عضو شورای مرکزی سازمان بسیج مهندسین صنعتی در گفتگو با «بسیج»:

پویایی صنعت از اصلی ترین اهداف اقتصاد مقاومتی است

عباس محزون گفت: توجه و اهتمام دولت به بخش صنعت کشور در مجموع کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی را که از اصلی‌ترین اهداف اقتصاد مقاومتی است، به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۸۷۷۵۵۲۵
|
۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

عضو شورای مرکزی سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه افزایش رکود صنایع در دولت خلاف تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: اقتصاد کشور و به ویژه بخش صنعت طی سالهای گذشته با مشکلات زیادی روبرو بوده که هر کدام به تنهایی می‌تواند تعطیلی واحد صنعتی و بیکاری را بدنبال داشته باشد و این معضلات باعث شد که ایران وارد رکود صنعتی ‌شود، شرایطی که باعث می‌شود چرخ های اقتصاد و صنعت از حرکت باز ایستد.

وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی با فعال سازی صنایع موجب رشد اقتصادی است افزود: سال‌هاست که اقتصاددانان کشور تذکر داده‌اند که وابستگی به درآمد نفت و ورود مستقیم ارز حاصل از فروش نفت بدون استرلیزه کردن آن به چرخه اقتصاد درست نیست، ولی این تذکر چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در نتیجه اکنون در معرض آثار سوء نوسان شدید در آمدهای ارزی و نرخ ارز قرار گرفته‌ایم لذا مانع جدی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور نیز هست.
محزون بیان داشت: سوء مدیریت در کاهش وابستگی به ارز نفتی است که سرانجام به کاهش ارزش پول ملی منتهی شده و وضعیت نقدینگی صنایع کشور را به شدت آسیب‌پذیر کرده است.
عضو شورای مرکزی سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور در ادامه بیان داشت: دولت باید درصدد طرح و تبیین مشکلات صنعت کشور و راهکارهای تخفیف و یا حل این مشکلات باشد تا بتواند چارچوب‌های همیشگی برای بهره‌وری و تعالی صنعت در مورد مشکلات بنگاههای صنعتی  را مورد بررسی قرار دهد و موانع توسعه بنگاههای اقتصادی ارائه شده از سوی کارشناسان اقتصادی را تحلیل و ارزیابی کند.

محزون با اشاره به اینکه بنگاه‌های صنعتی محور توسعه اقتصادی‌اند بیان داشت:  سیاست‌های کلان دولت باید درجهت رویش و ریزش  صنایع مساعدت و همراهی نماید به این معنا که واحد توانا و مؤثر در توسعه را یاری دهد و قانون ورشکستگی را نیز اصلاح و منصفانه کند تا واحدهای ناتوان که قادر به انطباق در شرایط سخت فعلی نیستند بدون عارضه چون کشورهای صنعتی پیشرفته از عرصه فعالیت خارج شوند.


وی تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های گسترده صنعت، این بخش اصلی‌ترین حوزه اقتصاد برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده مناسب از ظرفیت‌های علمی و فنی موجود در کشور است. در حال حاضر که کشورهای جهان به خصوص اقتصادهای نوظهور در حال حرکت به سمت صنعتی شدن با استفاده از فناوری‌های جدید هستند، بخش صنعت می‌تواند با استفاده از دانش فنی و پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شرایط دستیابی به این هدف را فراهم سازد ولی در دولت عزم جدی وجود ندارد.


عضو شورای مرکزی بسیج صنعتی کشور خاطر نشان کرد: حوزه صنعت می‌تواند با گسترش فعالیت‌ها و  اشتغالزایی نظام اقتصادی کشور، در کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی نقش مهمی ایفا کند، چرا که صنعت از جنبه‌های مختلفی باعث رونق در تمام فعالیت‌های اقتصادی کشور خواهد شد .

محزون در خاتمه افزود: . در نتیجه توجه و اهتمام دولت  به بخش صنعت کشور در مجموع کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی را که از اصلی‌ترین اهداف اقتصاد مقاومتی است، به دنبال خواهد داشت..

ارسال نظرات
آخرین اخبار