بیرانوند در گفتگو با «بسیج»:

گران کردن دلار نشان دهنده عدم ثبات اقتصادی دولت یازدهم است

بهرام بیرانوند با بیان اینکه برخی از مسوولان و مردم انتظار داشتند بعد از برجام ، حجم فراوان دلار به کشور سرازیر شود افزود: متاسفانه چنین اتفاقی حاصل نشده و با گران شدن نرخ دلار مواجه هستیم.
کد خبر: ۸۸۰۶۰۴۷
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۲

بهرام بیرانوند نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه گران شدن دلار بعد از برجام نشان دهنده عدم ثبات اقتصادی در دولت یازدهم است اظهار داشت: بخشی از این وضعیت ناشی از انتظاراتی است که مردم و مسوولین از برجام داشتند و انتظارات اقتصادی که دولت به مردم وعده داده بود به سرانجام نرسیده و برآورده نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از مسوولان و مردم انتظار داشتند بعد از برجام ، حجم فراوان دلار به کشور سرازیر شود افزود: متاسفانه چنین اتفاقی حاصل نشد که با گران شدن نرخ دلار مواجه هستیم. به طور قطع در آینده هم با چنین رویداد اقتصادی مواجه نخواهیم شد.

وی در ادامه بیان داشت: میزان درآمد حاصل از نفت در دولت یازدهم، افزایش یافته است این در حالی است که امکان انتقال درآمد حاصل به داخل کشورمان وجود ندارد  .

بیرانوند با انتقاد از واردات بی‌رویه کالاهای خارجی به کشورمان اشاره کرد: برجام موجب شده است تا انتظاراتی در مردم ایجاد شود مبنی بر اینکه واردات گسترش پیدا کند و خیل عظیم کالاها به داخل بیاید این در حالی است که واردات، نیازمند دلار است. دلار هم عملا در بازار وجود ندارد و این باعث می‌شود عملا قیمت دلارافزایش پیدا کند.

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: تحولات سریع در اقتصادهای ملی و تعامل با اقتصاد جهانی و مطرح شدن پدیده هایی همانند جهانی شدن اقتصاد موجب تسریع رشد اقتصادی است و این رویه موجب می‌شود تا مردم دنبال ارائه کالاهای جدید ، ارائه روشی جدید در فرایند تولید، گشایش بازار جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد تشکیلات جدید در صنعت را مدنظر داشته باشند. این افزایش نمی‌تواند به سادگی مشکلات و فشارهایی بیرونی و درونی را تحمل کند و خطر پذیری اقتصادی سیاسی بالا رفته و نوعی حمله اقتصادی و سیاسی است که حرکت انفعالی است.

بیرانوند بیان داشت: مروری بر سیاست‌های ارزی اتخاذ شده حکایت از این دارد که اعمال سیاست نرخ ارز شناور در شرایط کنونی کشور وجود ندارد و به نوعی نشان می‌دهد که سیاست ارزی به شدت مدیریت نشده است که الزاما با سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه های پولی و مالی دولت هماهنگ نمی‌باشد.نتیجه این شرایط عدم یکسان سازی نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی و افزایش ناگهانی نرخ ارز است.

وی بااشاره به اینکه دولت باید بتواند سیاستگذاری بهینه‌ای در برابر گران شدن دلار ارائه دهد گفت: عدم مدیریت صحیح در این شرایط می‌تواند نارسایی‌های موجود را به سایر بخش‌ها منتقل کند که به نوعی عدم تحقق انتظارات مربوط به برجام و عدم بهبود تراز تجاری مثبت است که معضلات جدید اقتصادی را مطرح می‌کند.

بیرانوند بیان داشت: اعمال نوعی سیاست کنترلی باید در دستور کار قرار بگیرد و تناقض در سیاست‌های کلان اقتصادی موجب می‌شود که افزایش مداوم نرخ ارز بحرانی در نظام پولی و ارزی کشور شکل بگیرد. این وضعیت حاکی از تداوم نابسامانی در بازار ارزی کشور است.جهش آنی نرخ ارزی ، تهدیدهای مترتب بر اقتصاد کشور وارد می‌کند و این جهش از رفتارهای غیر نرمال نرخ ارز است.

بیرانوند در خاتمه افزود: گران شدن دلار، تبعات نامطلوبی بر اقتصاد کشورمان تحمیل می‌کند و بدون شک در شرایط جدید نااطمینانی ناشی از اثر بخشی سیاست‌های کلان اقتصادی نیز افزایش می‌یابد . این نوعی کاهش اعتماد مردم به مقامات پولی و ارزی شکل خواهد گرفت. موضع‌گیری متناقض مقامات اقتصادی و وعده‌های محقق نشده متعدد طی ماه های اخیر بدون شک اعتماد مردم و فعالان اقتصادی را به مدیریت کلان اقتصاد کاهش داده است. نرخ ارز یکی از متغیرهای کلیدی اقتصادی است که باید توسط مسوولان با دقت و موشکافی خاص نظارت و پیگیری شود.

ارسال نظرات