اظهارات متفاوت مسئولان راه‌آهن درباره نتایج بررسی حادثه قطار سمنان

با گذشت دو هفته از حادثه قطار همچنان اظهارات مسئولان در مورد علت اصلی حادثه مبهم است.
کد خبر: ۸۷۸۹۸۴۷
|
۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، کیهان نوشته است:‌ با گذشت دو هفته از حادثه قطار همچنان اظهارات مسئولان در مورد علت اصلی حادثه مبهم است.

 

در پی حادثه دلخراش برخورد قطارهای مسافری تبریز-مشهد و سمنان-مشهد، کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن که مسئول بررسی ابعاد مختلف وقوع این حادثه است اعلام کرد: پس از بررسی‌ کارکرد سیستم کنترل اتوماتیک قطار، اطمینا‌ن حاصل‌ شد در سانحه هفت خوان تعدادی از کارکنان راه‌آهن شمال‌شرق(۱) مستقیم نقش داشته‌اند.

 

 در دومین اطلاعیه رسمی این کمیسیون، حادثه‌ در سه بخش «سانحه ریلی»، «حادثه آتش‌سوزی» و «امداد و مدیریت بحران» مورد ارزیابی قرار گرفته که در بخش «سانحه ریلی» آمده است: از کارکرد درست سیستم کنترل اتوماتیک قطار ATC ‌اطمینا‌ن حاصل‌ شد و وقوع سانحه ناشی از خطای انسانی تعدادی از کارکنان راه‌آهن شمال‌شرق 1 که به طور مستقیم نقش داشته‌اند مشخص شد، نوع قصور تعیین شد و نظریه کمیسیون عالی سوانح برای ادامه رسیدگی مطابق رویه قانونی به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

 

با این حال، مدیرکل راه آهن شمالشرق ۱ اعلام اسامی قطعی مقصران سانحه قطار سمنان از سوی کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن که در رسانه‌های کشور منعکس شد را تکذیب کرد و افزود: اینکه گفته شده خطای انسانی، نقص فنی و صعب‌العبور بودن مسیر سه عامل اصلی بروز سانحه تلخ ۵ آذر بوده صحت نداشته و تنها در حد گمانه‌زنی است.

 

حمید در باغ عنبران، با بیان اینکه کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن تاکنون اسمی از مقصران این سانحه نبرده است، اضافه کرد: هنوز بررسی‌ها در خصوص این سانحه تلخ تکمیل نشده و اعلام مقصران تا پیش از اتمام تحقیقات، غیرقانونی و نادرست است.

 

در باغ عنبران هرگونه اظهارنظر قطعی و کارشناسانه در خصوص مقصران این سانحه که به مرگ بیش از ۴۵ نفر از هموطنان مان انجامید را منوط به تکمیل بررسی‌های کارشناسانه دانست و گفت: انتظار می‌رود که رسانه‌ها از درج اخبار از مراجع غیرمسئول و گمانه‌زنی در این مورد اجتناب کنند.

 

وی با رد این شایعه که آموزش‌های فنی به پرسنل راه آهن شمال‌شرق در چند ماه منتهی به حادثه اخیر برگزار نشده است، افزود: این یک ادعا و خبر کذب است و همه دوره‌های آموزشی به‌روز در موعد مقرر برگزار شده است و عوامل مرتبط در آن حضور یافته‌اند.

 

مدیرکل راه‌آهن شمالشرق ۱ با بیان اینکه صد در صد دوره‌های آموزشی مرتبط با مرکز کنترل ترافیک نیز برگزار شده است، تصریح کرد: آموزش‌ها در این بخش با توجه به اهمیت آن همواره به طور جدی دنبال شده است. همچنین حمید در باغ عنبران اظهار کرد: چند نفر از پرسنل راه‌آهن که به دنبال سانحه اخیر با حکم دادستانی دستگیر شده بودند، براساس قوانین با ضمانت و وثیقه‌ای که راه آهن شمال‌شرق گذاشته امروز آزاد می‌شوند.

 

در همین حال رئیس‌کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن با تکذیب خبر آزادی مقصران سانحه قطار مسافربری سمنان- دامغان با قید وثیقه گفت: بررسی موضوع در مراجع قضایی با جدیت در حال پیگیری است.

 

حسین عاشوری، گفت: در حال حاضر، مقصران اصلی حادثه در بازداشت به سر می‌برند و رسیدگی قضایی موضوع توسط مراجع ذیربط، با جدیت در دست اقدام است.

 

روز جمعه پنجم آذرماه قطار مسافری مسیر سمنان-مشهد در حوالی سمنان به واگن انتهایی قطار مسافری تبریز-مشهد که به علت یخ‌زدگی ترمز متوقف بوده است، برخورد کرد. در این حادثه که به حادثه منجر شد، 48 تن جان باختند.

 

گفتنی است تأکید دولت بر کارکرد درست سیستم کنترل اتوماتیک قطار در حالی است که بر اساس اسناد منتشر شده سیستم ATC در 6 ماه گذشته حدود 4هزار مورد اعلام خطا داشته است.

 

به اعتقاد کارشناسان تلاش دولت برای بیان خطای انسانی به عنوان علت اصلی حادثه سمنان برای رفع اتهام از مدیران وزارت راه بویژه شخص وزیر صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات