کلنگ زنی آب بندک گیوی در دوران دیرین دیرین/

سد 99 ساله گیوی و روزگار ناخوش مناطق توریستی و تاریخی

محمد تقی حمزه پور، کاریکاتوریست کوثری مسائل و مشکلات کشاورزان منطقه که دغدغه اصلی انها شبکه پایاب سد گیوی است را در قالب کاریکاتور به سمع و نظر مسئولان شهرستانی و استانی رسانده است.
کد خبر: ۸۷۷۰۴۴۱
|
۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، شنیده ها حاکیست که سد گیوی پس از 12 سال کِش و قوس بالاخره به اتمام رسیده است و مردم هم با شنیدن این مطلب مهم در پوست خود نمیگنجند که جای بسی خوشحالی و پیشرفت را برای این منطقه دارد.

اصول برنامه ریزی یک سد در منطقه پس از اتمام ساختمان آن پیاده سازی شبکه زهکشی و پایاب آن سد است که قطعاَ بیش از 80 درصد کارایی پروژه مربوطه را در منطقه نشان میدهد.

سد گیوی جزء آن پروژه هایی است که فقط ساختمان آن به اتمام رسیده؛ گرچه بخشی از کارهای ساختمانی و فیزیکی آن نیز فعلا باقی مانده و هم اکنون در دست انجام است.

پس از دغدغه 12 ساله مردم و مسئولین ساختمان این سد در حال اتمام است ولی بیشترین دغدغه ای که افکار و اذهان عمومی را درگیر خود کرده آغاز و تکمیل پروژه وسیع پایاب سد گیوی است که فعلاَ هیچ اقدامی به غیر از حفاری های جزئی در منطقه صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه بیش از 81 درصد اهالی شهرستان کوثر را قشر زحمتکش کشاورز تشکیل میدهد بهره برداری از شبکه پایاب این سد یکی از اولویت های بهره مندی از آب آن سد است؛ چرا که در صورت عدم بهره مندی از پایاب سد تنها از 100 درصد اهالی شهرستان کوثر 5 الی 15 درصد اهالی از آب جمع شده در پشت سد گیوی بهره مند می شوند.

البته قطعاَ مسئولین برنامه هایی در این خصوص ارائه کرده و به فکر آغاز عملیات اجرایی پایاب سد گیوی هستند؛ ولی با تامل بر پیشینه تکمیل سد گیوی آغاز و تکمیل این پروژه را در اذهان به درازا میکشاند.

انتظار کشیدن بیش از حد برای بهره مندی از آب سد گیوی مردم را ناچاراَ به سوی نا امیدی سوق داده است.

با اینکه تکمیل ساختمان سد گیوی در این شرایط بحرانی اقتصادی کشور برای مسئولین استانی و شهرستانی کار دشواری بوده و بی شک آنان زحمت فراوانی را متحمل شده اند ولی بایستی این را هم عنوان کرد که بدون بهره مندی از پایاب سد گیوی گویی هیچ عملیاتی در راستای ارائه خدمات به قشر زحمت کش کشاورز در منطقه نشده است.

به هر حال امید میرود دولت با تزریق اعتبارات لازم از ردیف بودجه ملی و استانی همانطور که ساختمان سد گیوی را در اولویت قرار داد، پایاب سد گیوی را نیز در اولویت قرار دهد و اهالی شریف و زحمت کش این شهرستان را خوشحال کند.



ارسال نظرات