همه بخش‌های اقتصادی کشور در خوابند!

تورم با شیب تندی کاهش یافته است تا دولتمردان به‌عنوان یک افتخار و دستاورد از آن یاد کنند اما رکود اقتصادی در کشور همچنان پابرجاست.
کد خبر: ۸۷۷۷۵۹۰
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  تورم با شیب تندی کاهش یافته است تا دولتمردان به‌عنوان یک افتخار و دستاورد از آن یاد کنند اما رکود اقتصادی در کشور همچنان پابرجاست و این فرآیند باعث شده تا نه چرخ تولید بچرخد و نه منابع مالی مسیر تحرک اقتصادی را در پیش گیرد. این آشفته‌بازار موجب شده است تا روز به روز بر حجم نقدینگی سیل‌آسا در کشور افزوده شود در حالی که اکنون مراکز تولید تشنه منابع مالی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ادامه شرایط رکودی در کشور به‌رغم رشد ۳۰ درصدی نقدینگی گفت: متاسفانه همه قسمت‌های اقتصادی کشور در خواب بسر می‌برند و این امر به دلیل آن است که بودجه جاری کشور در جای درست تقسیم نشده است. محمد حسن‌نژاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: اگر نقدینگی حدود 30 درصد رشد کرده است پس چرا تورم رشد نمی‌کند؟ او ادامه داد: دولت سال آخرش است و بدهی‌های فراوانی دارد و اسناد خزانه‌ای که در دست پیمانکاران است حدود 80 هزار میلیارد تومان عرضه شده است از جمله بدهی 5 هزار میلیاردی صداوسیما که آزاد شدن این انباشت نقدینگی در دستگاه‌های دولتی به رشد نقدینگی می‌انجامد.


حسن‌نژاد ادامه داد: متاسفانه همه قسمت‌های اقتصادی کشور در خواب بسر می‌برند و این امر به دلیل آن است که بودجه جاری کشور در جای درست تقسیم نشده و با وجود همه مشکلات دولت مجبور است تا تورم حاصله را کنترل کند. حسن‌نژاد گفت: در حال حاضر ما حد بینابین را انتخاب کرده‌ایم یعنی هم پول چاپ کرده و هم اسناد خزانه را انتشار داده‌ایم یعنی نه سیاست انقباضی و نه انبساطی را به کار گرفته‌ایم. این نماینده مجلس با بیان اینکه در 7 ماه نخست 95 شاهد رشد 4 درصدی بازار سرمایه بوده‌ایم، ادامه داد: متاسفانه این رشد نتوانسته به ایجاد اشتغال در شرکت‌های بورسی بینجامد و نرخ رشد بیکاری بالا رفته است.

حسن‌نژاد افزود: متاسفانه انحراف نقدینگی باعث تولید و اشتغال نشده، پس دقیقا رشد نقدینگی کجا رفته است. حسن‌نژاد در ادامه گفت:  تسهیلات بانکی نه رسوب بلکه سوخت شده است چرا که بانک‌ها نمی‌توانند مانده سپرده خود را نقد کنند، تسهیلات واقعی عملاً سوخت شده و در پروژه‌های گوناگون خوابیده است. حسن‌نژاد با بیان اینکه سرمایه مؤسسات غیرمتشکل حدود 160 هزار میلیارد تومان است، گفت: بحث این است که معمولاً پول چاپ شده به سمتی می‌رود که میل پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد اما در حقیقت این ارقام دست افرادی دیگر گیر کرده است.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به رشد ۲۸ درصدی نقدینگی گفت: خطر اصلی این است که وقتی نقدینگی بیشتر از تورم در اقتصاد رشد کند ممکن است قیمت‌ها تثبیت شود اما مانند اینکه در موتور اقتصادی کشور ماسه ریخته باشند مانع از روغن‌کاری موتورهای اقتصاد می‌شود.

طهماسب مظاهری افزایش نقدینگی در نظام اقتصادی کشور را مانند آب حیات و خونی در رگ‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: برای اثر بخش بودن این آب حیات در رگ‌های اقتصادی کشور 2 شرط لازم است؛ یکی سالم بودن آن و دیگری حرکت در مسیر رشد و توسعه اقتصاد کشور. او ادامه داد: نسبت حجم نقدینگی اعلام شده از سوی بانک مرکزی که مبلغ 1123 هزار میلیارد تومان است نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزایش داشته و خطر اصلی این است که وقتی نقدینگی بیشتر از تورم در اقتصاد رشد کند، ممکن است قیمت‌ها تثبیت شود اما مانند اینکه در موتور اقتصادی کشور ماسه ریخته باشند مانع از روغن‌کاری موتورهای اقتصاد می‌شود. این استاد دانشگاه تصریح کرد: دوباره برگشتن به تورم 25 درصدی برای کشور خوشایند نیست و کم کردن آن به خاصیت قدرت قانون نیاز دارد، بهترین کار می‌توانست این باشد که در ابتدای سال 95 دولت کاری کند که نقدینگی بیشتر از 10 درصد رشد نکند و دولت می‌توانست این کار را بکند.

مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی گفت: راه‌حلی که دولت می‌توانست به کار بگیرد بهره‌جویی از نقدینگی موجود و ابزارهای بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری در تولید از طریق نظام بانکی و بازار سرمایه بود اما شبکه بانکی امروزه توانایی کمک به اقتصاد کشور را از دست داده و با تنگنای مالی مواجه است یعنی نمی‌تواند نقدینگی شناور در دست مردم را جذب کند. او افزود: دولت می‌تواند از طریق بازار سرمایه موتور اقتصادی کشور را به حرکت درآورد. مظاهری در ادامه گفت: پرواضح است که رقم 1123 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی حاصل از جمع اسکناس‌ها و سکه‌های جیب من و شماست که دارایی‌های کشور را نزد بانک‌ها تشکیل می‌دهد. سیستم بانکی ما توان چرخش و مدیریت این ارقام را ندارد اما بازار سرمایه بخوبی می‌تواند این ارقام را به حرکت درآورد.

مظاهری افزود: تثبیت نرخ ارز و حرکت بازار سرمایه ابزارهایی هستند که دولت می‌تواند برای به حرکت درآوردن چرخه اقتصادی جامعه از آن بهره گیرد. این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از نقدینگی که از طریق بانک‌ها به عنوان‌های تسهیلات و اعتبارات ارائه‌شده بازپرداختی نداشته و به رسوب رسیده و حیات‌بخشی نداشته است اما همچنان اعتبارات معوقی که بانک‌ها به بخش‌های دولتی و خصوصی ارائه کرده‌اند همچنان در نظام بانکی جزو نقدینگی محسوب می‌شود و سالانه 20 درصد سود به آن اضافه می‌شود و این رقم جریانی ندارد چرا که به رسوب رسیده است. او ادامه داد: دولت می‌تواند با ابزارهای موجود در بازار سرمایه نقدینگی را در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهد، بازار سرمایه هم برای جذب سرمایه مردمی نیازمند تغییراتی در سیستم اطلاعات داخلی بورس و شفاف‌سازی تابلوی نمادهای بورسی است. مظاهری گفت: اگر ارز تک‌نرخی شود قاچاق کالا ریشه‌کن می‌شود و حمایت از تولید داخل و صادرات شکل می‌گیرد.

ارسال نظرات