند و مستکبران ثروتمند منفور هستند و امام حسین نیز بزرگترین مظهر گذشت از لذایذ نفسانی و تفاخرات دنیوی است که طبق روایتی از امام صادق علیه السلام آیات سوره مبارکه فجر نیز در توصیف سرور آزادگان نازل شده است.

گفتنی است، در یازدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم راه روشن با حضور حجه الاسلام والمسلمین دولابی در مسجد امام محمدباقر علیه السلام اراضی پایین کوه زنجان برگزار شد‌.

ارسال نظرات