نوروزی :

ترکان توضیح دهد مناطق آزاد چه درآمدزایی برای کشور داشته است؟/ خوشحالم از این‌که امپراتوری آقایان در هم شکسته شد

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان گفت: آقای ترکان بفرمایند مناطق آزاد چه درآمدزایی برای کشور داشته است؟ میزان سوددهی و زیان ده بودنش را نیز مشخص کنند.
کد خبر: ۸۸۰۲۴۱۷
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس د در واکنش به اظهارات اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبنی بر اینکه بسیاری از مفاسد مناطق آزاد در دولت قبل رخ‌داده است، اظهار داشت: قطعاً سیکل و روش تأسیس مناطق آزاد از همان اول غلط بوده است. به این معنا که منطقه آزادی تشکیل دهیم که رئیس آن معاون رئیس‌جمهور شود و به هیچ کجا پاسخگو نباشد.



وی با بیان اینکه مناطق آزاد از زمان دولت‌های سازندگی، اصلاحات، نهم و دهم و همچنین اعتدال حیات خلوت بوده است، افزود: از این نوع واگذاری‌های زمین در دولت اصلاحات نیز رخ‌داده است. آن زمان زمین متری شانزده هزار تومان بود، در دولت آقای احمدی‌نژاد متری چهل هزار تومان و در این دولت نیز به فراخور خودش اگر بخواهیم ورود کنیم و تحقیق و تفحص بگذاریم قطعاً از این مسائل است.


نوروزی تصریح کرد: یکی از مسائلی که ما به‌عنوان شهروند، قانون‌گذار و چشم بیدار مردم به آن توجه داریم، بحث نظارت جدی است. ما در بودجه یک منابع و مصارفی داریم. آیا ده‌ها منطقه آزاد در کشور جزء ایران است یا نیست؟ باید بدانیم که منابع آنچه اندازه و مصارفش چه میزان و در کجا صرف می‌شود؟ ما نماینده هستیم. حق‌داریم این مسائل را بدانیم. حق مردم نیز دانستن است. چرا آقای ترکان نمی‌خواهد زیر بار برود؟!
 
 
نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس با اشاره به موضوع انتقال مناطق آزاد ذیل وزارت اقتصاد، بیان داشت: این موضوع باعث روشنگری و شفاف‌سازی هر چه بیشتر می‌شود. این مسئله نیز موجب خواهد شد که در صورت نیاز برای طرح سؤال وزیر را به مجلس بیاوریم. ازاین‌رو مقصود اصلی ما از مطرح کردن این موضوع حساب‌وکتاب در دولت و نظام برای ایجاد تعادل بخشی و نظم دقیق بود. شفافیت، نظارت دقیق و نوع هزینه کرد نظام خواست ملی مردم است. از این‌رو انتقال مناطق آزاد ذیل وزارت اقتصاد باعث کاهش چشمگیر فساد اقتصادی در این حوزه می‌شود.


وی با بیان اینکه ازاین‌پس با انجام تحقیق و تفحص از مناطق آزاد میزان و نوع مصارف مناطق آزاد و منابع درآمدی‌اش را شفاف خواهیم کرد ادامه داد: ما به دنبال نظارت بر اساس مر قانون اساسی بوده و همواره اصل پنجاه و سه قانون اساسی که تصریح می‌کند درآمدها باید به‌صورت متمرکز در خزانه واریز شود را دنبال می‌کنیم. این در حالی است که امروز  درآمد مناطق آزاد به خزانه نمی‌آید. آقای ترکان باید بداند که در صورت برگشت زمین‌های واگذاری شده به بخش خصوصی به دولت و انجام برنامه‌ریزی صحیح منطقه آزاد کیش و قشم بسیار درآمدزاتر از دوبی خواهد شد.


نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: آقای ترکان بفرمایند که مناطق آزاد چه درآمدزایی برای کشور داشته است؟ میزان سوددهی و زیان ده بودنش را نیز مشخص کند. مناطق آزاد باید سیکل مشخصی داشته باشد. این مناطق باید یکی از منابع بودجه و درآمد ایران باشد. امروز هر کس برای خودش یک امپراتوری تشکیل داده است. از جمله امپراتوری تشکیل‌شده در ایران امپراتوری مناطق آزاد بود که الحمدالله درهم‌شکسته شد.
ارسال نظرات