عدم واگذاری زمین مانع اشتغال جوانان میناب در صنعت پرورش میگو

هزینه بالای اجاره مزارع پرورش میگو در شهرستان میناب با وجود زمین های بکر و دست نخورده از میزان استقبال جوانان برای ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی پرورش میگو کاهش داده است.
کد خبر: ۸۷۹۳۲۲۳
|
۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷



به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از میناب جنوب، از آنجایی که سیاست اقتصاد مقاومتی ورود به عرصه کار و اشتغالزایی جوانان در مناطق کم برخوردار می باشد اما مشکلاتی جلو روی جوانان وجود دارد که مانع از ورود به صنعت هایی مثل صنعت پرورش میگو در شهرستان میناب شده است.

درشهرستان میناب مناطق ساحلی با زمین های شور و لم یزرع وجود دارد که برای کار کشاورزی مناسب نبوده ولی می توان با بهره گیری از سیستم های آبیاری و ایجاد مزارع پرورش آبزیان به توسعه مناطق ساحلی و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان امکان پذیر نمود ولی از سوی مسئولین زیربط به جوانان واگذار نمی شود.

از آنجایی که افزایش نقش آبزی پروری در توسعه روستایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بهره گیری از سیستم های کارا برای افزایش بهره وری تولید در سطوح فعلی ، توسعه و گسترش سطوح جدید زیرکشت پرورش میگو در مناطق ساحلی از پتانسیل های بالقوه مناسبی برخودار می باشند این صنعت با استقبال بی نظیر جوانان جویای کار در میناب شده است.

جوانان مینابی جویای کار از ورود به اشتغال در صنعت پرورش میگو استقبال کرده اند ولی موانع و مشکلاتی از قبیل عدم واگذاری زمین توسط اداره محیط زیست شهرستان و هزینه بالای پرداخت اجاره مزارع باعث شده تا تعداد اندکی از بومی های این منطقه به این صنعت ورود کنند.

محمد درویشی نخل ابراهیمی از نخبگان شهرستان میناب در گفتگو با پایگاه خبری میناب جنوب گفت: خوشبختانه حضرت آقا توجه ویژه ای به  سواحل مکران دارند و طبق فرموده ایشان باید مسئولان برای عمران و آبادانی این مناطق توجه ویژه ای داشته باشند اما عدم توجه مسئولان در مساله اشتغال جوانان بومی این شهرستان نگرانی ها و اضطراب های فراوانی برای خانواده های شرق هرمزگان و سواحل مکران بوجود آورده است.
وی در ادامه افزود: باتوجه به خشک سالی های منطقه و مشکلات ناشی از کم آبی برای باغداران و کشاورزان سواحل این شهرستان بعنوان جایگزین خیلی ایده آلی برای اشتغال جوانان و بومیان شرق هرمزگان میباشد که متاسفانه بدلیل عدم توجه و حمایت مسئولان زیربط در موضوع اشتغال زایی هم چنان اکثر این سواحل بصورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.
وی ادامه داد: تولید و پرورش میگو در سایت تیاب توانسته با ارز آوری فراوان و اشتغال چند صد نفر از بومی ها خلا نبود کارخانجات و صنایع را در این شهرستان تا حدودی جبران کند و متاسفانه بدلیل خشکی چاه ها و نبود آب و همچنین تقاضای زیاد برای صنعت پرورش میگو بطور سرسام آوری قیمت و اجاره استخر بالا رفته است.

فعال عرصه اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: مسئولان توجه ویژه ای داشته باشند در جهت واگذاری زمین های سواحل میناب به بخش خصوصی تا هم مشکل اشتغال جوانان مرتفع شود و هم ارز آوری مطمعن و مناسبی برای  کشور عزیزمان به ارمغان آورد.

وی بیان داشت: حمایت از جوانان مینابی برای ورود به صنعت پرورش میگو می تواند شهرستان میناب را به مرکز  بارانداز میگو و قطب تولید و تکثیر آبزیان دریایی به جهان معرفی کند.

۴ هزار و ۷۵۰ هکتار از زمین های پرورش میگودر سواحل شهرستان (کرگان و بنذرک) و تیاب شمالی و جنوبی بعنوان نگین تولید و عرضه آبزیان دریایی و پرورشی هرمزگان را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظرات