در همایش رفع خشونت علیه زنان بیان شد؛

تا زمانی که جامعه و مدیران کشور از صمیم قلب "حقوق بشر" را نپذیرند به جایی نخواهیم رسید

رئیس مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با اشاره به جنبه نظری، خشونت علیه زنان را از مباحث حقوق بشر دانست و گفت: تا زمانی که جامعه ما و مدیران از صمیم قلب حقوق بشر را نپذیرفته باشند به جایی نخواهیم رسید.
کد خبر: ۸۸۰۲۶۷۶
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام سید مصطفی محقق داماد، رئیس مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران و استاد تمام دانشگاه حقوق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همایش ملی رفع خشونت علیه زنان با بیان اینکه خشونت علیه زنان آفات تلخ اجتماعی در جامعه و تاریخ دارد، گفت: خشونت در دو حوزه اجتماعی و خانواده قابل طرح است هرچند ریشه این دو یکی است اما علل آن می‌تواند مشترک باشد.

 

وی ادامه داد: علل خشونت علیه زنان به دو دسته نظری و عملی تقسیم می‌شود؛ در خشونت عملی اینگونه به نظر می‌رسد که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اخلاق رو به انحطاط است در حالی که رفتار با زنان یکی از شئونات اخلاقی اجتماعی ما است.

 

محقق داماد، با اشاره به اینکه این روزها در صفحه حوادث اتفاقات زیادی علیه زنان، مادران و همسران جلوه می‌کند که مایه ننگ تاریخ ایران است، ابراز کرد: این موضوع پدیده‌ای است که مصداق بازگشت به حیوانیت محسوب می‌شود.

 

این استاد تمام افزود: مسئولین نتوانستند جامعه را متخلق به اخلاق تربیت کننند و نتوانسته‌اند اخلاق را تعلیم دهند، که در این باره آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و تمامی مراکز باید بسیج شوند و اخلاق را نجات دهند.

 

رئیس مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با اشاره به جنبه نظری، خشونت علیه زنان را از مباحث حقوق بشر دانست و گفت: تا زمانی که جامعه ما و مدیران از صمیم قلب حقوق بشر را نپذیرفته باشند به جایی نخواهیم رسید.

 

وی اظهار کرد: تا زمانی که در کشور اجتهاد مبتنی بر کرامت بشری و عدالت پایه ریزی و استوار نشود این دو اصل که از مصادیق حقوق بشر است، مشکلات حل نخواهد شد.

 

محقق داماد، با اشاره به اینکه باید اصل کرامت انسانی و عدالت را پایه اجتهاد قرار دهیم، بیان کرد: خانواده چیزی نیست که فقط با قانون اداره شود چراکه دژ آن آنقدر بلند است که قانون نمی‌تواند از آن بالا رود؛ آنچه مهم است اخلاق خانواده و عطوفت است که باید استمرار یابد.

 

بنیان خانواده تزریق عاطفه و عشق سالاری را طلب می‌کند

وی ادامه داد: عشق زن و شوهر قانون بردار نیست و در بنیان خانواده تزریق عاطفه و عشق سالاری نقش اساسی ایفا می‌کند.

 

در ادامه همایش ملی رفع خشونت علیه زنان، چالشها و راهکارهای آن گری لوییس، نماینده سازمان ملل در تهران گفت: خشونتهای جنسی و جنسیتی از جمله خشونتهایی است که زنان و دختران جهان با آن مواجه هستند و هیچ گونه مرز اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی نمی‌شناسد.

 

نماینده سازمان ملل تاکید کرد: در سراسر جهان از هر سه زن یک زن از خشونتهای جنسی و جسمی رنج می‌برد که شامل تجاوز، آزار و اذیت روانی در محل کار هستند.

 

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال در سال 2014 بیش از 200 دختر نیجریه‌ای دزدیده شدند و مورد خشونت جنسی قرار گرفتند.

 

لوییس، با اشاره به اینکه ما باید نرخ خشونتها را کم کنیم، تصریح کرد: بسیاری از اوقات این خشونتها مسکوت می‌ماند و گزارشی علیه آن منتشر نمی‌کنند چراکه از مورد تبعیض قرار گرفتن در خانه، جوامع و محل کار هراس دارند و همچنین در بسیاری از مواقع شکایات آنان دیده نمی‌شود.

 

نماینده سازمان ملل در ایران با اشاره به اینکه ما باید به این سکوت پایان بدهیم، ابراز کرد: هر کدام از ما نقشی داریم که می‌توانیم به خشونت پایان دهیم؛ ما باید کلیشه‌های منفی جنسیتی را پایان دهیم و قوانین را اجرا کنیم تا از این بهره کشی‌ها و تبعیض جلوگیری شود.

 

لوییس، با تاکید بر اینکه بدون هیچ تردیدی خشونت علیه زنان یک مسئله حقوق بشری است و علاوه بر آن مشکل سلامت عمومی به شمار می‌رود که در جهت توسعه انسانی است، گفت: آرمانهای توسعه پایدار که توسط تمامی کشورها امضا شده باید اجرا شود؛ که آرمان پنجم آن برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان و دختران در همه جای دنیا است و باعث می‌شود یک دوم کل جامعه بشری را توانمند کنیم.

 

نماینده سازمان ملل در ایران در پایان گفت: ایران متعهد شده است که گزارشی از عملکرد آرمان توسعه پایدار را در تابستان امسال به سازمان ملل ارائه کند که در این باره سازمان ملل آمادگی دارد کشور ایران را برای تهیه این گزارش کمک کند.


ارسال نظرات