دکتر ابهری در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

افسردگی و ناامیدی جوانان؛ محصول شکاف طبقاتی در جامعه

آسیب شناس اجتماعی گفت: اشرافی گری، فاصله گرفتن از از ساده زیستی، عادت به اسراف کردن، مترفین را به عنوان یک طبقه اجتماعی ایجاد کرده و از اینجاست که افسردگی، ناامیدی، اضطراب،جامعه ستیزی به سراغ نسل جوان می رود.
کد خبر: ۸۷۹۶۹۷۱
|
۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

دکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به نقش اختلاف طبقاتی و نبود عدالت اجتماعی در افزایش یأس و ناامیدی جوانان اظهار داشت: عدالت اجتماعی یکی از شاخصه های اصلی در حکومت اسلامی و مبنای عقیدتی نظام ولایی و علوی است.

وی افزود: فاصله طبقاتی و افزایش شکاف اجتماعی و اقتصادی منجر به ایجاد فاصله فرهنگی و در نتیجه نافرمانی سیاسی می شود. اساس نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر آموزه های اصیل و ناب علوی در تبعیض زدایی و مساوات بوده و بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره)، همواره بر این نکته اشاره داشته و فرمودند : " یک موی کوخ نشینان را به تمام کاخ نشینان نمی دهم و انقلاب اسلامی برای رفع اختلاف طبقاتی و تحقق حکومت قسط و عدل صورت گرفته است."و همچنین امام خامنه ای(مدّ ظله العالی) بارها به خطر عمیق تر شدن شکاف ها در جامعه تأکید داشته و در رهنمودهای خود راهکارهای تحقق مساوات اجتماعی، اقتصادی را بیان فرموده اند و برای تحقق کاربردی در این محورها اقتصاد مقاومتی را پیشنهاد کردند.

آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: اختلاف طبقاتی باعث شعله ور شدن کینه مخصوصاً در نسل جوان می شود و بدبینی و یأس آنها را به دنبال خواهد داشت. نوکیسه ها، رانت خوران، ویژه خواران، پیروان قبیله سالاری افرادی هستند که اهداف اقتصاد مقاومتی را در تضاد با منافع خود دانسته و تلاش می کنند تا شکاف طبقاتی در جامعه عمیق تر شود.

وی گفت: اشرافی گری ، فاصله گرفتن از از ساده زیستی، عادت به اسراف کردن، مترفین را به عنوان یک طبقه اجتماعی ایجاد کرده و از اینجاست که افسردگی، ناامیدی، اضطراب، درس گریزی، جامعه ستیزی به سراغ نسل جوان و قربانی شده در مسیر اینگونه ناهنجاری ها می رود.

دکتر ابهری بیان داشت: روح اصیل اسلام، سیاه و سفید، فقیر و غنی را بر یک مقیاس گذاشته و بر اساس باورهای قرآنی برتری و فضیلت افراد تنها با پرهیزگاری و تقوا مقدور است نه مدل ماشین و برند لباس و جغرافیای زندگی.

پژوهشگر اجتماعی متذکر شد: صد البته جوانان غیرتمند ایرانی، حساب نوکیسه ها و تازه به دوران رسیده را از نظام مقدس جمهوری اسلامی جدا دانسته و هیچگاه این مسائل را به حساب خدمتگزاران خود در کشور نخواهند گذاشت.

دکتر ابهری در خاتمه ابراز داشت: به هر صورت اگر شکاف های طبقاتی پر نشوند و تبعیض زدایی از جامعه صورت نگیرد با اضطراب و عصیان خارج از کنترل جامعه مواجه خواهیم شد بنابراین باید روح اقتصاد مقاومتی هر چه زودتر در تمام ابعاد جامعه تحقق یابد و دانشگاه ها و دبیرستان ها به مراکز بحث و تحلیل و آموزش این سبک سازنده و منحصر به فرد تبدیل شوند.


ارسال نظرات