رایزن بازرگانی ایران در عراق:

صادرات کشورمان به عراق سه برابر چهار قاره آمریکا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه می باشد

صادرات کشورمان به عراق سه برابر چهار قاره آمریکا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه بوده و این نشان دهنده ظرفیت های بالای این کشور برای صادرات است.
کد خبر: ۸۷۸۵۴۵۵
|
۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رایزن بازرگانی ایران در عراق در این جلسه اهمیت بازار عراق برای صادرات انواع محصولات تولیدی کشورمان را مورد تاکید قرار داد وگفت: وجود بیش ترین طول مرز ایران و عراق و همچنین بیش ترین گذرگاه مرزی بین دو کشور، وجود بیش ترین نمایندگی خارجی ایران در عراق، تبادل بالاترین حجم گردشگر بین دو کشور و وارداتی بودن بالغ بر 90 درصد مایحتاج کشور عراق همگی بر اهمیت افزایش سهم صادراتی محصولات تولیدی کشورمان در بازار عراق را نشان می دهد.

ابراهيم محمدرضا زاده با بیان اینکه از سال 83 تاکنون صادرات ایران به کشور عراق 17 برابر شده است، افزود: صادرات کشورمان به عراق سه برابر چهار قاره آمریکا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه بوده و این نشان دهنده ظرفیت های بالای این کشور برای صادرات است.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد صادرات کشورمان طی سال 94 به کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان، هند و ترکیه بوده است، اظهار داشت: عراق می تواند اولین بازار مهم صادراتی محصولات تولیدی کشورمان باشد و در شرایطی که ترکیه سهم 25 درصدی در بازار عراق دارد، الگوبرداری درست در این زمینه ضروری است.

این مسئول با تاکید بر لزوم تولید صادرات محور انواع محصولات کشاورزی در کشورمان بیان داشت: بسته بندی و سورتینگ محصولات مطابق با سلیقه بازار هدف بسیار حایز اهمیت است و این موضوع در کشورمان با ایجاد یک کشتارگاه مخصوص صادرات برای کشوری خاص محقق خواهد شد.

وی تولید صادرات محور در کشورمان را نیازمند فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز دانست و گفت: نوسان تولید در بخش کشاورزی از عوامل بسیار مهمی است که باعث می شود تداوم حضور خود در بازارهای مختلف را از دست داده و با کم تر شدن تولید محصولی خاص در یک سال، به راحتی سهم خود را در بازارهای هدف از دست داده و جای خود را به کشورهای رقیب می دهیم.

رایزن بازرگانی ایران در عراق، کاهش سهم رقبا مانند عربستان، قطر، ترکیه و اردن به دلایل سیاسی، فرهنگی و نظامی وجود بیش ترین تراکم جمعیتی در استان های هم مرز ایران، رغبت بالای مردم عراق به خرید و مصرف کالای ایرانی، بالا بودن حاشیه سود تجارت در عراق، امکان ایجاد شبکه توزیع مویرگی، امکان ایجاد فروشگاه های زنجیره ای و فرصت جذب سرمایه عراق برای سرمایه گذاری در ایران را به عنوان فرصت های بازار عراق برای حضور بیش تر و حداکثر کردن سهم کشورمان در بازار این کشور یاد کرد.

وی تصریح کرد: با ایجاد مزیت در قیمت و کیفیت و رعایت سلیقه مصرف کننده به واسطه استفاده از شبکه توزیع مویرگی گام بسیار موثری در صادرات محصولات کشاورزی کشورمان برداشته می شود.

رضازاده با بیان اینکه محصولات کشاورزی و غذایی در کشورمان سهم بیش از 35 درصدی در صادرات به عراق داشته است، افزود: از 6.2 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به عراق 2.2 میلیارد دلار مربوط به محصولات کشاورزی و غذایی بوده است.

این مسئول تاکید کرد: با ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در عراق به راحتی می توان دوام و ماندگاری خود در بازار عراق را افزایش داد.

وی از امضای یادداشت تفاهمی میان ایران و عراق به منظور حل و فصل موانع موجود در زمینه صدور گواهی«COC» یا گواهی انطباق با استاندارد عراق خبر داد و گفت: با امضای این تفاهم نامه به زودی 51 قلم از کالای تولیدی با استاندارد کشورمان صادر خواهند شد.

رضازاده در پایان متذکر شد: نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد از 27 بهمن ماه به 26 دی ماه تغیر زمان پیدا کرده است.

گفتنی است، جلسه میز صادرات محصولات کشاورزی استان زنجان با حضور ابراهيم محمدرضا زاده، رایزن بازرگانی ایران در عراق، جمعی از مدیران و معاونین سازمان، نمایندگان دستگاه های دولتی مرتبط و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان در محل سالن جلسات اشراق این سازمان برگزار شد.

ارسال نظرات