مسئول مجموعه فرهنگي مسجد صادقه همدان:

برنامه های فرهنگی نیاز به کارشناسی دارد

نبايد در فعاليت های فرهنگی به صورت سليقه اي عمل کرد بايد از نظرات کارشناسي استفاده و با اساتيد فرهنگی مشورت کرد.
کد خبر: ۸۸۰۳۴۵۶
|
۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج،محمود رجبي مسئول مجموعه فرهنگي شهيد آويني، مسجد صادقيه همدان است. وي در مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد در رشته فقه و مباني حقوق فارغ التحصيل شده است. آنچه می خوانید گفتگوي خبرنگار این سازمان در همدان با وي است.

آقاي رجبي لطفا در مورد نحوه ي شکل گيري و فعاليت هاي مجموعه فرهنگي شهيد آويني، مسجد صادقيه همدان کمي توضيح بدهيد.

از سال ۱۳۸۱ که من دانش آموز سال اول دبيرستان بودم با توجه به نياز به مربي جلسه قرآن وارد فعاليت هاي فرهنگي مسجد صادقيه شدم.

كانون فرهنگي هنري شهيد آويني از سال ۱۳۸۳ فعاليت رسمي خود را در راستاي نشر و ترويج معارف غني اسلام ناب محمدي(ص) و اهداف عاليه ي انقلاب اسلامي شروع كرد و همواره در صدد بوده است تا با بهره گيري از تمام توان خود و نيز با بهره گيري از كادري متعهد، انقلابي وتحصيل كرده؛ حتي از كوچكترين فرصتهاي موجود در نيل به اهداف خود بهره جويد و در اين مسير لحظه اي غبار خستگي بر چهره ي اعضاي فعال در اين مجموعه ننشسته است.
اين مجموعه ازهم ان سالهاي ابتدايي وباكمترين امكانات،هم درطول سال تحصيلي و بخصوص درطول تابستان و باغنيمت شمردن اوقات فراغت و درحد توان خود،اقدام به برگزاري دوره هاي متنوعي كه متناسب با نيازهاي اعضا و نیز منطبق برآموزه هاي اسلامي باشد نموده است كه آثار آن به وضوح در سطح منطقه قابل مشاهده است و همه كساني كه با اين مجموعه در ارتباط هستند بدان اعتراف دارند. هرچند آنچه انجام شده است با وضعيت مطلوب فاصله فراواني دارد ولي روند اقدامات انجام شده و به ويژه تغييراتي كه درچند سال اخير در نحوه مديريت و اجراي برنامه هاي كانون صورت پذيرفته است نويد گر آينده اي روشن و توفيقات روز افزون خواهد بود.

مجموعه در حال حاضر چه فعاليت هايي دارد؟
جلسات آموزش قرآن ومعارف اسلامي در ۴ مقطع" اول تا سوم ابتدايي، چهارم و پنجم ابتدايي، دو گروه در راهنمايي و يک گروه در دبيرستان و دانشجويي" برگزار می شود. 

 جلسات در طول سال تحصيلي به صورت هفتگي هر جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح در محل مسجد صادقيه و در تابستانها هر هفته ۳ جلسه و در مكان مدرسه جلال سنايي برگزار می شود و متناسب با هر گروه سني مربياني كه توانايي هاي لازم را داشته باشند، وظيفه آموزش قرآن و معارف اسلامي از قبيل مسائل اخلاقي، سيره معصومين، احكام و عقايد را به عهده دارند. در پايان هر سرفصل آموزشي آزموني به صورت كتبي و يا شفاهي برگزار شده و به نفرات برتر جوايزي اهدا ميشود.

البته در بخش دانشجويي که تا حال يک سال و نيم است که شبهاي شنبه در منزل بچه ها برگزار مي شود، براي حدود هر ۵ هفته يک بار يک مدرس را براي اين جلسات در نظر مي گيريم و پس از اين مدت موضوع جمع بندي مي شود و به موضوع جديدي مي پردازيم. در جلسات حدود ۴۰ نفر عضو دارد و تا حال هم به اين موضوعات پرداخته شده است: ولايت فقيه، شيعه ، مهدويت، بندگي، يهودشناسي، در خصوص مباحث مربوط به فتنه و نيز مباحثي در خصوص عزاداري و موسيقي و ...

حلقه هاي صالحين هم فعال هستند؟
بله پايگاه مقاومت شهيد آويني ۵ حلقه ي صالحين فعال دارد. دو حلقه در مقطع راهنمايي و يک حلقه دبيرستان و دو حلقه هم دانشجويي. هر حلقه تقريبا ۲۵ نفر عضو دارد و سه شنبه شبها در مسجد تشکيل ميشوند. درمقطع راهنمايي ودبيرستان مسائل عقيدتي ودربخش دانشجويي هم بيشترمسائل روز و مبتلا به  دانشجويان مطرح ميشود. مربيان حلقه هاهم همه ازتربيت شدگان خود مجموعه هستند.
برنامه ي شاخص مجموعه هم طرح هاي تابستاني و غني سازي اوقات فراغت است. برنامه هاي دوره تابستاني عبارت است از: آموزش قرآن(در سطوح محتلف)، برگزاري اردوهاي تفريحي به مقصد هاي مختلف براي كليه سنين، برگزاري كلاس آموزش فوتبال براي كودكان و نوجوانان، برگزاري كلاس آموزش ژيمناستيك، شنا، ورزشهاي رزمي مانند تکواندو، کوهنوردي، مسابقات سرود و اذان ، برگزاري كلاس هاي فني و حرفه اي (كامپيوتر، معرق كاري و...)، برگزاري اردوي زيارتي مشهد مقدس و ... است.
کلاس هاي قرآني در مسجد صادقيه، کلاس هاي آموزشي در مدرسه جلال سنايي و برنامه هاي ورزشي هم در باشگاه ۷ تير و استخر الوند (در سانس هاي اختصاصي) برگزار مي شوند.

دوره تابستاني را چند نفر برگزار مي کنند؟ چند نفر مخاطب داريد؟
شوراي مرکزي تقريبا ۷ نفر و بچه هاي اجرايي هم حدود ۱۵ نفر و تقريبا ۱۵ نفر هم مربيان رشته هاي مختلف برگزار میکنیم.
در سال ۹۴ دوره تابستاني تقريبا ۵۰۰ نفر ثبت نام کننده داشت که البته از مساجد اطراف هم بودند. از سال گذشته تصميم گرفتيم که تبليغات را مشترک انجام دهيم اما هر مسجد جداگانه مخاطبين خود را داشته باشد. با اين تدبير هم ما در سال ۱۳۹۵ فقط در مسجد صادقيه حدود ۳۰۰ نفر را در دوره تابستاني داشتيم.
جذب نيروي ما هم کلا از طريق همين دوره تابستاني است.

برنامه هاي ديگري هم هست؟
بله. نگارخانه فرهنگي و مركز امور شهداي فكه. اين بخش از كانون از اوايل سال ۱۳۸۹ آغاز به فعاليت نموده و عمده فعاليت هاي آن عبارتست از: "توزيع محصولات فرهنگي ، سخنراني و مداحي و نرم افزار هاي مذهبي و كاربردي و به ويژه فعاليت در حوزه هاي دفاع مقدس، مهدويت، و آشنايي با عرفانهاي نوظهور" مي باشد.

در مسجد کتابخانه و مرکز کنکور و سالن مطالعه هم ويژه بچه هاي کنکوري و دانشجويان داريم.

شما در کار فرهنگي مشکل نداريد؟
ما واقعا براي گسترش کار، از جهت نيرو و مخاطب مشکلي نداريم اما فضاي مناسبي در اختيار نيست. در بحث مشکلات مالي بیشتر از طرف مردمی کمک می شویم اگر از طرف مسئولان فرهنگي بهتر پشتيباني مي شديم حتما کار بهتري ارائه مي شد.

از مسئولان فرهنگي چه انتظاری داريد؟
مسئولان نباید به صورت سلیقه ای در کار فرهنگ عمل کنند باید به تعیین راه و راهکار به یک ثباتی رسید و تا رسیدن به هدف از آن دست نکشید کاری که این روزها با عوض شدن مدام مسئولین فرهنگی این مورد را دچار مشکل جدی کرده است .

به عنوان مثال در استان همدان برنامه ریزی کلان فرهنگی وجود ندارد و موازی  کاری بین سازمان ها و ارگان های مختلف زیاد است. ا توجه به این مسائل نظر من این است که وقتی کار فرهنگی اداری شود دغدغه  برطرف کردن مسائل از بین می رود.

آقاي رجبي شما در جبهه ي فرهنگي انقلاب اسلامي چه مشکلاتي مي بينيد؟
به نظر بنده موازی کاری نتنها در فرهنگ بلکه در هر کاری  یکی از عوامل پسرفت است.رهبر معظم انقلاب هم در مورد برنامه ریزی و مهندسی در کارها تاکید دارند.
به نظر شما با اين مسئله چه مي شود کرد؟
بايد در بين خود مجموعه هاي فرهنگي مردمي باید جستجو کرد. نشست هايي براي هم انديشي مجموعه هاي فرهنگي مي تواند بسيار مفيد باشد.

البته همکاري فرهنگي بايد پله پله باشد نه يکباره نبايد تحميل شود. بايد به مرور و با اعتماد سازي پيش برويم. نبايد مجموعه هاي را در چهار چوب هاي محدود کننده قرار دهيم.
واین نکته را باید در نظر داشته باشیم که در فعالیت های فرهنگی سلیقه شخصی را اعمال نکنیم. در فرهنگسازی باید کاملا کارشناسی برخورد کرد و از اساتید در این حوزه استفاده کرد.

مجموعه هاي فرهنگي اطراف شما کدام مجموعه ها هستند؟ با آنها ارتباط داريد؟
مجموعه هاي فرهنگي مسجد ابوذر، مسجد اميرالمومنين(ع) صدف، مجمع منتظران يوسف فاطمه ،هيات ابالفضل علمدار، مسجد کوثر و هيات رهروان شهدا هستند. ما هم با مجموعه مسجد ابوذر، که شما در شماره قبلي جوان همدان آنها را معرفي نموديد همکاري داريم.

در پایان آیا تا به حال براي شهيد آويني هم فعاليتي داشته ايد؟
بله ، سال ۸۳ يادواره اي به همين منظور برگزار شد . هر سال نيز در سالروز شهادت اين بزرگوار مراسمات و جلساتي برگزار ميشود و نمايشگاهي نيز جهت ترويج آثار و افکار ايشان برگزار ميشود . مجموعه فيلم هاي روايت فتح نيز در نگار خانه موجود است .

 

انتهای پیام/ت

ارسال نظرات