استاندار کردستان در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تهران خبر داد؛

رفع مشکلات تردد تانکرهای سوخت عراقی در جاده‌های کردستان

استاندار کردستان با حضور در غرفه ایسنا به سوالات؛ مشکلات تردد تانکرهای سوخت عراقی در جاده‌های کردستان، آمار بیکاری،مشکلات دریاچه زریوار، وضعیت بازارچه‌های مرزی استان جواب داد.
کد خبر: ۸۷۷۵۱۶۷
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، عبدالمحمد زاهدی، سه شنبه(18 آبان) با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تهران، به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد.

زاهدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در تشریح تمهیدات اندیشیده شده برای رفع مشکلات ناشی از تردد تانکرهای سوخت عراقی در جاده‌های کردستان، گفت: تانکرهای سوخت عراقی، نفت خام را از اقلیم کردستان وارد و پس از تبدیل آن به فرآورده به عراق باز می‌گردانند که در سال‌های اخیر در اثر تصادف یا واژگونی تعدادی از این تانکرها، ضمن بروز تلفات جانی آسیب‌هایی نیز به محیط زیست منطقه وارد شده است. برای رفع این مشکل از دو سال پیش مسیر تردد تانکرهای مواد سمی نفتی را از مناطق نزدیک به منابع آب شرب تغییر داده‌ایم و سعی داریم با ایجاد انبارهای نفت در منطقه تردد تانکرهای عراقی که رانندگان‌شان اغلب آشنایی زیادی با جاده‌های استان ندارند، به حداقل برسانیم.

وی با اذعان به این‌که کیفیت نامناسب جاده‌های استان نیز در بروز این سوانح بی‌تاثیر نبوده است، از احداث جاده سنندج – مریوان به عنوان یکی از راهکارهای رفع این مشکل خبر داد و گفت: برنامه دیگر ما ساخت مینی‌پالایشگاه در مناطق مرزی است تا امکان تصفیه نفت خام در کمترین فاصله از مرز فراهم شود. در این راستا زمینی در مریوان برای احداث مینی‌پالایشگاه در نظر گرفته شده که امیدواریم در آینده شاهد بهره‌برداری از نخستین مینی‌پالایشگاه در کردستان باشیم.

خبرنگار ایسنا در ادامه از آمار بیکاری از کردستان پرسید که معاون استاندار هفته پیش در جلسه شورای توسعه استان آن را 13 درصد و یکی از نمایندگان کردستان رقم واقعی را حدود 50 درصد عنوان کرده بود، استاندار در پاسخ گفت: منبع آمار 13 درصدی اعلام شده از سوی استانداری مرکز آمار ایران است و اگر آمار دیگری در این زمینه ادعا شده باید منبع آن اعلام شود.

زاهدی درباره‌ی تمهیدات در نظر گرفته شده برای رفع مشکلات دریاچه زریوار هم گفت: این دریاچه مشکلات زیادی داشت و برخوردهای غیرتخصصی با آن شده بود که به محض عهده‌دار شدن مسوولیت استانداری، ستادی برای نجات دریاچه تشکیل دادیم. متاسفانه فاضلاب 10 روستا وارد دریاچه می‌شد که مشکل فاضلاب هفت روستا رفع و مشکلات بقیه روستاها تا پایان امسال رفع خواهد شد. هم‌چنین 100 واحد مسکونی و ویلایی حریم دریاچه سال گذشته تخریب شدند و مطالعاتی نیز به منظور بررسی وضعیت نی‌زارها در حال انجام است.

وی در پایان در خصوص وضعیت بازارچه‌های مرزی استان، تصریح کرد: بازارچه‌های مرزی فعالند، ولی چون مقررات خاصی حاکم نیست پیشنهاداتی به دولت ارائه داده‌ایم که این بازارچه‌ها و معابر کولبری ساماندهی شوند. مقام معظم رهبری نیز در رهنمودهای خود تاکید کردند که منظور ایشان از قاچاق بحث کولبری نیست، لذا برنامه‌هایی در دست اقدام داریم که معابر کولبری صرفا جهت واردات نبوده و صادرات نیز از طریق آنها صورت گیرد.

ارسال نظرات