رکود تولیدات باغی و کشاورزی در نبود صنايع تبديلي و بسته‌بندي

حجم بالای تولیدات باغی و کشاورزی در کوثر باعث شده است اهالی ضمن مصرف تولیدات به فکر صادرات محصولات برند خود نیز باشند؛ این درحالی است که با وجود صنایع تبدیلی و بسته بندی امکان صادرات بیش از پیش محصولات متعدد باغی و کشاورزی افزایش می یابد و از هرگونه فساد محصولات جلوگیری می شود.
کد خبر: ۸۸۰۱۷۳۵
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، صنایع بخش باغداری و کشاورزی، یکی از بخشهای راهبردی است که رهبر انقلاب نیز برای احیای سیاست اقتصاد مقاومتی به آن تاکید کرده اند و این درحالی است که ایران اسلامی مستعدترین محصولات باغی و کشاورزی را داراست.

فعالیت در عرصه باغداری و کشاورزی در این اوضاع نابسامان اشتغال و مهاجرت، یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمد در شهر و روستاها است و چون شهرستان کوثر ظرفیت و پتانسیل لازم را در این حوزه دارد، نیاز است مردم و مسئولین با بهره وری متناسب با منطقه اقتصاد شهرستان را دگرگون کنند.

اما حجم بالای تولیدات محصولات باغی و کشاوری به تنهایی بستر توسعه و پیشرفت صنعتی و اقتصادی را برای منطقه رقم نخواهد زد؛ چرا که سیستم بهره وری از محصولات نیازمند پروسه تولید، مصرف و صادرات است که می توان با اقدامات زنجیره ای حداکثر استفاده را ار تولیدات داشت.

حجم بالای تولیدات باغی و کشاورزی در کوثر باعث شده است اهالی ضمن مصرف تولیدات به فکر صادرات محصول خود نیز باشند؛ این درحالی است که با وجود صنایع تبدیلی و بسته بندی امکان صادرات بیش از پیش محصولات متعدد باغی و کشاورزی افزایش می یابد و از هرگونه هدر رفت و فساد محصولات جلوگیری می شود.

ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می رود که در آن کشاورزان و باغداران ضمن ایجاد اشتغل پایدار در منطقه خود، هم برندترین محصول خود را صادر می کنند و هم محصولاتی که پیش از این تبدیل به ضایعات می شدند را در قالب یک برند دیگر با کیفیت به مشتریان ارائه می دهد.

از سویی، صنایع تبدیلی یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و توسعه اقتصادی، اجتماعی مناطق روستایی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می شود که به فرآوری و عمل آوری نباتی و حیوانی (زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور، جنگل و مرتع) می پردازد، فرآوری، در برگیرنده تغییرات فیزیکی، شیمیایی، نگهداری، بسته بندی و توزیع است.

محصولات کشاورزی در کمترین زمان در معرض فساد قرار می گیرند و به همین دلیل، ما حتی اگر در تولید محصولات کشاورزی بهترین و با کیفیت ترین محصول را تولید کنیم باید با فرآوری، از ضایعات آن بکاهی؛ اما با ایجاد بستر برایث راه اندازی سیستم صنایع تبدیلی پورسانت مناسبی به قشر زحمت کش کشاورز و باغدار رائه می شود.

ارسال نظرات