اوج‌گیری تعداد بیکاران حتی با آمارهای دولتی!

دولت یازدهم حتی با آمارهای خوشبینانه دولتی رکورد افزایش تعداد بیکاران را زد.
کد خبر: ۸۷۷۱۳۶۴
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، دولت یازدهم حتی با آمارهای خوشبینانه دولتی رکورد افزایش تعداد بیکاران را زد. به گزارش «وطن‌امروز» تعداد بیکاران فصل بهار 95 به 3 میلیون و 149 هزار نفر رسید تا رکورد بیکاران 3 میلیونی با آمار دولتی نصیب دولت فعلی شود. البته همین آمار نیز مخدوش است و کارشناسان اعتقاد دارند دولت‌ها هیچ‌گاه آمار واقعی بیکاری را اعلام نمی‌کنند.

 

دکتر حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره اعلام آمار بیکاری از سوی مرکز آمار گفت: این رقم نرخ بیکاری را من به هیچ عنوان قبول ندارم، چرا که اکنون بیکاری در کشور بیداد می‌کند. وی اظهار داشت: به نظر من نرخ بیکاری در کشور اکنون 18 درصد بوده و در خیلی از استان‌ها این رقم فراتر نیز می‌رود. این اقتصاددان فاکتور و ملاک اشتغال از سوی مرکز آمار کشور را یک ساعت کار در هفته عنوان کرد و گفت: این به معنای شغل نیست، چرا که آن را اشتغال ناقص می‌نامند، در حالی که متأسفانه در ایران شغل قلمداد می‌شود. وی اضافه کرد: ممکن است فردی در هفته یا ماه 16، 30 و 40 ساعت کار کند و شخصی فقط یکی، دو ساعت فعالیت کاری داشته باشد، پس در چنین شرایطی مفهوم اشتغال به میزان درآمد فرد بازمی‌گردد نه میزان ساعات کاری و اشتغال آن. راغفر گفت: بیکاری مطلق با اشتغال ناقص از یک‌طرف با هم تفاوت دارند و از طرفی با هم مرتبطند اما این را باید گفت چنانچه میزان اشتغال ناقص را در ایران محاسبه کنیم، این رقم به بیش از 30 درصد نیز می‌رسد و به معنای بیکاری است.

 

با وجود اینکه کمتر کسی شاخص‌ها و معیار آمارهای بیکاری را قبول دارد اما حتی با همان آمار رنگارنگ دولتی نیز دولت یازدهم رکورد تعداد بیکاران را زده است. 3 سال از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد و در این مدت حجم زیادی از منابع به سمت بنگاه‌های زودبازده هدایت شده است تا شاید فشار بیکاری کاهش یابد اما نگاهی به آمارهای رسمی بخوبی نشان می‌دهد دولت حسن روحانی در مقابل بحران بیکاری نتوانسته کاری از پیش ببرد و این درحالی است که سالانه بیش از 900 هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند که این دولت نشان داده، توانایی پاسخ به این حجم از متقاضیان را ندارد. بسیاری از کارشناسان راهکار حل معضل بیکاری را ایجاد سالانه بیش از یک میلیون شغل در کشور دانسته‌اند اما در سال‌های اخیر نصف این مقدار هم محقق نشده است. برخی کارشناسان بازار کار رشد اقتصادی بالای 7 درصد را راهکار حل معضل بیکاری می‌دانند که در حال حاضر به دلیل وجود رکود اقتصادی امکان چنین رشدی در کشور وجود ندارد.

 

 در حالی حدود 10 ماه از مأموریت دولت یازدهم باقی مانده که هیچ کدام از وعده‌های انتخاباتی دولت برای حل معضل بیکاری محقق نشده و شمار روزافزون بیکاران بیانگر این موضوع است که دولت در اشتغال‌زایی ناموفق عمل کرده است. به گزارش تسنیم، بررسی گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد  تعداد بیکاران در بهار 95 رکورد جدیدی را طی 6 سال اخیر ثبت کرده است و شمار بیکاران در دولت تدبیر طی 16 فصل گذشته بالاترین بوده است. نگاهی به نمودار  تعداد بیکاران طی سال‌های 90 تا 95 نشان می‌دهد روند بیکاری در سال‌های 92 تا 95 افزایشی بوده است. تعداد بیکاران کشور در تابستان 1392 همزمان با تغییر دولت، 2 میلیون و 563 هزار و 624 نفر بود که در بهار 95 به 3 میلیون و 149 هزار و 682 نفر افزایش یافته است. به عبارتی می‌توان گفت در دولت یازدهم 586 هزار و 58 نفر به تعداد بیکاران افزوده شده است.  براساس گزارش مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران در سال‌های  90 تا 95 به صورت فصلی به شرح زیر است. در سال 90،  تعداد بیکاران در فصل بهار 3 میلیون و 5 هزار نفر، تابستان 2 میلیون و 597 هزار نفر، پاییز 2 میلیون و 676 هزار نفر و زمستان 2 میلیون و 877 هزار و 608 هزار نفر بوده است.  در سال 91، شمار بیکاران در فصل بهار به 3 میلیون و 146 هزار نفر، تابستان 3 میلیون و 23هزار نفر، پاییز 2 میلیون و 688 هزار نفر و زمستان به 2 میلیون و 918 هزار نفر رسید. در سال 92، رقم بیکاری در فصل بهار 2 میلیون و 488 هزار نفر، تابستان 2 میلیون و 563 هزار نفر، پاییز 2 میلیون و 401 هزار نفر و در زمستان حدود 2 میلیون و 371 هزار نفر اعلام شد. در سال 93 شمار بیکاران در فصل بهار به 2 میلیون و 530 هزار نفر، تابستان 2 میلیون و 257 هزار نفر، پاییز 2 میلیون و 520 هزار نفر و در زمستان به 2 میلیون و 748 هزار نفر رسید. در سال 94، تعداد بیکاران در فصل بهار به 2 میلیون و 647 هزار نفر، پاییز 2 میلیون و 735 هزار نفر، تابستان 2 میلیون و 646 هزار نفر و در زمستان به 2 میلیون و 887 هزار نفر افزایش یافت.  مطابق گزارش جدید مرکز آمار، بالاترین تعداد بیکاران طی سال‌های 90 تا 95 در بهار 95 با رقم 3 میلیون و 149 هزار و 682 نفر ثبت شده است. آمارهای رسمی دولت یازدهم نشان می‌دهد، معضل بیکاری در این دولت هر روز بحرانی‌تر شده و به مرز غیرقابل کنترل نزدیک می‌شود که مهم‌ترین دلیل آن از سوی کارشناسان و اقتصاددانان عدم ارائه برنامه جدی و مشخص برای اشتغالزایی از سوی تیم اقتصادی این دولت ارزیابی می‌شود.

 

این در حالی است که برخی مسؤولان ارشد دولت بدون اشاره به این آمارهای رسمی مرکز آمار ایران، از بهبود وضعیت کشور در حوزه اشتغالزایی سخن می‌گویند که نشان از بی‌اطلاعی از وضعیت اقتصادی کشور دارد و بدتر اینکه وقتی مسؤولان دولت یازدهم عمق فاجعه را ندانند و درک نکنند و همین رویه 3 سال گذشته را در ماه‌های پایانی مدیریت خود بر کشور ادامه دهند، باید منتظر بحرانی عظیم در حوزه بیکاری بود که دامنگیر مردم ایران خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار