واکنش رئیس اتحادیه املاک به خط و نشان دولت برای خانه های خالی!

رئیس اتحادیه املاک گفت: سیاست اخذ مالیات از خانه های خالی یک سیاست تنبیهی است که اثرگذاری قابل توجهی در بازار مسکن نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۷۷۸۹۰۰
|
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج احسان عقبائی رئیس اتحادیه املاک کشور در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری - تحلیلی شهر فردا با اشاره به سیاست دولت در اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: بر اساس آمار موجود در سطح کلانشهر تهران 270 هزار خانه خالی وجود دارد که این رقم در استان تهران 450 هزار  واحد و در سطح کشور 900 هزار  واحد اعلام شده است.

این کارشناس مسکن افزود: نکته قابل توجه بر سر جانمایی خانه های خالی در سطح شهر تهران است؛ بر اساس بررسی ها بخشی از این  خانه های خالی پایتخت مربوط به حاشیه شهر و واحد‌های نوساز در مناطقی چون پرند، محمد شهر و پردیس است و بخشی واحدهای لوکس و گران قیمت مناطق شمالی تهران است که به دلیل رکود بازار مشتری ندارد.

وی ادامه داد: سیاست اخذ مالیات از خانه های خالی یک سیاست تنبیهی است که اثرگذاری قابل توجهی در بازار مسکن نخواهد داشت، چراکه آن بخش از خانه های خالی شمال شهر که به امید رونق بازار مسکن کلید نخورده باقی مانده اند بخاطر مالیات وارد منوی املاک برای رهن واجاره نخواهند شد.

واکنش رئیس اتحادیه املاک به خط و نشان دولت برای خانه های خالی!

این کارشناس مسکن همچنین با اشاره به سامانه شناسایی واحدهای خالی گفت : برای شناسایی خانه‌های خالی وزارت راه و شهرسازی  مکلف شده است ، سامانه‌ای ایجاد کند که براساس آن، املاک متناسب با نوع کاربری آن ثبت و دارای رتبه و کد رهگیری شوند. 

وی ادامه داد براساس گزارش های سازمان امور مالیاتی از سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه از این واحدها اخذ خواهد شد. سال سوم معادل مالیات متعلقه و سال چهارم به بعد معادل یک و نیم برابر مالیات متعلقه مالیات دریافت می‌شود.

عقبائی در ادامه تاکید کرد: قرار است در بندهای اخذ مالیات با استناد به ماده 54 قانون املاک چگونگی اخذ اجاره بها نیز با دامنه گذاری سازمان امور مالیاتی تعیین شود که هدف آن جلوگیری از تنظیم اسناد اجاره بهای غیر واقعی است.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت خانه های خالی را چقدر ارزش گذاری می کنید،گفت: پیش از این مشاور وزیر راه و شهرسازی ارزش خانه های خالی لوکس کشور را ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

گفتنی است معاون وزیر مسکن در مصاحبه با «شهر فردا» به جد از طرح مالیات بر خانه های خالی دفاع کرده بود

ارسال نظرات