آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با «بسیج»:

آموزش های منفی به کودکان موجب کنجکاوی و بلوغ زودرس آنها می شود

ابهری گفت: حداقل آسیب پرسیدن درباره ازدواج و تعداد فرزندان از دختران و پسران خردسال و نابالغ در تلویزیون، ایجاد سوال در ذهن کودکان، باعث کنجکاوی زیان آور، بلوغ زودرس در کودکان می شود.
کد خبر: ۸۸۰۴۳۱۲
|
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

آموزش های منفی به کودکان موجب کنجکاوی و بلوغ زودرس آنها می شوددکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در واکنش به اقدام صدا و سیما در برنامه خندوانه با پرسیدن سوالات بی ربط مانند ازدواج از کودکان اظهار داشت: آیا خندیدن به هر قیمت مجاز است؟! شادی و نشاط یکی از توصیه های مکتب ما است که حتی خوشحال کردن قلب مومن به موازات رفتن به بهشت است.

وی افزود: در رابطه با شاد کردن دل مومن توصیه های فراوانی از ائمه اطهار (علیهم السلام) داریم اما شادی باید مجاز و منطقی و در چارچوب ارزش های معنوی و آداب و سنن جامعه و عدم تمسخر دیگران از نظر زبان و لهجه باشد همچنین بیان نکاتی که موجب زشتی زدایی و یا آموزش های زودهنگام شود مجاز نیست.

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: متأسفانه در یکی از برنامه های طنز دارای بینندگان متعددی از اقشار مختلف و در سنین متفاوت قطعه ای که از نظر رفتاری و روانشناسی رشد حاوی آموزش های منفی بود برای کودکان اجرا شد؛ حداقل آسیب پرسیدن درباره ازدواج و تعداد فرزندان و امثالهم از دختران و پسران خردسال و نابالغ، ایجاد سوال در ذهن کودکان در برنامه و میان مخاطبان است.

دکتر ابهری ادامه داد: اینگونه حرکت ها باعث کنجکاوی زیان آور، بلوغ زودرس و بعضی رفتارهای غیر اخلاقی در کودکان می شود. در شرایطی که مکتب ما اجازه نمی دهد والدین در حضور نوزاد ارتباط داشته باشند و رفتارشناسان نیز کشف کرده اند که چشم نوزادان همانند دوربین فیلمبرداری صحنه های اطراف را ضبط کرده و در آینده به وی تداعی می کنند چگونه در یکی از پر بیننده ترین ساعات چنین برنامه هایی اجرا می شود؟ آیا خندیدن و خنداندن آن هم در رسانه فراگیر به هر قیمت مجاز است؟

آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: در برنامه خندوانه یک عروسک بود که با گفتار و حرکت های شیرین خود فضای نشاط و طنزی را ایجاد می کرد اما معلوم نیست به چه دلیل او دیگر حضور ندارد در حالیکه جذابیت بخش بزرگی از این برنامه مدیون آن عروسک است.

وی در خاتمه ابراز داشت: بعضی از برنامه های پر مخاطب و محتوای آن باید توسط روانشناسان و رفتار شناسان مخصوصاً در رشته های رشد پیش از نمایش بازبینی شوند تا با بعضی از بخش ها به شخصیت صدا و سیما در نظر نخبگان خدشه وارد نشود. امیدواریم که مجری و دست اندرکاران محترم این برنامه در برنامه های بعدی اینگونه نکات را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری بسیج، «صدا وسیما در یکی از پر بیننده‌ترین برنامه‌های خود؛«خندوانه»، تعدادی دختربچه و پسربچه نابالغ را جلوی دوربین می‌نشاند تا از همسر و شوهر آینده خود سخن بگویند!».


ارسال نظرات