یک حقوقدان در گفتگو با «بسیج»:

قراردادهای جدید نفتی، یادآور سال 32 برای ملت ما است

مجتبی پناهی گفت: در قراردادهای جدید نفتی پیمانکاران خارجی مفاد و بندهای معاهدات را مشخص می کنند که چنین روشی در سال 1332 هم اتفاق افتاده است و روش در پیش گرفته شرکت شل انگلیبسی بود که مصدق جلوی آن را گرفت.
کد خبر: ۸۷۸۸۶۳۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

مجتبی پناهی وکیل دادگستری و عضو سازمان بسیج حقوقدانان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: در سالی که با نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده، دولت درصدد انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی در حوزه نفتی شده است که هیچ گونه تعهداتی برای اتمام پروژه در نظر گرفته نشده است. باید متون قراردادها توسط دولت و با استفاده از نظران حقوقدنان، اقتصاددانان  و  مجلس شکل بگیرد و باید نتایج مورد نظر حاصل شود نه اینکه پیمانکاران خارجی مفاد و بندهای معاهدات را مشخص کنند که چنین روشی در سال 1332 هم اتفاق افتاده است و روش در پیش گرفته شرکت شل انگلیبسی بود ولی مصدق در مجلس چنین مفادی را تصویب نکرد و دست‌های پشت پرده قراردادهای خارجی را قطع کرد.

وی با بیان اینکه کرسنت در زمان وزیر نفت کنونی رخ داده است افزود: متاسفانه برخی سود جویان و دست‌های پشت پرده‌ای در قراردادهای جدید نفتی وجود دارند که بتوانند منفعت بیشتری را کسب کنند. در زمانی که زنگنه وزارت نفت را بر عهده داشت قرارداد خسارت بار کرسنت را  شاهد بودیم و هنوز هم این خسارت زایی تداوم دارد از اینرو علیه کشورمان حکم صادر شد و کشورمان را مجبور کردند تا غرامت بپردازند.

پناهی بیان داشت: زنگنه مسیر کرسنت را در دولت یازدهم ادامه می‌دهد این در حالی است که  قراردادهای جدید نفتی کشورمان را مجدد متضرر می‌کند، از اینرو مجلس باید  نظارت دقیق در مورد قراردادهای نفتی در پیش بگیرد تا بیش از این متضرر نشویم .

ارسال نظرات
آخرین اخبار