انتقاد رئیس محیط زیست گرمی به عدم توجه شهرداری به مسائل بهداشتی

رئیس محیط زیست گرمی می گوید: شهرداری بدون توجه به قوانین و مقررات مدیریت پسماند کماکان اقدام به تخلیه زباله در محل ورودی این شهر می‌نماید که این امر علاوه بر تخریب محیط طبیعی منطقه، آلودگی شدید آبهای سطحی و زیرزمینی را دنبال داشته و بهداشت عمومی شهروندان را نیز با مخاطره جدی مواجه ساخته است.
کد خبر: ۸۷۹۴۵۲۲
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار به نقل از صبح مغان، دفن غیربهداشتی و غیراصولی پسماندهای شهری در ورودی شهر از سمت جاده قدیم گرمی- اردبیل علاوه بر ایجاد منظره ای زشت و غیرقابل تحمل به دلیل قرار گرفتن در معرض جریانات آب و هوایی و استفاده جانوران وحشی و اهلی و جریان شیرابه ناشی از آن در روی زمین و راه یافتن به آب‌های سطحی و زیر زمینی و ایجاد آلودگی خاک، مشکلات و معضلات عدیده‌ای را برای محیط زیست و مردم منطقه پدید آورده است.

در کل می‌توان گفت که محل دفن فعلی زباله در شهرستان گرمی از وضعیت اسفناکی برخوردار بوده و دفع مواد زاید شهری به صورت تلنبار (دفن سطحی) زباله که شیوه ای کاملاً غیربهداشتی تلقی می شود در محل دفن صورت می گیرد. روباز گذاشتن مواد زاید، دفن زباله های بیمارستانی با بقیه زباله های شهری در یک محل، زباله دزدها و احتمال دچار شدن آنها به انواع بیماری‌ها و سرایت از طریق آنها به دیگران، ریخت و پاش زباله‌ها در جاده منتهی به محل دفن، نزدیکی و مجاورت محل دفن با مناطق مسکونی شهری و روستایی، نزدیکی به مسیل رودخانه (درست چسبیده به مسیل، از طریق آن در هنگام بارندگی آبی که در مسیل جریان می یابد به همراه شیرابه مواد زاید وارد رودخانه گرمی چای می شود) خاکی بودن جاده دسترسی به محل دفن، زمین‌های زراعی چسبیده به محل دفن، عدم حصارکشی، تغذیه انواع پرندگان و حیوانات، پراکندگی کیسه‌های پلاستیکی و اشیای سبک به اطراف و غیره ... مشکلاتی هستند که در مشاهده محل دفن زباله شهرستان گرمی به چشم می خورند. نتیجه این که زباله شهرستان گرمی با هیچ یک از معیارهای زیست محیطی مطابقت نداشته و مکان یابی آن بدون برنامه‌ریزی صورت گرفته به علاوه مهم تر از ایجاد دود بدبوی ناشی از سوختن زباله که باعث آزار ساکنان منطقه و روستای اطراف می‌شود، شیرابه آن است.

به علت شیب زیاد محل دفن خصوصاً در فصل بارندگی با توجه به مقدار مناسب بارندگی، شیرابه وارد دره مسیل شده و از این طریق مستقیماً به داخل رودخانه گرمی چای وارد شده و آلودگی جدی رودخانه و مرگ و میر آبزیان را سبب می شود. بروز این نابسامانی، تخلیه زباله شهری در ورودی شهر در نزدیکی گورستان و در مسیر جاده اصلی و عبور گردشگران و توریسم منطقه است که حجم عظیمی از زباله اعم از ظروف یکبارمصرف و کیسه و نایلون در نواحی مختلف، مراتع و اراضی کشاورزی پخش و انتشار یافته و نیز با آتش زدن زباله های موجود، چهره زشتی از طبیعت زیبای شهرستان را در اذهان عمومی متصور می نماید. پیرو اخطاریه های صادره این اداره به شهرداری گرمی و پیرو مکاتبات متعدد صورت گرفته با شهرداری در خصوص مکان‌یابی محل جدید و دفن اصولی و بهداشتی- مهندسی زباله و صورتجلسات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان که مهمترین مصوبه کارگروه تعیین محل جدید دفن زباله شهر گرمی توسط شهرداری بود، تاکنون اقدامی در این زمینه از ناحیه شهرداری به عمل نیامده است.

با توجه به مشکلات عدیده بهداشتی و زیست محیطی محل فعلی دفن زباله شهر گرمی و مغایرت آن محل با ضوابط و معیارهای زیست محیطی ملاحظه می گردد شهرداری بدون توجه به قوانین و مقررات مدیریت پسماند کماکان اقدام به تخلیه زباله در محل ورودی این شهر می‌نماید که این امر علاوه بر تخریب محیط طبیعی منطقه، آلودگی شدید آبهای سطحی و زیرزمینی را دنبال داشته و بهداشت عمومی شهروندان را نیز با مخاطره جدی مواجه ساخته است. لذا با مد نظر قرار دادن قانون مدیریت پسماند و آئین نامه اجرایی آن در خصوص دفن اصولی و بهداشتی زباله‌های شهری و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و شدت و حدت آلودگی ناشی از سوزاندن و پخش روباز زباله و خطرات بهداشتی و زیست محیطی ناشی از آن و با عنایت به عدم توجه به مسائل و مشکلات مربوطه از ناحیه شهرداری طی سنوات گذشته و عدم تعیین محل جدید دفن زباله شهر گرمی مطابق با ضوابط زیست محیطی خصوصاً در فصل گرما و شیوع انواع بیماری، تعیین محل جدید دفن زباله حیاتی و ضروری می‌باشد.

رحمان داداشی - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمی

ارسال نظرات