معرفی مسجد برتر زنجان

مسجد قائم آل محمد(عج) کوی فرهنگ شهر زنجان به عنوان مسجد برتر شناخته شد.
کد خبر: ۸۸۰۵۱۹۹
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج، مسجد قائم آل محمد(عج) در منطقه کوی فرهنگ شهرستان زنجان در سال ۱۳۷۳ با همت اهالی منطقه در مساحت ۱۵۰۰مترمربع تاسیس شد.

این مسجد دارای ۳ طبقه می باشد طبقه همکف متعلق به فضای پایگاه و کانون فرهنگی و هنری مسجد، و شبستان مسجد نیز برای خواهران در نظر گرفته شده است که از همان روزهای اول تاسیس با حضور پرشور اهالی محل نمازهای یومیه (صبح، ظهر و عصر، مغرب و عشاء) در آن به صورت جماعت برگزار می شود.

یکی از ویژگی های بارز مسجد قائم آل محمد(عج) اتحادهیئت امنای مسجد با پایگاه و کانون فرهنگی می باشد که فعالیت های گسترده ای از قبیل فعالیت های عبادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، در آن صورت می گیرد.

الف)فعالیت های عبادی مسجد برای گسترش معنویت اهالی منطقه

در فرهنگ دینی نام مسجد یادآور بندگی کرنش در پیشگاه خداوند متعال است. مسجد یعنی جایگاه سجده؛ و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خداست؛ «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَه مِن بَنی آدَمَ» در حقیقت در آیین پاک محمّدی صلّی الله علیه و آله با آن که همه گستره خاک، مسجد است .«جُعِلَت لِی الاَرضُ مَسْجِداً» ولی برترین و اصیل ترین محفل برای عبادت و تقرّب جستن به خداوند متعال مسجد است.

از این رو، در قرآن کریم بر جنبه های عبادی مسجد بیش از هر بُعد دیگر آن تأکید شده است. مسجد جایگاه عبادت و پرستش خالصانه خداوند است. «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُو مَعَ اللَّهِ أَحَداً» یکی از نقش های اساسی مسجد آن است که زمینه را برای عبادت پر حضور و خا لصانه فراهم نماید؛ تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر و دعا، زنگار غفلت از دل و جان بشویند و با خداوند متعال به معنای واقعی کلمه اُنس بگیرند که مسجد قائم آل محمد(عج) با بسترسازی مناسب و برگزاری نمازهای جماعت منظم و بدون تعطیلی با حضور جمعیت کثیر موجب تعالی روحی و معنوی افراد می شود.

در کنار برگزاری نماز جماعت، قرائت روزانه یک صفحه از قرآن کریم بلافاصله بعد از نماز با حضور تمامی نمازگزاران از جمله فعالیت های این مسجد برای تعالی بخشیدن معنوی افراد می باشد.

ب)فعالیت های تربیتی وآموزشی مسجد

پس از جنبه های عبادی مسجد، نوبت به بررسی ابعاد تربیتی آن می رسد. البتّه از نگاهی آنچه در بخش پیشین، تحت عنوان جنبه های عبادی مسجد مورد بحث قرار گرفت، به گونه ای به ابعاد تربیتی مسجد ـ به معنای عامّ آن ـ باز می گردد؛ زیرا عبادت پرورش دهنده روح و روان آدمی و پاسخ گفتن به یک نیاز طبیعی و مهمّ اوست.

در همین راستا می توان به  فعالیت هایی همچون برگزاری کلاس ها و سخنرانی های عقیدتی، برپایی جلسات آموزش تخصصی و عمومی قرآن کریم، برگزاری جلسات تربیتی  منظم و هفتگی برای تمامی سنین، برگزاری کلاس های علمی و آموزشی اشاره کرد که این فعالیت ها در طول سالیان سال شکوفایی خود را نشان داده و از جوانان این مسجد در تمامی مقاطع تحصیلی عالی، افراد متخصص و متعهد فارغ التحصیل شده اند.

ج) فعالیت های فرهنگی مسجد

یکی دیگر از رسالت های مسجد انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می باشد که در این زمینه نیز با برپایی مراسمات مختلف فرهنگی از جمله برپایی نمایشگاه های عکس، برگزاری جشن های اعیاد مختلف، برگزاری مراسم سوگواری، برپایی ایستگاه نقاشی برای کودکان ونوجوانان، برگزاری کلاس های مشاوره در تمامی زمینه های اجتماعی و خانوادگی، دعوت از سخنرانان مطرح کشوری، برگزاری یادواره شهدا، ایجاد فضای مطالعه برای دانشجویان و دانش آموزان، توزیع سبد کالا به خانواده های نیازمند، اقدات بسیار مناسبی را انجام داده است که البته این برنامه ها با همکاری و هماهنگی هیئت امنا مسجد، پایگاه و کانون فرهنگی و همدلی تمامی نمازگزاران برگزار شده است.



ارسال نظرات