یار مهربان در گرمی یاری ندارد

در حال حاضر افزایش سرانه مطالعه و مهم‌تر از آن ایجاد علاقه‌مندی برای مطالعه در سطح استان اردبیل به یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان فرهنگی استان تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۷۹۷۴۸۳
|
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل از سیفار، مطالعه کتاب و دیگر رسانه های انتشاراتی، ایجاد علاقه و عادت به مطالعه، توسعه کتابخوانی و ارائه راه ها و مهارت های مطالعه و یادگیری، در بالابردن سطح آگاهی های یک جامعه و افراد آن نقش بسزایی دارد. از این رو در حال حاضر افزایش سرانه مطالعه و مهم تر از آن ایجاد علاقه مندی برای مطالعه در سطح استان اردبیل به یکی از دغدغه های اصلی فعالان فرهنگی استان تبدیل شده است.
عزیزخانی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل در آماری جالب میزان عضویت پنج درصدی اردبیلی ها به نسبت ۳۰ درصدی جهان را نشان از استقبال کم آنها از کتابخوانی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که کتابخانه شهر اردبیل در بین ۳ هزار و ۵۰۰ کتابخانه در سراسر کشور جزو پنج کتابخانه برتر کشور انتخاب شده و دارای بیش از ۷۲۶۲۶ نسخه کتاب در قالب ۴۷۴۰۰ عنوان است.
اما این همه داستان نیست و شهرستان های تابعه این استان از کمبود فضای کتابخوانی و ضعف در برنامه ریزی در این حوزه رنج می برند. شهرستان مرزی گرمی به رغم داشتن جامعه عظیم فرهنگی در کنار مراکز آموزشی متعدد و بالا بودن شمار نویسندگان صاحب اثر همچنان در آرزوی داشتن کتابخانه مستقل است.

شهرستان گرمی مغان کتابخانه مستقل ندارد
تنها کتابخانه عمومی شهرستان گرمی در داخل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گرمی مستقر شده و سال هاست که استقلال نکردن از آن، اهالی کتاب و اندیشه را می رنجاند. اگرچه در سال های گذشته مسئولان گرمی برای تهیه زمین و احداث کتابخانه مستقل و مجهز وعده ها داده اند اما تحقق نیافتن آنها، همیشه ناراحتی و گله مندی اصحاب قلم منطقه را سبب شده است.
فرماندار مغان در این زمینه گفت: این شهرستان با داشتن بالای ۸ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در کنار فعالیت حوزه های علمیه خواهران و برادران به یک کتابخانه مستقل و مجهز نیازمند است.
«
ابراهیم امامی» بی توجهی به این مهم در ادوار گذشته را غیرمنطقی دانست و اظهار کرد: اختصاص یک زمین مناسب برای احداث کتابخانه در دست بررسی است و در آینده نه چندان دور با هماهنگی دستگاه مربوطه در استان به این وضعیت شهرستان خاتمه داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه سه کتابخانه نهادی و مشارکتی در این شهرستان وجود دارد، افزود: استفاده از سرمایه گذار خصوصی برای احداث کتابخانه های غیرانتفاعی و یا همکاری شهرداری در احداث کتابخانه مستقل از راهکارهای افزایش سرانه فضای مطالعه در شهرستان گرمی است.
رئیس شورای برنامه ریزی و اشتغال شهرستان گرمی سرانه کتاب این شهرستان نیز را نیم نسخه برشمرد و تصریح کرد: در صورت اختصاص زمین مورد نیاز در مرکز شهر برای احداث کتابخانه، از محل اعتبارات شهرستانی در سال آینده برای این پروژه اعتباری در نظر گرفته خواهد شد.

انتظار اهالی گرمی برای تأمین زمین مستقل کتابخوانه
یکی از اعضای کتابخانه شهرستان گرمی معتقد است علی رغم تلاش مسئولان شهرستان برای اختصاص زمین برای احداث کتابخانه مستقل، هیچ اقدام عملی از سوی سازمان کتابخانه های عمومی استان مشاهده نشده است.
قلیزاده اظهار کرد: فرهنگیان و کتابخوانان گرمی همچون سال های گذشته انتظار دارند وعده های چندین ساله مسئولان برای احداث کتابخانه مستقل و اختصاص یک زمین، تحقق یافته و یار مهربان صاحب خانه شود.
وی افزود: کتابخانه های عمومی استان اردبیل در چند سال اخیر ساخت ۴ کتابخانه مرکزی در شهرهای بیله سوار، پارس آباد، نمین(فاز۲) و خلخال و نیز ۸ کتابخانه روستائی در سطح استان را با فضائی در حدود ۹ هزار مترمربع در دست دارد و جای سوال است چرا گرمی هیچ جایگاهی در این میان ندارد.
این شهروند اهل گرمی تصریح کرد: اهمیت کتابخوانی و توجه مسئولان به امر کتابخوانی زمانی نمایان می شود که در بحث زیر ساخت های کتابخوانی و کتابخانه ها اهمیت و بودجه مناسب قائل شوند.

عضویت کمتر از ۲ درصد اهالی گرمی در کتابخانه
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز گفت: کمتر از ۲ درصد از ۵۹ هزار نفر جمعیت با سواد شهرستان گرمی به عضویت کتابخانه عمومی درآمده اند که آمار غیرقابل قبولی است.
«
رباب عزیزخانی» اظهار کرد: علت اصلی این موضوع نبود کتابخانه مرکزی مستقل در گرمی و سرانه ۴۰۰ مترمربعی در این شهرستان است که در کل استان در رتبه پایانی قرار دارد.
وی افزود: طبق آمار سال گذشته مرکز استان اردبیل با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت با سواد و سرانه ۱۵۵۳۵ مترمربعی کتابخانه جایگاه مناسبی در کشور دارد، اما این موضوع نسبت به شهرستان های تابعه صدق نمی کند.
وی بالاترین آمار عضویت در کتابخانه را مختص خلخال دانست و افزود: بالای ۱۰ درصد از جمعی ۶۶ هزار نفری باسواد این شهرستان عضو کتابخانه هستند که سرانه فضای کتابخانه های عمومی و مشارکتی آن ۱۴۳۴ مترمربع است.

لزوم استفاده از ظرفیت خیرین کتابخانه ساز
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل راه اندازی کتابخانه عمومی در شهرهای فاقد کتابخانه واستفاده از ظرفیت خیرین کتابخانه ساز و همکاری دستگاه های دخیل همچون شهرداری را از راهکاری مفید و موثر در عملی نمودن این امر مهم دانست.
عزیزخانی بر ضرورت احداث کتابخانه مرکزی و مستقل در شهرستان گرمی مغان تأکید کرد و گفت: جذب خیرین کتابخانه ساز و مشارکت آنها در ساخت کتابخانه ها می تواند آینده ای توسعه یافته را برای نسل جوان گرمی رقم بزند.
وی همچنین توجه شهرداری گرمی به نیم درصد سهم کتابخانه ها را قابل تقدیر برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه اعضای انجمن نسبت به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخانه های عمومی واقف هستند و این مهم مایه دلگرمی کتابداران است.
وی همچنین عمده دلیل جا نیافتادن فرهنگ کتابخوانی را خلا آموزشی در مدارس در این زمینه عنوان کرد و افزود: در استان اردبیل بازدید از کتابخانه ها به مناسبت خاصی چون هفته کتاب محدود می شود و دانش آموزان حتی با نحوه استفاده از کتابخانه ها آشنایی ندارند.

علی قاسمیان

ارسال نظرات