مناطق حفاظت شده مهریز با کمبود محیط بان مواجه است

رئیس اداره محیط زیست مهریز گفت: نظر به گستردگی مناطق حفاظت شده این شهرستان برای حفظ و حراست از این ظرفیت به محیط بان بیشتری نیاز داریم.
کد خبر: ۸۷۹۰۷۱۳
|
۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از مهریز، مهدی تیموری رییس سازمان محیط زیست شهرستان مهریز گفت: هم اکنون 15 محیط بان پوشش و نظارت 229 هکتار وسعت منطقه حفاظت شده کالمند ، بهادران در بخش مرکزی شهرستان مهریز را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: این تعداد ناچیز محیط بان به تنهایی نمی توانند نسبت به پوشش دادن منطقه و حفظ و حراست از مناطق فعالیت کنند و باید نسبت به صدور مجوز برای جذب نیروی جدید اقدام شود.

رئیس محیط زیست شهرستان مهریز اظهار داشت: برای حل این مشکل محیط زیست طبق مقررات نسبت به جذب محیط بانان افتخاری نیز اقدام می کند که تا اندازه ای در پوشش دادن منطقه موثر است.

تیموری گفت: برای محیط بانان افتخاری کارت همیار صادر می شود تا در کنار افراد دیگر وظایف خود را در پوشش دادن منطقه و انجام نظارت عالیه بیش از گذشته به صورت شایسته انجام دهند.

منطقه کالمند بهادران مهریز یزد در سال 1355 به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع و از اول خرداد ماه سال 1370 با تصویب شورای عالی محیط زیست بصورت رسمی در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و بمنزله حفاظت شده اعلام گردید.

این منطقه در حد فاصل 54 درجه و 20 دقیقه تا 55 درجه و 15 دقیقه طول جفرافیایی و 31 درجه و 5 دقیقه تا 31 درجه و 35 دقیقه عرض جفرافیایی واقع شده است و در 20 کیلومتری شهرستان مهریز و 50 کیلومتری مرکز استان و بهادران در 85 کیلومتری بزد قرار گرفته است.

وسعت این منطقه حدود 250 هزار هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات صعب العبور، کوهپایه ها و تپه ماهور ها تشکیل داده است.

بلندترین نقطه منطقه مزبور در کوه مدوار با ارتفاع سه هزار و290 متر و پست ترین نقطه آن در کفه مهدی آباد یکهزار و 400متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

میزان بارندگی در نقاط مختلف این مظقه متفاوت بوده و از حداقل 50 تا حداکثر 150 میلی متر در سال متغیر می باشد.

منابع آبی موجود در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران به دلیل وسعت زیاد و کویری بودن آن جوابگوی نیاز حیات وحش منطقه نبوده است.

سنگآب های موجود در منطقه که در اثر انحلال آهکی به طور طبیعی تشکیل شده اند، از نظر ذخیره و ظرفیت نگهداری آب متفاوت و میزان آب آنها تحت تاثیر نزولات جوی بوده و در سال های اخیر کمبود بارشهای جوی موجب گردیده تا ذخیره آبی چشمه ها و سنگآب های منطقه بسیار کم شود

ارسال نظرات