مديركل ميراث فرهنگي زنجان:

با برپايي اين جشنوارهها سنت ها زنده نگه می داریم

با برپايي اين جشنوارهها، سعي داریم بخشي از اين سنت ها در اين مكان، بخشي از خاطرات خوش گذشته را زنده كنيم.
کد خبر: ۸۷۹۵۷۳۴
|
۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مديركل ميراث فرهنگي زنجان در دومين جشنواره يلدا گفت: به واسطه غنايي كه ملت ايران در ميراث معنوي دارند و اين كشور جزء سه كشور برتر جهان در خصوص ميزان مواريث فرهنگي قرار مي گيرد، در شكل گيري تمدن بشري نقش ويژه اي دارند.

يحيي رحمتي افزود: اگر بخواهيد عمق تاريخي و غناي فرهنگي هر ملتي را بفهميد از مجموعه سنت ها و آئين ها كهن اشان مي توانيد به اين موضوع پي ببريد، ملت ايران نيز به واسطه غنايي كه در ميراث معنوي دارند،اين كشورجزء سه كشور برتر جهان در خصوص ميزان مواريث فرهنگي قرار مي دهد كه در شكل گيري تمدن بشري نقش ويژه اي دارند.

وي اظهار داشت: بر ما واجب است به عنوان متوليان حوزه ميراث فرهنگي در حفظ و نگه داري ميراث ناملموس بكوشيم و امانتي كه سالم به ما سپرده شده را به سلامت به نسل هاي بعد منتقل كنيم.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان در خصوص آئين يلدا گفت: يلدا طولاني ترين شبي است كه هر انساني در سال تجربه مي كند . روايات مختلفي نيز در خصوص نامگذاري اين شب وجود دارد دارد. اول دي روز تولد خورشيد و روز خور ناميده مي شده و شروع چله است كه چله هم در ادبيات كهن و هم در ادبيات عرفاني ما جايگاه ويژه اي دارد.

رحمتي با اشاره به باورهاي عاميانه در مورد يلدا، در خصوص برپايي دومين جشنواره يلداي زنجان گفت: يلدا در باورهاي عاميانه نشان از اميد به وصل دارد و براي همه ما تداعي كنند شب چره هاي قديم و كرسي خانه مادربزرگ است و ما در اين جشنواره سعي كرده ايم با برپايي بخشي از اين سنت ها در اين مكان، بخشي از خاطرات خوش گذشته را زنده كنيم .

گفتني است دومين جشنواره يلداي زنجان شب گذشته در موزه كارخانه كبريت اين شهر با حضور استاندار زنجان، شهردار، ريس و اعضاي شوراي شهر و مسئولان استان برپا شد.

ارسال نظرات