معاون سوادآموزی آموزش و پرورش اردبیل:

فاصله 1/5درصدی سواد استان نسبت به میانگین کشوری

‌معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: سواد استان اردبیل با 91 درصد و سواد کشوری با 92/5 درصد با فاصله 1/5 درصد از میانگین کشوری عقب مانده است.
کد خبر: ۸۷۹۹۰۱۸
|
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل از سیفار، دیوان اکبری‌فر، ‌معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل امروز در گردهمایی آموزش دهندگان سواد آموزی شهرستان مغان(گرمی) که در محل سالن فرمانداری با حضور جمعی از مسئولین این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه عمر مبارک انقلاب یک سال نشده بود که حضرت امام (ره) با دید وسیع و درک عمیق از مساله سواد در کشور هفتم دیماه سال 1358 نهاد نهضت سواد آموزی را تشکیل دادند.

وی با تاکید بر وضعیت نهضت سوادآموزی استان اردبیل در زمان تشکیل این نهاد مقدس گفت: قبل از تشکیل این نهضت میزان سواد آموزی حدود 31 درصد بود که خوشبختانه پس از 36 سال با نرخ رشد 60درصدی این میزان به 91 درصد رسیده است.

اکبری فر در یک آمار مقایسه ای تا قبل از تشکیل نهضت سواد آموزی گفت: قبل از فعالیت این نهضت 85درصد خانمها بی سواد و فقط 15 در صد با سواد بودند که سطح سواد خانمها با رشد 72درصدی به 87 درصد رسیده است.

‌معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به رشد چشمگیر میزان سواد آموزی در روستاها از 26درصد به 86 درصد در سرشماری سال 1390 گفت: کاهش فاصله سواد خانمها و اقایان قبل از فعالیت نهضت 31 درصد بود که درصد سواد خانمها 15 و آقایان 46 بود و این فاصله به 7درصد کاهش یافته (خانمها 87 و اقایان 94درصد) است.

وی با بیان اینکه سواد استان اردبیل با کاهش فاصله نسبت به میانگین کشوری که قبل از فعالیت نهضت 31 در مقابل 48 بود با 17 درصد تغییر به رقم 1/5 درصدی رسیده یعنی سواد استانی به 91درصد و سواد کشوری به 92/5 رسیده است.

اکبری‌فر با بیان اینکه در شهرستان گرمی در سال 1390 تعداد 6هزار 515نفر بی سواد وجود داشت و قطعا نسبت به سال جاری این تعداد کاهش یافته است، افزود: 80درصد این افراد در روستاها ساکن هستند که از این تعداد 74 درصد خانمها و 26درصد آقایان را شامل می شود.

‌معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که یک نفر بی سواد به امار ما اضافه نشود و مبادی ورودی به بی سواد را ببندیم.

وی افزود: در استان اردبیل بیش از 20مدرسه یک دانش اموز داریم اما با این وجود بازهم جذب ما در کشور صد در صد نشده چراکه بعضی از بچه ها، بچه های کار و یا بد سرپرست و بی سرپرست هستند که در شهرهای بزرگ وحاشیه شهرها زندگی می کنند که شناسایی این افراد سخت است.

این مسئول مشارکت تمام دستگاهها و بستن ورودی مبادی به بیسوادی را از جمله راهکارهای مناسب برای ریشه کنی بیسوادی دانست و افزود: حدود 76 هزار نفر جمعیت بیسوادی در سطح استان داریم که برنامه ریزی کردیم همه اینها را تحت پوشش قراردهیم به امید روزی که شاهد ریشه کنی بیسوادی در استان اردبیل باشیم.

وی با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت مشارکت پذیر است و همه باید کمک کنند، افزود: بی سواد اسیب پذیر، اسیب دیده و آسیب رسان است.

وی با تاکید بر ادامه تلاش بر جذب و آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان از سوی مدیران مدارس‌، از تحت پوشش قرار دادن شش هزار و 300 نفر سوادآموز از سهمیه 10 هزار نفری اردبیل خبر داد.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به تعریف جهانی از سواد به «داشتن مهارت خواندن و نوشتن »،اهمیت تعلیم و تربیت در جامعه و لزوم مشارکت مردم و مسئولان در این امر را باعث رشد و شکوفایی آن جامعه دانست.

ارسال نظرات