پایه‌گذار مهارت‌های نوین فن بیان کودک:

ضعف سخنوری کودکان به دلیل تشویق اشتباه والدین است

پایه‌گذار مهارت‌های نوین فن بیان کودک معتقد است که مهمترین عامل ضعف کودکان در صحبت کردن و سخنوری به خاطر تشویق‌های اشتباه والدین است.
کد خبر: ۸۷۸۶۰۹۱
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهناز دریایی نویسنده کتاب "اعتماد به نفس و فن بیان کودکان" با بیان این مطلب، اظهار داشت: بسیاری از والدین، کم‌رویی و ضعف سخنوری فرزندانشان در اجتماع را با موضوعاتی نظیر ادب و شرم و حیا اشتباه می‌گیرند که البته همین نگرش ناصحیح باعث شدت یافتن این نقیصه در بین کودکان می شود.

وی تصریح کرد: یکی از روش‌های غلط در برخورد با کودکان کم حرف این است که از سکوت آنها در جمع‌های فامیلی تعریف و تشویق می کنند در حالی که کودکان کم‌رو را نباید تمجید کرد چرا که باعث تقویت رفتار کمرویانه آنها می شود بلکه معتقدم باید با سؤال پرسیدن آنها را وادار به صحبت کردن کرد.

پایه‌گذار مهارت‌های نوین فن بیان کودک، ادامه داد: روش‌های کلاسیک پیشنهاد می‌کند که برای تشویق فرزندان به صحبت کردن از آنها خواسته شود تا شعری را در جمع‌های خانوادگی بخوانند اما شیوه‌های پیشتازانه تاکید می کند که والدین یک گام فراتر گذاشته و به جای تکرار یک شعر و قصه از فرزندانشان بخواهند در مورد موضوعی خاص مانند غذای مورد علاقه و چرایی آن، نظر خود را در جمع بیان کند.

این نویسنده تأکید کرد: استفاده از این تکنیک علاوه بر تشویق کودک به سخنوری باعث افزایش اعتماد به نفس و ابراز عقیده آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه کم‌رویی رفتاری ذاتی نیست افزود: والدین باید توجه داشته باشند که کم‌رویی یک صفت اکتسابی است و در اثر رفتارهای نادرست اطرافیان به وجود می آید که البته با تکنیک های مختلف می‌توان این رفتارهای گوشه‌گیرانه را به سادگی درمان کرد.

دریایی با تأکید بر اینکه کم‌رویی با بزرگ شدن بچه‌ها درمان نمی‌شود، گفت: ممکن است با تغییر شرایط محیطی و بالا رفتن اعتماد به نفس این ویژگی کمرنگ شود ولی در بیشتر موارد کم‌رویی با گذشت زمان نه تنها درمان نخواهد شد بلکه به شکلی تکامل‌ یافته‌تر نظیر اضطراب اجتماعی در بزرگسالی بروز می‌کند، به همین دلیل نباید به فن بیان کودکانمان کم توجه باشیم.

ارسال نظرات