کارشناس مسائل سیاسی کشور:

رویکرد انقلابی در برابر غربگرایی مایه عزت و موفقیت ماست

در پساترامپ یا باید برجام را تغییر دهند یا کنار بگذارند، که به احتمال قوی درصدد تغییر برجام هستند، لذا یا باید رویکرد غرب‌گرایی داشته باشیم یا انقلاب‌گرایی، رویکرد غرب‌گرایی برای ما سم مهلک در پیچ تاریخی و رویکرد انقلاب‌گرایی موفقیت به ارمغان می‌آورد.
کد خبر: ۸۷۹۰۷۹۱
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رضا سراج در همایش جایگاه انقلاب اسلامی در جامعه جهانی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اظهار کرد: امروز شاهد جنگ نیابتی در جهان هستیم، بدیهی است جنگ ائتلاف راهبردی را به وجود آورده و بعضی‌ها را از صحنه کنار می‌زند لذا فاتحان جنگ نیابتی ناظمان جدید برای نظم جهانی هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیا در پیچ تاریخی قرار دارد و شاهد جنگ در مرکز و حاشیه مرکز زمین هستیم، افزود: در روند درون‌گرایی در دو سوی آتلانتیک و خیزش چین برای رسیدن به جایگاه یک قدرت جهانی هستیم و با هرج و مرجی که در دنیا حاکم شده است، مهم‌ترین تکانه نظم موجود نیز جنگ نیابتی است.

سراج با اشاره به اینکه شکست عربستان در این جنگ نیابتی، نشانه پیروزی ایران، روسیه و گروه مقاومت در این جنگ است، خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات یک مؤسسه معروف آمریکایی ایران جزو هشت کشور برتر جهان است و آشتی بین ایران و عربستان غیرممکن است.

وی با بیان اینکه ایران در عرصه جهانی کاندیدای قدرت نوظهور است، تصریح کرد: دنیا به سمت بی‌قطبی و دوقطبی شدن پیش می‌رود و کشور ما یکی از قدرت‌های نوظهور است و جنگ نیابتی نیز یکی از ابزارهای مهارسازی ایران توسط دشمنان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) ادامه داد: جامعه اروپایی به لحاظ اجتماعی به پدیده مهاجرستیزی رسیده است که این پدیده به تدریج افکار را به سمت نو ملی‌گرایی و راست‌گرایی افراطی سوق داده است.

سراج با بیان اینکه ظهور شبکه‌های اجتماعی جامعه اروپایی را تبدیل به جامعه منهای نخبگان کرده است، گفت: این جامعه مجازی در اروپا به شکل جنبش شکل گرفته است و از اروپا به آمریکا رسید و توانست در انتخابات آمریکا یکی از متغیرهای تعیین‌کننده در انتخابات آمریکا باشد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ به‌عنوان پدیده انتخاباتی سوار موج درون‌گرایی، نو ملی‌گرایی و مهاجرستیزی شد، اظهار کرد: پیدایش تکفیری‌ها و عملیاتی که انجام دادند جنبش مهاجرستیزی را تبدیل به پروژه اسلام‌ستیزی کرد و این روند نو ملی‌گرایی و راست‌گرایی افراطی را در اروپا و آمریکا تصویب کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) به مسئله پساترامپ اشاره کرد و افزود: جهت‌گیری در مقابل روسیه، ناتو، ایران و چین جهت‌گیری ترامپ در مسئله پساترامپ است که هندسه جهانی را پرشتاب می‌کند.  

سراج گفت: ترامپ معتقد به نزدیکی آمریکا و روسیه بوده و مخالف این است که در مسئله ناتو آمریکا هزینه سنگین به اروپا بدهد.

وی درباره جهت‌گیری ترامپ در مقابل ایران خاطرنشان کرد: زمانی که ایران به غنی‌سازی 20 درصد رسید اروپایی‌ها به وحشت افتادند و آمریکایی‌ها را متقاعد کردند تا ایران را از غنی‌سازی 20 درصد منصرف و با ایران معامله کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) بیان کرد: قرار شد این معامله قبل انتخابات 88 باشد ولی از طرف جریانات غرب‌گرا به آمریکایی‌ها پیام دادند که تا بعد انتخابات صبوری کنید، نتیجه انتخابات به چالش کشیده شد و بعد از فتنه 88 آمریکایی‌ها توانستند اتحادیه اروپا را اغنا کنند که بعد از چالش انتخابات در ایران زمان مناسب برای سخت‌گیری بر ایران است.

سراج تصریح کرد: بر این اساس اروپایی‌ها متقاعد شدند اجتماع جدیدی با ایران شکل دهند و تحریم‌های جدید تصویب شد، اروپا با این فکر که ایران بعد تحریم ضعیف شده است از آمریکا خواست پای میز مذاکره با ایران بنشیند.

وی اظهار کرد: در پساترامپ یا باید برجام را تغییر دهند یا کنار بگذارند که به احتمال قوی درصدد تغییر برجام هستند، لذا دو رویکرد پیش رو داریم یا باید رویکرد غرب‌گرایی داشته باشیم یا انقلاب‌گرایی، رویکرد غرب‌گرایی برای ما سم مهلک در پیچ تاریخی و رویکرد انقلاب‌گرایی موفقیت به ارمغان می‌آورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به اینکه ترامپ به دنبال اصلاح برجام است، ادامه داد: براساس قطعنامه 2231، ترامپ به دنبال سه معامله تحریم، مقاومت با تروریسم و تحریم و حقوق بشر است و اینکه اگر ایران نرم‌های آمریکا را در این سه موضوع بپذیرد از تحریم‌ها در امان است اما کشوری که در این شرایط پیچ تاریخی بخواهد خود را با غرب نرمال کند، زیر دست و پا له می‌شود.

سراج  گفت: برای رسیدن به انقلاب‌گرایی نخست باید نتایج دیپلماسی برجام بررسی و بازخوانی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها