خبرهای داغ:

دفتر جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب اسلامی در شیراز بسته شد

ششمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب اسلامی با معرفی برگزیدگان در شیراز به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۸۰۰۵۴۶
|
۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
تالار صدرا و سینای شهر شیراز میزبان شاعران مقاومت از سراسر دنیا بود، شاعرانی که برای ششمین بار دیگر یکدیگر جمع شده بودند تا شعر به بار نشسته انقلاب را نشاطی دیگر بخشند. 

برنامه با شعرخوانی احد ده‌بزرگی، چهره برجسته و ماندگار شعر آئینی ایران آغاز شد، ده‌بزرگی پس از خوانش شعری درباره حضرت زهرا (س) طعم لهجه شیرین شیرازی را با شعری به کام حاضران چشاند. پس از آن مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی و هنری جشنواره به روی صحنه دعوت شد، اسفندقه کلام خود را با تشکر از انقلاب اسلامی، شهدا و شعر آغاز کرد. 

وی از «شعر» عذرخواست که با برگزاری جشنواره‌های مختلف وجود نازکش را می‌آزارند اما این سرمایه ملی همیشه آغوشش به روی شاعران و شعردوستان باز بوده و آنها را گرد هم آورده است. در این بخش جایزه ویژه دبیر هنری جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب اسلامی به رضا نیکوکار، شاعر جوان گیلانی اعطا شد. 

یکی از امتیازات ششمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب اختصاص تمام برنامه به شاعران بود، در این برنامه از سخنرانی‌های خسته‌کننده خبری نبود و تنها شاعران بودند که با شعرخوانی حاضران را بر سر ذوق می‌آوردند و در فواصل مختلف جوایز برگزیدگان بخش‌های مختلف به آنها اهدا می‌شد. 

یکی از بخش‌های جذاب برنامه اختتامیه جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب اهدا جوایز در بخش بین‌الملل بود، در این بخش از 6 شاعر از کشورهای عراق، پاکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، کویت، سوریه و لبنان تقدیر شد. براین اساس سید احمد حسین از پاکستان، زامید محموداف از آذربایجان، شاه منصور خواجه‌اف از تاجیکستان، محمود السرخو از کویت، محمدامین الکرخی شاعر عراقی ساکن در هلند، هیلانه عطالله از سوریه و شوقی بزیع از لبنان با اهدای لوح و تندیس جشنواره تقدیر شدند. 

در این بخش با فراخواندن شاعر سوری، وی با رفتن روی صحنه پرچم ایران و سوریه را بر دست گرفت و بر هر دو بوسه زد، این امر با تشویق گرم حاضران همراه شد و همه برای آزادی سوریه دعا کردند. 

در پایان تقدیر از شاعران بخش بین‌الملل از شوقی بزیع، شاعر لبنانی دعوت شد تا چند بیتی از اشعار خود را بخواند، وی ابتدای صحبت‌هایش گفت: من از جنوب لبنان آمدم، هر گلی که در باغ‌های ما می‌روید قصه هزاران شهید را می‌سراید و هر بادی که می‌وزد حامل سپاس مردم لبنان از ایران است. 

پس از آن شعری با عنوان « پیراهن یوسف » قرائت کرد و افزود: حضرت یوسف (ع) به ما آموخت که انسان زیبا زاده نمی‌شود بلکه در طول زندگی زیبا می‌شود. 

در بخش پایانی جشنواره در بخش پژوهش غزاله صباغیان طوسی، اسماعیل محمدپور از گیلان و نجمه طاهری از کرمان به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کرده و تقدیر شدند. 

در بخش تک اثر شعر نو مصطفی توفیقی از مشهد رتبه دوم، علی سلیمانی و محمد برزگر از استان فارس به طور مشترک رتبه سوم شدند. هیئت داوران کسی را حائز رتبه نخست ندانستند. در بخش مجموعه شعر نو عباس باقری، اسماعیل محمدپور و  اشکان پناهی به ترتیب اول تا سوم شدند. 

در بخش تک اثر شعر کهن هیئت داوران برگزیده‌ای را در رتبه‌های اول تا سوم معرفی نکردند اما در بخش مجموعه شعر کهن محمدحسین ملکیان به‌عنوان نفر دوم و خدابخش صفادل به عنوان رتبه سوم معرفی شدند در این بخش نفر اول معرفی نشد. 

 جایزه ویژه ششمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب به مرحوم نصرالله مردانی، سید محمود سجادی و قادر طهماسبی متخلص به فرید اهدا شد. پس از اعطای جوایز قادر طهماسبی به شعرخوانی پرداخت و شعری درباره فتنه 88 قرائت کرد و گفت: هرچندفتنه تمام شده اما ریشه‌های آن باقی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها