معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

بدون انجام «آزمون خاک» شاهد افت سطح کمی و کیفی محصول تولیدی خواهیم بود

بدون انجام «آزمون خاک» مصرف انواع کود در روند تولید محصولات مختلف ممکن است بیش از نیاز خاک و یا کم تر از میزان مورد نیاز خاک باشد که در هر دو حالت علاوه بر اینکه شاهد افت سطح کمی و کیفی محصول تولیدی خواهیم بود.
کد خبر: ۸۸۰۱۹۶۴
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان کفت: «تغذیه گیاهی» از مولفه های اصلی و اساسی افزایش بهره وری در بخش کشاورزی محسوب می شود و در این راستا انواع کودها از جمله کودهای مایع، کودهای آلی، کودهای دامی و کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اکبر کرامتی تصریح کرد: نوع و میزان مصرف کود در تغذیه گیاهی بسیار حائز اهمیت است چراکه این موضوع عملکرد محصول تولیدی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. لذا برای دستیابی به عملکرد مورد نظر و نهایتا ارتقای بهره وری در تولیدات کشاورزی باید از علم روز دنیا بهره گرفته شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مرسوم ترین روشی که برای تشخیص و آگاهی از نوع و میزان عناصر مورد نیاز خاک در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد «آزمون خاک» است به طوری که در این راستا با نمونه برداری از خاک مورد کشت و انجام آزمایشاتی روی آن، نوع و میزان عناصر مورد نیاز خاک به طور دقیق مشخص شده و الگوی درستی از مصرف کودی را در اختیار بهره برداران بخش کشاورزی قرار می دهد.

کرامتی خاطرنشان کرد: بدون انجام «آزمون خاک» مصرف انواع کود در روند تولید محصولات مختلف ممکن است بیش از نیاز خاک و یا کم تر از میزان مورد نیاز خاک باشد که در هر دو حالت علاوه بر اینکه شاهد افت سطح کمی و کیفی محصول تولیدی خواهیم بود بلکه به واسطه مصرف بیش از اندازه کود، هزینه اضافی نیز به کشاورز تحمیل می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه کشاورزان با یک بار انجام «آزمون خاک» تا سه الی چهار سال به الگوی مصرف کود در اراضی کشاورزی خود دسترسی خواهند داشت، بیان داشت: مصرف انواع کود در روند تولید محصولات کشاورزی به منظور جایگزینی و جبران عناصر مورد نیاز گیاه در خاک امری ضروری است اما مصرف درست و اصولی کود در بخش کشاورزی و جلوگیری از اثرات منفی آن در گرو ترویج و نهادینه کردن انجام آزمون خاک در بین کشاورزان است.

ارسال نظرات