طریقت‌منفرد در دانشگاه امیرکبیر:

تقریبا هیچ یک از بندهای برنامه پنجم در بخش سلامت اجرایی نشد

وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد گفت: در قانون برنامه پنجم توجه بسیاری به بحث بهداشت شده بود که متاسفانه هیچ یک از بندهای قانون برنامه پنجم اجرایی نشد.
کد خبر: ۸۷۸۸۲۶۲
|
۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست عدالتخواهی ویژه برنامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در روز دانشجو با حضور محمدحسن طریقت‌منفرد وزیر بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

محمدحسن طریقت منفرد در این مراسم گفت: عدالت واژه‌ای است که ابتدای تاریخ بشر مستکبران حرفش را زده‌اند و مستضعفین آرزویش را داشتند. ممکن است سلامت از لحاظ جایگاه اهمیت برای کشور مانند نفت و گاز نباشد اما از لحاظ جایگاه اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه ما بعد از انقلاب در تربیت نیروهای متخصص موفق بوده‌ایم و همچنین پیشرفت شگرفی در علم داشته‌ایم و همه زمینه‌ها برای تحقق سلامت جامعه وجود دارد.

وی ادامه داد: برخورداری از عدالت سلامت حق همه مردم است. بخش سلامت امروز در دنیا به حدی اهمیت یافته است که توسط شرکای ذینفع اجتماعی اداره می‌شود. نقش مصرف‌کننده در عدالت سلامت نقش بسیار مهمی است که توسط نهادهای مدنی و در راس آن نظام بیمه‌ای اداره می‌شود. نظام بیمه‌ای در نقشی که برای تعریف شده است باید از مردم حمایت کند. یکی از مسئولیت‌های من بعد از انقلاب پایه‌گذاری بیمه‌های اجتماعی است که شروع آن با تامین اجتماعی بود.

"متاسفانه ما در کشور بیمه درمان را با آن تعریفی که در دنیا می‌شناسند، نداریم. در دنیا نظام بیمه‌ای یک نظام اقتصادی - مدیریتی است که در آن بیمه ارائه دهنده خدمات و حاکمیت تامین کننده شرایط آن است. حضرت امام (ره) در صحبت‌هایی که چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب داشتند، فرموده بودند که آرزویشان این است که ما طبی داشته باشیم که حکمت‌محور و انسان‌محور باشد و بسیار تاسف می‌خورند که چرا بعد از مرگ امیرکبیر این شرایط از ما گرفته شده است.

طریقت منفرد بیان کرد: طب کلاسیک امروز یک طب اجتناب‌ناپذیر است اما در کنار آن تمامی دنیا به این رسیده‌اند که باید از طب سنتی آن شهر نیز استفاده شود. طب کلاسیک بدون طب سنتی جوابگوی جوامع نیست. در طب سنتی کرامات انسانها مورد توجه قرار می‌گیرد. در قانون برنامه پنجم به این موضوع توجه شده بود و برنامه گسترده‌ای برای آن تعریف شده بود و توسط مجلس به تصویب رسید. این همان چیزی بود که نظام سلامت دنیا از آن استفاده می‌کرده است.

به گزارش تسنیم،وی ادامه داد: متاسفانه تقریبا هیچ یک از مواد قانون پنجم اجرایی نشد. در آمریکا چندین سال پیش مستندی ساخته شده بود که در آن وضعیت سلامت کوبا را نشان می‌داد که بسیار بهتر از سلامت آمریکائیان بود و مسئولان سلامت آمریکا را به این فکر انداخت که به دنبال بهبود شرایط بهداشتی کشورشان شوند. سرانه سلامت در کشور ایران حدود 400 دلار آمریکاست در حالی که در آمریکا این رقم به بیش از 12 هزار دلار می‌رسد. در حال حاضر در کشور دستگاهی ساخته شده است به نام دستگاه «پت» این دستگاه قابلیت شناسایی اولین سلول سرطانی را دارد که هر کسی بخواهد یکبار از آن استفاده کند در داخل کشور 10 میلیون تومان و در کشورهای خارجی این رقم به بیش از 20 میلیون تومان می‌رسد. گران بودن استفاده از این دستگاه به آن علت است که فقط یک نسخه از این دستگاه در کشور وجود دارد.

وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد تصریح کرد: من در زمان وزارتم تقریبا رزومه وزرای بهداشت تمام دنیا را بررسی کردم که تعداد کمی از آنها پزشک بودند و این به آن علت است که در نظر دنیا پزشکان نباید از کرسی طبابت خود جدا شوند و به سیاستگذاری بپردازند. این کار را باید به افراد دیگری بسپارند که پزشک نیستند. به نظرم این الگو، الگوی درستی است و می‌تواند در کشور ما نیز کارآمد باشد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن به سمت استفاده از طب سنتی خود رفته‌اند؛ حدود 84 درصد از درمانهای کشور ژاپن توسط اطبای طب سنتی‌شان درمان می‌شوند. خوشبختانه دولت یازدهم با اولویت‌قرار دادن نظام سلامت کشور پیشرفت بسیاری در زمینه سلامت کشور داشته است.
ارسال نظرات