در گفتگو با مداح جوان:

«هیئت» بدون روحانی لَنگ می زند!

کد خبر: ۸۷۹۶۸۴۹
|
۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵

به گزارش  خبرگزاری بسیج از تفت در گفتگوی(صبح تفت) با مداح جوان تفتی آمده است:

مرتضی دهقانی تفتی مداح جوان و سی ساله تفتی است که می توان اولین مداحی است که در تفت سبک های جدید نظیر شور و... را به اجرا درآورد.

متن زیر حاصل گفتگو چند دقیقه ای با این مداح تفتی است:

چطور و کی وارد وادی مداحی شدید؟

در سن کودکی همانند همه به همراه پدر و مادر به روضه های حضرت امام حسین (ع)میرفتم؛کم کم با اشتیاقی که به خواندن در بنده به وجود آمده بود؛ از 7 سالگی به همراه برادر بزرگترم آقا مهدی در جلسات قرائت قرآن شهرستان شرکت کردم و بعد از مدتی در جلسات به طور مرتب حضور داشتم به طوری که هرجای شهرستان جلسه قرائت بود مرتضی هم بود، در کنار امر قرآن مداحی را با عشق به امام حسین (ع) شروع کردم و با عنایت خداوند زحماتم به حمدا... مورد مرحمت پروردگار قرار گرفت.

شاید بتوان شما را اولین مداح تفتی دانست که سبک های جدید مداحی نظیر شور و.. را اجرا کردید. نظر خودتان چیست؟

لطف شما، مردم و مداحان بزرگوار است؛ البته نکته ای که باید همیشه در نظر داشته باشیم این است که مداحی و سینه زنی و زنجیز زنی سنتی و جدید باید همیشه همراه شعور حسینی باشد.

تجربه ام به عنوان یک عضو کوچک جامعه مداح این است؛ کسی که مداحی می کند، هرگز نباید بگوید از فلان سبک قدیمی و جدید خوشم نمی آید.

کار اصلی تان مداحی است؟

نه خیر! اصلا!

بنده کیسه ای برای مداحی ندوخته ام و فقط وظیفه خودم میدانم که تا صدا و نفس هست در راه اباعبدالله استفاده بکنم

به قول استاد میرجعفری نمک دیک هست!!

کسی را به عنوان الگو یا استاد داشتید؟

به نحوی همه مداحان عزیز

سعی کردم از همه اساتید نکته برداری کنم

الان مداح ثابت هیئتی هستید؟ و یا هر جا دعوت می شوید، می روید؟

خداوند توفیق داده تا مداحی شب های محرم را در خدمت هیئت محله شهدا تفت که در اصل محله پدری و مادری بنده هست باشم.

در طول سال هم به مجلس های مختلف دعوت می شوم و فقط مختص محرم و صفر نیست چراکه دید و ارادت خاصی به ایام شهادت و ولادت ائمه دارم.

چه سبکی را در نوحه سرایی می پسندید و بیشتر از چه نوحه ای خوشتان می آید؟

همانظور که گفتم مداح امام حسین از همه سبک ها و اشعاری که در خور اهل بیت هست باید خوشش بیاید چرا که نسل در حال تغییر هست و به صورتی مداح باید بروز باشد ولی همیشه اشعار و سبکهای قدیمی و سنتی ماندگاری و پایداری بیشتری دارد.

اگر بخواهیم هیئات تفت را تقسیم بندی کنیم می توانیم بگوییم هیئت های سنتی؛ همان هیئت های محلات مختلف که اغلب در دهه اول محرم فعال هستند و سبک نوحه های آن ها نیز سنتی وتعداد آن ها ثابت است و دسته دوم: هیئت های جدید که غالبا در ایام و مناسبت های مختلف سال با سبک جدید خود برنامه دارند.

به نظر شما تعدد هیئت های سبک جدید در تفت زیاد نیست؟ آیا این تعدد باعث کاهش کیفیت نشده است؟

مسئله بسیار خوبی را مطرح کردید

متاسفانه در شهرستان تفت هیئت هایی تأسیس شده اند که نه مستمع، نه مداح و نه روحانی دارند

این نوع هیئت ها غالباٌ کاری به مولفه های اصلی یک هیئت عزاداری ندارند، فقط چند نفر دور هم جمع می شوند یک سبک جدید می خوانند و سینه می زنند و گاهی حداقل های عزای امام حسین(ع)را هم رعایت نمی کنند.

اما مطلبی که گفتم باید ما را به فکر وا دارد که چرا جوان امروزی ما به این سمت می رود؟!

در کوچکترین مصداق برای جواب این سئوال؛ وقتی با جوانان و نوجوانان امروزی ما در هیئت های سنتی گونه ای که بر خورد می شود که غرور او خدشه دار شود؛ نتیجه اش می شود همین مباحث.

به هر حال باید متولیان دولتی و غیر دولتی برای این هیئت های که قارچ گونه در حال رشد هستند فکری بیاندیشند.

البته فعالیت های کانون مداحان شهرستان و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی در خور تقدیر است.

اکثر قدیمی ها به سبک های جدید مداحی مانند شور و.. خرده می گیرند ولی در عین حال جوانان علاقه خاصی به این نوع عزاداری ها دارند، که گاها این موضوع باعث اختلاف نظر شدید می شود، برای تعامل و ارتباط این دو سلیقه چه باید کرد؟

ببینید در این بحث سبک مداحی نباید برخورد صفر یا صدی داشت،یک برنامه ای که خود من در مداحی اجرا کردم ادغام سبک های جدید و قدیم است؛ مداح اگر می خواهد موفق باشد باید ترکیبی از سبک جدید و قدیم داشته باشد تا مداحی خود را مختص یک قشر خاص نکند به عنوان مثال حاج محمود کریمی نمونه بارز این مهم هستند.

*شما مداحی هستید که هم به سبک جدید و هم به سبک سنتی مداحی می کنید، انتقاداتی به نحوه خواندن برخی مداحان وجود دارد، از جمله اینکه برخی از سبکها شباهت به ترانه دارد، نظر شما چیست؟

ببینید اگر بخواهید به سبک ترانه دامن بزنیم باید بگوییم چه نوع ترانه ای؟

اکثر نوحه های قدیمی که توسط پیرغلامان خوانده شده از ترانه های قدیمی بوده ولی چون نسل جوان بی اطلاع هستند فکر می کنند که در قدیم از ترانه استفاده نشده مثلاًقدیم از افتخاری، شجریان و ... سبک نوحه میساختند ولی حالا از سالار عقیلی و محسن یگانه و ...

پس خیلی نمی شود بحث ترانه را بررسی و دامن زد

اما خود مداح باید به فهمی برسد که سبکی را اجرا می کند در شان اهل بیت و ائمه باشد و البته این را هم بگویم استفاده از سبک های ناهنجار در مداحی، ظلم ناروا به ائمه(ع) است .

چندین سال است که رهبری از واژه ای به نام شیعه انگلیسی استفاده می کنند که قبل از آن امام خمینی(ره) نیز از آن به عنوان اسلام آمریکایی یاد می کردند؛ هدف این جریان ایجاد تفرقه بین دو مذهب شیعه و سنی با اهانت های مختلف است؛ قطعا مطلعید که غالب فعالیت این جریان معطوف بر هیئت های سبک جدید و امروزی است؛ برای جلوگیری از ورود چنین جریانی به هیئات امروزی تفت که به ندرت نیز دیده می شود، چه راهکاری دارید؟

امروز دشمنان اسلام از هیچ چیزی به اندازه همین عزاداری ها و مراسمات تاسوعا و عاشورا نمی ترسند پس باتبع هر چه در توان دارند می گذارند تا این مراسم ها را کمرنگ کنند.

خوب، اختلاف بین شیعه و سنی یکی از راهکارهایی است که دشمن به خوبی آن را فهمیده و از همان راه هایی که شما اشاره کردید، آن را عملی کرده است.

به نظر من یک هیئت برای اینکه بتواند خود را از این انحرافات مصون نگه دارد باید روحانی داشته باشد، هیئت بدون روحانی لنگ می زند؛ درست است که مداح هم نقش مهمی دارد اما نقش روحانی برای یک هیئت، نقشی کلیدی است!

اما اینکه چرا خیلی از هیئت ها روحانی ندارد اولاً بخاطر نداشتن دغدغه است و مهم تر اینکه بعضی روحانیون عزیز آنگونه رغبتی که باید نشان دهند را نشان نمی دهند.

خوب، بیاییم بر سر هیئت های سنتی یا همان محله های مختلف تفت

هیئت های سنتی تفت به لطف امام حسین(ع) هر سال پرشور تر از سال گذشته فعالیت دارند، اما آسیب های نیز دارند که باید رفع شود به نظر شما مهم ترین آسیب این هیئت ها چیست؟ راهکار شما برای حل آن چیست؟

بنده در حدی نیستم که برای هیئت های تفت آسیب شناسی کنم ولی چند مورد از نظر خودم مطرح می کنم.

اولین آسیب جدی نبود مدیریت واحد و چند دستگی در اداره هیئت است که مشکلات خاص خود را به دنبال دارد.

و مورد دوم بی رغبتی به استفاده از مداحان تفتی در هیئت ها است؛ بزرگان هیئت ها مطرح می کنند که شاید مداح تفتی آن کیفیت لازم را نداشته باشد اما اگر ما به مداح تفتی میدان دادیم قطعاٌ بعد از چند سال به کیفیت هم می رسیم.

نه تنها مردم استان یزد بلکه مردم سراسر ایران نگاه ویژه ای به عزاداری محرم تفت بویژه نخل برداری روز عاشورا دارند، اصلی ترین دلیل این استقبال گسترده را چه می دانید؟

نخل برداری شهرستان تفت خدایی است و جداً شور عجیبی دارد

دلیل استقبال هم همین عشق بی حد و مرز مردم به امام حسین(ع) است ولی این استقبال نباید باعث ایجاد «ریا» در عزاداری مردم تفت شود.

ولی این نکته را بگویم خدمتی که شبکه سه صدا و سیما به تفت کرده است؛ شبکه استانی خود ما نکرده؛ صدا و سیما استان یزد در حق تفت ظلم می کند؛ ظرفیت های بی نظیری در تفت وجود دارد که باید آن ها را معرفی کرد ولی صداو سیما...

حرف آخر:

تشکر میکنم از شما و همه عزیزانی که بنده را یاری کردند و به خصوص پدر و مادر و خواهر و همسرم که جدا خیلی زحمت به خصوصی کشیدند و امیدوارم اجر زحماتشون رو خود امام حسین (ع)بدهند.

"یا حسین"

پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

چون شیشه عطری که درش گم شده باشد

ارسال نظرات